شناسهٔ خبر: 157418 - سرویس مجلس
منبع: فارس

آمریکا و متحدانش از نظر اقتصادی و نظامی فرسوده شده‌اند

رحیم صفوی/2 مشاور عالی فرمانده کل قوا با تاکید بر اینکه هم طرح خاورمیانه بزرگ و هم طرح معامله قرن آمریکا با شکست مواجه شده است، گفت: آمریکا و متحدانش از نظر اقتصادی و نظامی فرسوده شده‌اند.

به گزارش «نماینده»،سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در سخنرانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه پیروزی های بزرگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حتی مدافعین‌حرم نشات گرفته از منطق و فلسفه عاشورای حسینی است اظهار داشت: کربلای ایران و هشت سال دفاع مقدس در راستای کربلای حسینی معنا پیدا می‌کند و ارتش و سپاه و بسیج و جهاد سازندگی که در شلمچه و فکه و فاو و غرب کشور جنگیدند اگر روز عاشورا بودند در کنار حضرت حسین بن علی علیه السلام می‌جنگیدند.

وی با اشاره به بیانات دو روز قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به موکب‌داران و خادمان حسینی اظهار داشت: سال قبل که به اتفاق خانواده ام در راهپیمایی اربعین حسینی مشرف بودم بعد از آن خدمت آیت الله ناصری دولت آبادی در اصفهان رسیدم و از ایشان که عالمی ربانی و متقی هستند سوال کردم که فلسفه راهپیمایی چند میلیونی اربعین که از همه کشورهای دنیا در آن حضور پیدا می کنند چیست؟ ایشان فرمودند یکی از شعارهای حضرت مهدی(عج) در زمان ظهور آن است که «من فرزند حسین هستم». در این راهپیمایی چند میلیونی اربعین که سال به سال هم بیشتر می‌شود و مردم جهان اول باید معرفت به حضرت حسین بن علی(ع) و قیام عاشورا پیدا کنند تا بعدا بتوانند به معرفت حضرت مهدی برسند.

رحیم صفوی با بیان اینکه فلسفه عاشورا با فلسفه قیام و ظهور پیوند دارد و آنچه را که ما در زمان خودمان طی همین سی تا چهل سال گذشته در منطقه اعم از مسائل فلسطین، سوریه، عراق، یمن، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می بینیم شاید زمینه هایی برای ظهور حضرتش باشد، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که همان گونه که خون فرزندان شهید این ملت در ارتش و سپاه و بسیج و جهاد سازندگی در ۸ سال دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد و اربعین هر سال میلیون ها نفر به کربلا می‌روند خون شهدای مدافع حرم راه قدس را باز می‌کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: وعده رهبر انقلاب مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید وعده ای است که خداوند متعال می‌خواهد روزی مسلمین کند.

وی با اشاره به اقتدار تکاملی انقلاب اسلامی و افول قدرت و ذلت دشمنان اسلام تصریح کرد: سوال این است که اکنون پس از ۳۰ سال از دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی آیا انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا قوی تر شده یا دشمنان انقلاب اسلامی یعنی جبهه آمریکایی‌ها و دوستان آمریکایی مثل صهیونیست ها و دوستان منطقه‌ای و وابستگان منطقه آنها؟

رحیم صفوی با تشریح دو جبهه کنونی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که متحدین انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های عظیم مردمی و انسان هایی که هم از نظر شخصیتی هوشمند و شجاع و با ایمان و انگیزه هستند و اهداف حق طلبانه و عدالت خواهانه را دنبال می کنند از متحدین و دوستان آمریکا در منطقه قوی تر شده اند. از آمریکایی ها هم قوی تر شده اند چرا که آمریکایی‌ها و دوستانشان یک جریان سلطه گر شیطانی هستند. آنها و برخی از کشورهای منطقه یک جریان سرکوبگر ظالم و باطل و تجاوزگر هستند و برعکس متحدین انقلاب اسلامی بدنبال اهداف حق‌طلبانه و ایجاد صلح و امنیت در کشورهای خود و منطقه هستند و از حمایت مردمی برخوردارند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه همه سیاستمداران و استراتژیست‌های جهانی و منطقه‌ای قدرت نفوذ سیاسی و معنوی ما مردمی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را از دریایی مدیترانه و فلسطین و لبنان و سوریه و عراق تا دریای سرخ و اقیانوس هند یعنی یمن مظلوم درک می‌کنند، اظهار داشت: طی ۳۰ سال گذشته راهبرد انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در غرب آسیا توانسته اهداف شیطانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دست نشاندگان آنها را با شکست مواجه کند.

