شناسهٔ خبر: 157681 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

نماینده تهران: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف شده است

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه رانندگان و مردم در انتظار نو شدن تاکسی‌های فرسوده هستند بر لزوم ضابطه‌مند کردن واگذاری تاکسی‌ها تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: به دنبال افزایش بی رویه قیمت خودرو و شرایط دشوار اقتصادی حاکم بر جامعه، شاهد افزایش تعداد تاکسی‌های فرسوده در کشور و به تبع  آن آلودگی‌های هرچه بیشتر زیست محیطی هستیم.

وی افزود: این در حالی است که طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، قرار بود طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک، در راستای ارائه خدمات بهتر جهت حمل و نقل شهری و کمک به کاهش آلایندگی عملیاتی شود؛کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو، رفاه و ایمنی راننده و سرنشین، زیبایی شهر و در نهایت رضایت رانندگان و شهروندان از دیگر اهداف تصویب این طرح بود.لیکن متأسفانه همچنان اجرای آن با مشکلاتی همراه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: سایه سنگین مشکلات تحریم و تورم و نوسان ارز  بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ، مدیریت بهتر و همکاری جامعی را از نهادهای مربوطه طلب می‌کند.

ذوالقدر در ادامه عنوان کرد:  افزایش قیمت خودرو،اعطا و بازپرداخت وام‌های بانکی را با چالش مواجه کرده است به طوری که برای رانندگان تاکسی به لحاظ اقتصادی تعویض خودروهایشان به صرفه نیست.نوسازی ١٠٠٠٠ خودرو از خودروهای فرسوده در تهران از وعده های تاکسیرانی و خودروسازی است، حال آنکه در تعامل با بانک های عامل و عدم رعایت شرایط سختی معیشتی این قشر زحمت کش، اجرای این روند بسیار کند و حتی متوقف است و عملا همچنان با خودروهای فرسوده و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن مواجهیم. ضمن اینکه حسب اظهارات مسئولین ذیربط، فرایند واگذاری تاکسی به متقاضیان بعضاً ضابطه مند نیست و برخی که کارشان تاکسی داری نیست و ذی حق نبودند، تاکسی گرفتند، اما در عمل هیچ نوع فعالیتی ندارند و فقط از ورود به طرح ترافیک و مصارف شخصی خود از این تاکسی ها استفاده می کنند. بنابراین اینگونه، نه تنها مشکلی حل نمی شود که به بار ترافیکی شهر نیز افزوده می شود. 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: همه نهادهای ذیربط از جمله، تاکسیرانی، وزارت کشور، ستاد سوخت و خودروسازان موظفند در اجرای این طرح ملی با همدلی و همکاری و رفع موانع اقدام لازم را به عمل آورند تا علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب به رانندگان، شاهد خدمات حمل و نقل بهتر و آلایندگی کمتر همراه با رفاه حال شهروندان باشیم.