شناسهٔ خبر: 157624 - سرویس مجلس
منبع: فارس

شفافیت آراء برخی نهادها خلاف قانون اساسی است

نقوی حسینی/21 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه بگویند باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها آراء خود را شفاف کنند و بعداً مجلس شفاف‌سازی کند، ماجراسازی و انحراف ایجاد کردن است.

به گزارش «نماینده»،  سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح شفافیت آرای نظام تقنینی گفت: یک فوریت این طرح در مجلس رأی آورده است. طرح شفافیت آراء و عملکرد مجلس کلاً 3 مرتبه در مجلس مطرح شد. 2 مرتبه مربوط به شفافیت آراء در مجلس بود رأی داده نشد یعنی مخالفت با شفافیت عملکرد خودشان بود.

وی افزود: در مرتبه سوم یک طرحی به مجلس وارد شد که دستگاه‌هایی مانند مجلس خبرگان، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام را وارد این لیست کردند که به نظرم فرار رو به جلو بوده که بگویند ما با شفافیت موافقیم اما در تمام دستگاه‌ها نه فقط در مجلس.

نقوی‌حسینی گفت: این طرح به کمیسیون رفته و به قولی چکش‌کاری شده و بعد به صحن علنی می‌آید و در آخر باید ببینیم که چه چیزی وارد صحن شده و چه چیزی تصویب خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی از دستگاه‌ها آئین نامه داخلی دارند و ما نمی‌توانیم برای اداره آنها قانون تصویب کنیم یعنی اگر ما ورود کنیم قطعاً خلاف قانون اساسی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: به طور مثال ما نمی‌توانیم برای اداره شورای نگهبان یا شورای عالی امنیت ملی که اسناد طبقه‌بندی شده و تمام مباحث آن محرمانه است تعیین تکلیف کنیم تمام بحث‌های امنیت کشور در این سازمان مطرح می‌شود، پس باید گفت این سازمان‌ها هم باید به طرح شفاف‌سازی آراء نظام تقنینی عمل کنند؟ قطعاً مخالفت با قانون اساسی دارد و حتماً اخطار قانون اساسی در مجلس مطرح می‌شود و شورای نگهبان در رابطه با مغایرت با قانون اساسی نظر می‌دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه بگویند باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها آراء خود را شفاف کنند و بعداً مجلس شفاف‌سازی کند، ماجراسازی و انحراف ایجاد کردن است. ما باید بگوییم اگر دستگاه یا سازمانی مطابق قانون می‌تواند شفاف‌سازی کند پس این عمل را انجام دهد، دستگاه یا سازمانی هم که نمی‌تواند این عمل را انجام دهد حتماً عذر قانونی دارد و ما وقتی این قضیه را دانسته و اصرار می‌کنیم در نهایت قطعاً  انحراف ایجاد می‌شود.