شناسهٔ خبر: 157722 - سرویس مجلس

علی کاظمی باباحیدری در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

هنوز نیروهای پیر و ارشد در برخی از وزارتخانه‌های استراتژیک، فعالیت دارند که دیگر توانایی کار کردن ندارند/ مجلس موقع خروج آمریکا از برجام و بروز آشفته بازار اقتصادی در کشور، خیلی ضعیف عمل کرد

باباحیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس موقع خروج آمریکا از برجام و بروز آشفته بازار اقتصادی در کشور، خیلی ضعیف عمل کرد

علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»، در تشریح عملکرد مجلس دهم اظهار داشت: در هر دوره مجلس نقاط قوت و ضعف وجود دارد، علیرغم اینکه کشور در سال گذشته تحت تاثیر مسائل بین المللی قرار گرفت و شرایط را سخت تر کرد مجلس در این دوره طرح و قوانین خوبی را تصویب کرد که بعضی از آنها اگر خوب اجرا شود می‌تواند نقش پررنگ و محسوسی در جامعه داشته باشد.

وی در مقام ذکر یک مثال ادامه داد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از این مصوبات خوب است و  بهتر بود که در سالهای قبل این قانون را اجرا میکردیم و تلاش برای ایجاد تاخیر در اجرای آن نمیشد، زیرا در بعضی از وزارتخانه ها  می بینیم که نیروهای پیر و ارشد وجود دارد که دیگر توانایی کار کردن ندارند، خصوصا در بعضی از وزارتخانه های استراتژیک ما مانند صمت، نیرو، نفت و راه.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: البته در اجرای این قانون نیز مشکلاتی وجود داشت و اگر قدم به قدم پیش می رفتیم خیلی موفق تر می توانستیم عمل کنیم و به این صورت نبود که جامعه و نهادهای ما به یکباره از نیروی ارشد تخلیه شود و مجبور شوند به اینکه اذن بگیرند.

کاظمی باباحیدری ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مجلس به آن ورود کرد مالیات و ارزش افزوده است که اگر همه همت کنند، درست تحلیل کنند و به خوبی اجرا شود، از مشکلات فراروی کشور که ناشی از رانت است جلوگیری میشود. زیرا یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد فرارهای مالیاتی است.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف مجلس این بود که موقع خروج آمریکا از برجام و بروز آشفته بازار اقتصادی در کشور، مجلس خیلی ضعیف عمل کرد و می توانست بهتر عمل کند. اگر به موقع وارد می‌شد تا نظارت‌های دقیق تری انجام دهد، میتوانست در مورد وضعیت معیشت مردم جدی تر عمل کند و دولت را به انجام کارهایی ملزم میکرد که به اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشار کمتری بیاید. متاسفانه دولت هم ضعیف عمل کرد و میتوانست کنترل و نظارت بهتری بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از قوانین مهمی که در این مجلس تصویب شد قانون رتبه بندی معلمان است.

کاظمی برداشت پول از صندوق توسعه ملی را یکی از ضعف های مجلس دهم عنوان کرد و گفت: مجلس با توجه به شرایط کشور به دولت کمک کرد ولی دولت با ضعف هایی مواجه بود که در این موارد مجلس ضعیف عمل کرد و می توانست بهتر عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بودجه کشور وابستگی کامل به نفت دارد، همین وابستگی باعث شده که خیلی از نهادهایی که می توانستند درآمدهایی داشته باشند به دلایل نفتی بودن بودجه آنها، همیشه دچار کسری بودجه شوند.

کاظمی افزود: در کشور ما علاوه بر میعانات گازی که وجود دارد کشوری چهار فصل داریم و در همه ابعاد می توانیم درآمدزایی داشته باشیم. هم از خاک و هم از آب و هم از معادن و هم از نیروی انسانی و... ، چندین سال این مسئله بحث شده بود که ما چگونه می‌توانیم از بودجه نفتی بیرون بیاییم.

وی توضیح داد: خاطرم هست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بین کاندیداها بحث بر این شد که چگونه می توانیم بودجه بدون نفت داشته باشیم که بتوانیم از وابستگی به بودجه نفت بیرون بیاییم. اگر سیر بودجه را نگاه کنیم استاندارد بودجه این است که ۲۵ درصد هزینه‌ای ۷۵ درصد عمرانی و توسعه ای باشد اگر ۳۰ به ۷۰ هم حساب کنیم، اما متاسفانه این قضیه برعکس شد و به همین دلیل است که بودجه هزینه ما نزدیک به ۹۰ یا ۸۵ درصد جاری است و ۱۵ تا ۲۰ درصد عمرانی است.

کاظمی ادامه داد: وقتی دولت ها بودجه را به مجلس ارائه می دهند، هیچ وقت مجلس در بودجه شرکت‌ها ورود نمی کرد، البته در یکی دو سال گذشته مجلس کمی جدی تر وارد شد و هر چند با مقاومت‌هایی مواجه شدیم، ولی مجلس به آنها ورود کرد و امیدواریم که این کار محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: مقام معظم رهبری هم اخیراً فرمودند که تغییر کلی در ساختار بودجه انجام شود و بحث بر این شد که بودجه را بر اساس کارآمدی و عملکردی بیان کنیم. موضوعی نیز که آقای نوبخت گفتند فقط بودجه نهادهای سیاستگذار را به مجلس خواهند داد، نمی تواند صورت بگیرد و الان مجلس جدی شده که به تصمیم گیری برای کل بودجه وارد شود.

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم به شرایطی برسیم که بودجه به صورت واقعی ارائه شود و بودجه متکی به نفت نداشته باشیم؛ البته بحث خروج از برجام باعث شد که شرایط برای ایران سخت شود. امیدوارم از این تهدید بتوانیم به عنوان یه فرصت استفاده کنیم و منابع نفتی را در جهت توسعه پیش ببریم و بتوانیم بودجه را از طریق راههای متنوع درآمدزایی در کشور که سیر آن از طریق مالیات است و لایحه اش هم در مجلس هست پیگیری کنیم، البته به شرطی که به مردم فشار نیاوریم و رونق را برای مردم ایجاد کنیم و از طریق رونق مردم بتوانند مالیات درآمدی خودشان را بپردازند.

کاظمی ابراز امیدواری کرد اصلاح ساختار بودجه سریعتر مطابق آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری هم بوده، برسد.