وی ادامه داد: آمریکاییها به راستی پس از ۱۸ سال از اشغال افغانستان مظلوم آیا توانستند آسایش و امنیت و رفاه و پیشرفت را برای ملت افغانستان فراهم کنند؟ واقعیت آن است که راهبرد آمریکایی ها در افغانستان و عراق با شکست مواجه شد. آیا ائتلاف آمریکایی ها برای سرنگونی دولت قانونی بشار اسد و راه اندازی داعش طی هفت سال که مسلمان ها را هم در سوریه و هم در عراق کشتند و میلیاردها دلار خسارت به بار آوردند و مسلمانان سنّی را هم کشتند با پیروزی توأم بود و یا راهبرد های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اهداف آمریکا را در سوریه و عراق و لبنان با شکست مواجه کرد؟

رحیم صفوی با طرح این سوال که آیا رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی جرج بوش پسر که به افغانستان و عراق لشکرکشی نظامی کرد و چند ده هزار نفر از مردم مظلوم این دو کشور را کشت، توانست محبوبیت کسب کند؟ تصریح کرد:  رئیس جمهور کنونی آمریکا به نظر می‌رسد از تعادل و عقلانیت رفتاری و خردمندی که شایسته یک رییس‌جمهور است خارج شده و مردم آمریکا دچار بدترین رئیس جمهور شده‌اند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با تاکید بر اینکه هم طرح خاورمیانه بزرگ بوش پسر با شکست مواجه شد و هم طرح معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا با شکست مواجه شده است، اظهار داشت: آمریکایی ها و جبهه متحد این آمریکا مجبورند از افغانستان و غرب آسیا عقب نشینی کنند. همانطور که ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بعد از 10 سال که در افغانستان بود ملت افغانستان آن ها را بیرون کردند، آمریکایی ها هم بعد از ۱۸ سال توسط مردم افغانستان همچون علف های هرز از این کشور خواهند شد.

وی افزود: به نظر می رسد قدرت آمریکا در غرب آسیا رو به افول و نزول است. متحدین آن چون رژیم صهیونیستی نیز که زمانی شعار نیل تا فرات را می‌داد اکنون می توانیم شکست هایش طی ۳۰ سال گذشته را ببینیم. دوستان دیگر آمریکا مثل برخی کشورهای عربی در یک راهبرد غلط که صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها و مشاورین صهیونیستی ـ آمریکایی برای فروش میلیاردها دلار سلاح در مغز و فکر اینها انداخته اند با تجاوز به یمن و پنج سال کشتار مردم مظلوم و حتی محاصره همه راه‌ها و بنادر یمن، کاری کرده اند که مواد غذایی و دارو به مردم این کشور نرسد ولی سوال اینکه آیا این دو کشور عربی پیروز شدند یا مجبور هستند عقب‌نشینی کنند؟

رحیم صفوی با بیان اینکه پیشنهاد من این است که خردمندان کشورهای عربی تاریخ شجاعت و ایثارگری ملت یمن را بخوانند خاطرنشان کرد: یمنی‌ها چندین هزار نیروی مصری را که در سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ یمن را اشغال کرده بودند، کشتند و آنها را بیرون کردند. آن زمان ملک فیصل پادشاه عربستان و جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر بود و هم عربستان و هم مصر تاریخ شجاعت مردم یمن را می‌دانند. اگر هم‌اکنون یمنی‌ها با عملیات مقابله به مثل دفاع مشروع از خودشان می‌کنند، این یک حق و دفاع مشروع است. 

وی تاکید کرد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها و متحدین آنها و متجاوزین به فلسطین و یمن هم از نظر اقتصادی و هم نظر نظامی فرسوده و خسته شده‌اند و سیاست‌ها و راهبردهایشان غلط بوده و شکست خورده و اعتبار آمریکا و این رژیم های دست نشانده از بین رفته چون رژیم‌های غیر مردمی هستند.

