شناسهٔ خبر: 157598 - سرویس اقتصاد
منبع: ایسنا

پورابراهیمی: یارانه دهک‌های بالا به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد

پورابراهیمی یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «خشت کج پرداخت یکسان یارانه به تمامی دهک‌ها در دوران احمدی نژاد گذاشته شد»، بر ضرورت حذف یارانه دهک های بالا و اختصاص آن به اقشار آسیب پذیر تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی  با اشاره به حذف یارانه ثروتمندان، گفت: در قانون، چارچوب پرداخت یارانه به جامعه هدف کاملا مشخص شده است. برای مثال یارانه بخش صنعت و یارانه‌ای که به صورت مستقیم به مردم پرداخت می شود، مشخص است. همچنین بخشی از یارانه هم به صورت غیر مستقیم به جامعه داده می شود، مانند یارانه بخش سلامت.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه ها دقیقا اشاره شده که میزان پرداخت یارانه باید بر اساس میزان درآمد افراد باشد، یعنی هرکسی که درآمد بیشتری دارد یارانه کمتری دریافت کند و هر کسی که درآمدش کمتر است، یارانه بیشتر دریافت کند. اما خشت کج را در دوران دولت آقای احمدی نژاد گذاشتند و این خشت کج پرداخت یکسان یارانه به تمامی دهک‌ها بود که این امر با قانون منافات داشت.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت این است که جامعه هدف که نیازمند به دریافت یارانه است در خطای محاسباتی به هیچ عنوان حذف نشود و از سوی دیگر دهک‌هایی که یارانه‌ای که دریافت می‌کنند بخش بسیار ناچیزی از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد، حذف شود.
 
پور ابراهیمی گفت: در دهک های بالای جامعه یارانه تاثیری ندارد و می توان گفت تاثیر آن نزدیک به صفر است بنابراین آنها نیازی به دریافت این یارانه ندارند. انتظار از دولت این است که یارانه این افراد را به اقشار آسیب پذیر اختصاص دهد. اولویت ما هم این است که  این یارانه به افراد کم درآمد و در اولویت اول به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد.
 
وی با تاکید بر اینکه «موافق حذف یارانه ثروتمندان است»، تصریح کرد: یارانه ثروتمندان باید حذف شود اما نباید خطایی اتفاق بیفتد و تحت عنوان حذف یارانه ثروتمندان یارانه افراد کم درآمد حذف شود. ما می خواهیم دولت به مر قانون در خصوص هدفمندی یارانه ها عمل کند.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت هنوز گزارشی در خصوص هدفمندی یارانه ها به مجلس ارائه نکرده است. سال گذشته دولت اقداماتی در خصوص اجرای این قانون انجام داد اما بسیار ناچیز بود و موردی نبود که بخواهیم بر روی آن اظهار نظر کنیم. در حال حاضر هم باید دولت گزارش بدهد تا ما بتوانیم در خصوص آن اظهار نظر کنیم.