شناسهٔ خبر: 157849 - سرویس سایر حوزه‌ها

کدام اتوبوس‌ها را برای سفرهای طولانی انتخاب کنیم؟

سفر با اتوبوس یکی از انواع ارزان قیمت و بسیار ایمن سفر داخلی و خارجی است. شما علاوه بر این که با رزرو بلیط اتوبوس قیمت کمتری نسبت به هواپیما یا حتی قطار می‌پردازید و در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه در تمام روزها و تقریبا از همه شهرهای ایران می‌توانید به سادگی بلیط سفرتان را تهیه کنید. اما سفرهای طولانی نیازمندی‌های ویژه خودشان را دارند، وقتی یک سفر طولانی پیش رو داریم (مثلا می‌خواهیم از تهران به اهواز برویم یا از تبریز به شیراز سفر کنیم) باید اتوبوسی را انتخاب کنیم که هم در آن راحت باشیم و هم از کیفیت و قدرتش در جاده مطمئن. اتوبوسی که ما را راحت و سالم به مقصد برساند، در این مطلب انواع اتوبوس‌های مفید برای جاده‌های طولانی را بررسی می‌کنیم. فراموش نکنید که با رزرو بلیط اتوبوس در علی‌بابا می‌توانید به همه تعاونی‌های اتوبوسرانی کشور دسترسی داشته باشید.

اتوبوس ولوو B12، آسایش و آرامش در طولانی‌ترین سفرها

اتوبوس ولوو B12 که با نام ولوو B12R هم شناخته می‌شود، یکی از اتوبوس‌هایی است که موتور خود را در قسمت عقب دارد و از سال 1991 تا 2001 در شرکت ولوو در کشور سوئد تولید می‌شده است. این مدل، اولین اتوبوس شاسی بلند ولوو بود که موتوری عمودی داشت. موتور 6 سیلندر، سیستم ترمز ABS و فرمان هیدرولیک این مدل ولوو، آن را به اتوبوسی مقاوم در مسیرهای طولانی تبدیل کرده. علاوه بر این، ولوو B12 کولر، یخچال، قهوه جوش، تلویزیون، میکروفون و رادیو، دوربین دنده عقب، سیستم گرمایی و جعبه کمک های اولیه را برای رفاه بیشتر مسافران در داخل خود دارد. اگر با این اتوبوس به سفر می‌روید، خیالتان از راحتی و آسایش در تمام ساعات راحت باشد!

اتوبوس‌های اسکانیا، همراهانی همیشگی و قدیمی در جاده

وقتی برای رزرو بلیط اتوبوس در علی‌بابا صفحه خرید را باز می‌کنید، همیشه می‌توانید مدل اتوبوس را در کنار ساعت حرکت و ترمینال ببینید، یکی از مدل‌هایی که احتمالا زیاد به چشمتان خورده است، اتوبوس اسکانیا است. اسکانیا یکی از اولین برندهایی است که محصولات مختلف خودش را به جاده‎‌های ایران آورد. این محصولات شامل اتوبوس‌های شهری و بین شهری، گردشگری و اتوبوس‌های city wide بودند که برای تورهای شهرگردی استفاده می‎شوند. تولید اتوبوس‌‎های گردشگری اسکانیا در سال 2009 کلید خورد و البته تا امروز تغییرات زیادی روی آن انجام شد. این اتوبوس در طول زمان به موتور یورو 6 تجهیز شد (که قدرتی تا 410 اسب بخار دارد)، ارتقا عملکرد سیستم انتقال قدرت را تجربه کرد و با تجهیز به گیربکس GRSO895R  توانست مصرف سوختنش را حسابی کاهش بدهد. صندلی‌های اتوبوس‌های بین شهری اسکانیا تمام چرم هستند، دو مانیتور برای تماشای فیلم ردیف‌های جلو و عقب در آن‌ها قرار دارد. همچنین در بعضی از مسیرها این اتوبوس‎ها به اینترنت داخلی و شبکه داخلی سرگرمی هم مجهز هستند، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که با اسکانیا در جاده حوصله‌تان سر نخواهد رفت. از نظر فنی و قدرت موتور، این اتوبوس‌ها در ایران نسبت به ولوو محبوب‌‎تر هستند و برای همین معمولا مسیرهای طولانی بین شهری زیادی را در جاده می‌گذرانند.

اتوبوس‌های MAN ، مسافرانی از آلمان

 شرکت المانی مان، یکی از پیشتازان صنعت ساخت خودرو در جهان محسوب می‌شود و اتوبوس‌های مسافربری آن هم مثل بقیه محصولاتش راحت، خوش دست و بسیار پرقدرت هستند. شرکت مان که بیشتر از دویست و پنجاه سال در زمینه ساخت تجهیزات خودرو سابقه دارد و یک جورهایی پدربزرگ ولوو و اسکانیا محسوب می‌شود، محبوب‌ترین اتوبوس‌ها را بین رانندگان دنیا تولید می‌کند.

 شیشه‌های 360 درجه در قسمت جلو که میدان دید راننده را تا حدود زیادی گسترش می‌دهند، آینه‌های برقی در بغل و چراغهای دید در شب در جلو اتوبوس از جمله امکانات منحصر به فردی هستند که مان به رانندگانش می‌دهد. البته اتوبوس‌های مان در جاده‌های ایران کمتر از بقیه انواع اتوبوس‌ها دیده می‌شود اما اگر تجربه سفر با یکی آن‌ها را داشته باشید حتما متوجه تفاوت‌های آن با دیگر برندها می‌شوید.

 این اتوبوس‌ها برخلاف اسکانیا و ولوو دو یخچال دارند (یکی در جلو و یکی در عقب)، آب سرد کن و فضای حمل بار بسیار گسترده هم از جمله برتری‌های آن هستند. اگر بخواهید از ویژگی‌های فنی اتوبوس‌های مان بدانید، قرارگیری موتور در عقب و دومداره بودن ترمز و ریتاردر در آن‌ها، باعث می‌‍شود که این اتوبوس در جاده‌های خیس و بارانی امنیت بیشتری داشته باشد. پس اگر می‌خواهید در روزهای سرد زمستان پیش رو سفر کنید، حتما هنگام رزرو بلیط اتوبوس، مان را در نظر بگیرید!

نکات کوچک اما مهم

شاید تا به حال هنگام خرید یا رزرو بلیط اتوبوس به موضوع نوع اتوبوس فکر نکرده بودید اما احتمالا با خواندن این مقاله کمی نظرتان عوض شده است. گاهی اوقات با رعایت برخی نکات کوچک و ساده، تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت سفر دارد به خصوص زمانی که سفر طولانی است و به چندین ساعت می‌رسد.