رحیم صفوی با تاکید بر اینکه هم اکنون بازیگران اصلی منطقه دو جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت و جبهه ای دیگر امریکا و متحدین آن هستند خاطرنشان کرد: رهبری شجاعانه سید حسن نصرالله در لبنان را با رهبری نخست وزیر رژیم صهیونیستی مقایسه کنید و ببینید حرف کدام یک از این ها و عدالت خواهانه است و کدامشان شجاعت بیشتری دارند. آیا رهبران جبهه مقاومت با رهبران این کشورها از نظر عقلانیت و قدرت نفوذ مردمیقابل مقایسه هستند؟

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: یکی از پرافتخارترین صحنه‌های اقتدار ملت ایران برای اولین بار طی دویست سال گذشته آن است که انقلاب اسلامی دولت و ملت ایران در دل معادل و توازن منطقه قرار گرفتند و در پیروزی‌های منطقه حرف اول را می زنند. البته انقلاب اسلامی و رهبر خردمند حضرت امام و مقام معظم رهبری و ملت شجاع و صبور ایران همواره به دنبال صلح و امنیت پایدار هم در منطقه و هم در جهان بوده و هستند. البته نام صلحی که چند روز پیش آقای پمپئو در دیدار از عربستان سعودی از آن اسم برد با دروغ و خدعه می‌خواهد افکار مردم منطقه و جهان را فریب دهد.

وی با بیان اینکه آقای پمپئو قبلا رئیس سازمان CIA آمریکا بوده و کار آنها فریب دادن و خدعه کردن است، گفت: آمریکایی‌ها می دانند که قدرت نو ظهور انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در حال اوج گیری‌ست و قدرت آمریکا و طرفدارانش در حال افول و نزول است. سیاستآمریکایی ها در منطقه غرب آسیا در قبال ایران با شکست مواجه شده و چه در مقیاس جهانی در تک قطبی سازی کردن قدرت و هژمونی قدرت با شکست مواجه شده اند و جهان به سمت چند قطبی شدن قدرت و چندجانبه گرایی حرکت می‌کند و هم در مقابله با ایران با شکست مواجه شده‌اند. 

رحیم صفوی با تاکید براینکه آقای ترامپ به سرنوشت ۶ جمهور قبل از خود که آمدند و رفتند و نتوانستند اراده سیاسی خود را بر ملت و حکومت ایران را تحمیل کنند، نگاه کند گفت: ترامپ نیز با حسرت تسلیم کردن ملت ایران به تاریخ خواهد پیوست. رهبری قدرتمند و خردمندانه مقام معظم رهبری، اد و یکپارچگی قوای سه‌گانه و ملت بزرگ ایران سد تحریم‌های ظالمانه آمریکا را خواهد شکست و غرور و تکبر سیاستمداران آمریکا را لگدمال خواهد کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: ملت مومن مقتدر و صبور ایران پس از ۳۰ سال که از جنگ می گذرد درس عزت و اقتدار و پیشرفت را به مردم جهان آموخته‌اند و مردم جهان ملت ایران را ستایش می کنند. هیچ دولت ـ ملتی در یک قرن گذشته نتوانسته حجم از چالش‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی را همچون ترورها و فتنه های ۸۸ و ۷۸ را دنبال کند و با پیروزی بر آنها غلبه پیدا کند. 

رحیم صفوی ضمن تاکید بر اینکه آمریکایی ها انواع دشمنی ها و حیله ها را برای ترور رهبران ایران، بزرگان ایران و تحمیل جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی جنگ و ترور اقتصادی علیه ایران به کار گرفته‌اند اما در همه قضایا شکست خورده اند،گفت: در یک مقابله مثل در جریان های اخیر ترامپ هم بداند که ملت ایران یک ملت و قدرت الهی و شکست ناپذیر است چرا که یک جریان حق طلب است و آنها یک جریان شیطانی و باطل هستند. ملت شجاع و صبور ایران فشارهای سیاسی و اقتصادی را به فضل الهی پشت سر خواهد گذاشت و از این تنگنای اقتصادی عبور خواهد کرد.

