شناسهٔ خبر: 157868 - سرویس مجلس
منبع: فارس

مجلس اگر نظام پرداخت‌ها را اصلاح نکند با تراکم پزشک مواجه خواهیم شد

امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه اگر نظام پرداخت‌ها را اصلاح نکنیم با تراکم پزشک مواجه خواهیم شد گفت: باید افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در سالجاری 22.5 درصد باشد اما عملا به بالای 30 درصد رسیده است.

به گزارش «نماینده»، محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، درباره ظرفیت دانشجویان پزشکی و کمبود متخصص در کشور گفت:مهمترین مشکل کشور ما به لحاظ تامین نیروی انسانی عادلانه در بخش بهداشت و درمان کشور به توزیع آن بازمی‌گردد لذا خیلی مشکلی درباره تعداد فارغ‌التحصیلان پزشکی نداریم.

وی افزود: اگر نگاهی به وضعیت آمار دانشجویان پزشکی بیندازیم متوجه می‌شویم هم اکنون 55 هزار دانشجو در این حوزه در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورمان 1.7 درصد پزشک داریم که البته تا سال 1400 این رقم به 2.2 خواهد رسید.

امینی‌فرد گفت: سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور باید ظرفیت پذیرش تعداد فعلی فارغ‌التحصیلان پزشکی را داشته باشد.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته که سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی‌شان را توسعه داده‌اند ممکن است تا به 3 برسد. اما این میزان در منطقه در ترکیه که شبیه وضعیت خودمان را دارد هم راستا با آمارهای کشورمان است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه وضعیت تعداد پزشکان کشورمان مناسب است اما باید برای توضیح آن فکری عاجل کنیم، گفت: مجلس در مصوبه‌ای 30درصد از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای مناطق محروم قرار داده و سهمیه بومی هم در نظر گرفته که با عدالت هم راستا است.

امینی‌فرد گفت: با این مصوبه سه برابر دوران مدت تحصیلی از پزشکان،‌ داروسازان و دندانپزشکان تعهد خدمت در مناطق محروم را اخذ می‌کنیم که این افراد نیمی از این مدت را حق ادامه تحصیل هم ندارند. 

وی گفت: سال آینده و سال‌های بعد که تعداد پزشکان فارغ‌التحصیل می‌شوند امید ایجاد عدالت در بخش بهداشت و درمان به ویژه در مناطق محروم افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس  گفت:‌در سال جاری هم بیش از 30 درصد افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌یم این در حالی است که هیچ گونه افزایش بودجه‌ای در این دانشگاه صورت نگرفته است.

امینی‌فرد گفت: کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی کشورمان قابل قبول است اما بدون اینکه بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی را افزایش دهیم دچار مشکل خواهیم شد چرا که عمده بخش آموزشی این دانشگاه‌ها مربوط به آزمایشگاه‌ها و لابراتورهاست.

وی با بیان اینکه طرح 2 برابر کردن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی که از سوی برخی نمایندگان به صحن علنی پیشنهاد شده بود هم دارای منطق مناسبی نبود اما با این حال وزارت بهداشت این پیشنهاد را پذیرفت و با آنکه بر اساس آمارها ظرفیت باید 22 و نیم درصد افزایش پیدا می‌کرد اما عملا مقدار آن به بالای 30 درصد رسیده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت:‌ باید نظام پرداخت‌ها در بخش پزشکی اصلاح شده و کاری کنیم استعدادهای درخشان علوم انسانی و مهندسی و فنی به سمت رشته‌های علوم تجربی نیایند. که البته دلیل این اقبال به نظام پرداخت‌ها بازمی‌گردد.

امینی‌فرد گفت: مجلس اگر نظام پرداخت‌ها را اصلاح نکند منجر به تراکم و تورم نیروی انسانی در یک حوزه که عملا کارایی لازم را ندارند خواهیم شد.

وی تصریح کرد: از 85 هزار پزشک عمومی ما 15 هزار نفر آنها اصلا وارد چرخه درمانی کشورمان قرار نداشته و در کارهای دیگری هستند. ضمن اینکه 8 هزار نفر از این افراد متادون درمانی می‌کنند که هر کسی دیگری هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت:‌ تا زمانی که رشد مناسب با توسعه شبکه بهداشت و درمان کشورمان و نظام پرداخت‌ها اصلاح نشود عملا افزایش ظرفیت‌ها در بخش پزشکی منجر به فارغ التحصیل شدن تعداد زیادی از استعدادهای نخبه می‌شود که از ظرفیت آنها استفاده مطلوب نخواهد شد.

امینی‌فرد در پایان گفت: باید در زمینه استفاده از ظرفیت استعدادهای برتر فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و مجلس تدابیر لازم را بیندیشند.