وی تاکید کرد:  میراث ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا و ظلم‌های او به ملت ایران و سایر ملت‌های منطقه جز شکست، انزوا و اختلاف با متحدان تاریخی‌اش مثل اروپایی‌ها ثمری نخواهد داد و ترامپ به تلخ‌ترین تجربه ریاست جمهوری آمریکا تبدیل خواهد شد و در نتیجه ظلم هایی که به ملت ایران و دیگر ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان کرده دچار بدعاقبتی خواهد شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: ملت بزرگ ایران پس از گذشت سی سال از دوران عزتمند دفاع مقدس با یک روحیه صبورانه و شجاعانه و با داشتن رهبری مقتدر و خردمند و شجاع و حفظ اتحاد و انسجام قوای سه‌گانه و در یک ائتلاف با جبهه مقاومت اسلامی و با داشتن نیروهای نظامی هوشمند و قدرتمند قادر است از انقلاب اسلامی و امنیت و منافع ملی خود دفاع کند و پاسخگوی همه سناریوهای تهدید باشد و به حول و قوه الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) با عبور افتخارآمیز از مشکلات کنونی کشور از این تنگنا عبور کند و پیروزی را به آغوش بگیرد و در یک کلام یک کشور مستقل آباد پیشرفته با امنیت و با رفاه و آسایش برای تحقق تمدن نوین اسلامی را تا ۵۰ سال آیندهشکل بدهد.

رحیم صفوی با بیان اینکه در ساختن تمدن نوین اسلامی شدنی است، تصریح کرد: تاریخ تمدن های بزرگ بشری نشان داده که بروز و ظهور قدرت های فرهنگی-تمدنی ایجاد تغییر در شاکله قدرت های فعلی جهان و ترسیم نقشه سیاسی جدید جهان در دهه‌های آینده بدون پشتوانه فلسفی، فکری و اعتقادی شدنی نیست. رخدادهای عظیم سیاسی، اجتماعی و علمی که توانسته اند جهان را تغییر دهند همواره بر بستر و پایه یک جهان بینی و برخورداری از یک منظومه های فکری و ارزشی، اخلاقی و انسانی و مبتنی بر فطرت بشری استوار بوده است. 

وی افزود: همه تحولات عمیق آینده را باید در رشته‌های فلسفی، اخلاقی، فرهنگی و ایدئولوژی های پیشران و الهام‌بخش انسانی و صلح‌خواه و عدالت‌خواه جستجو کرد و هرچه بناهای اعتقادی و انسانی که تکیه گاه مستحکم تغییرات هستند قوی تر باشند، نظام‌های سیاسی و اقتصادی برآمده از آن هم از پیش‌برندگی و جاودانگی و تاثیرگذاری در معادلات جهانی بیشتر برخوردار خواهند بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: انقلاب اسلامی و مجموعه ملت ها و کشور های اسلامی مشتمل بر ۵۷ کشور مسلمان و مسلمانان ساکن در سایر کشورهای غیر عضو در سازمان همکاری اسلامی دارای چنان ظرفیت بی‌نظیری از توانمندی های فکری انسانی انسانی و ژئوپلیتیکی هستند که می توانند با الهام گیری از اسلام ناب محمدی و الگوگیری از انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی با یک همکاری نزدیک به همگرایی بتوانند تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشند و هندسه قدرت جهانی را به نفع ملت ها و کشورهای اسلامی تغییر دهند.

وی با بیان اینکه ملت ایران به عنوان یک الگو برای سایر ملت‌های اسلامی است گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها تلاش کردند دو دولت جعلی را یکی در افغانستان و یکی در عراق در برابر دولت اسلامی ایران روی کار بیاورند ولی هر دو دولت با شکست مواجه شد و آن چیزی که ماند دولت و نظام برآمده از رای ملت ایران بود.

رحیم صفوی ضمن اشاره به اینکه به فضل الهی و با هوشمندی استواری و صبوری ملت بزرگ ایران و با مجاهدت های فراموش نشدنی شهیدان جانبازان و آزادگان پس از گذشت ۳۰ سال از دفاع مقدس ملت ایران انقلاب اسلامی به یک قدرت منطقه غرب آسیا تبدیل شده است بیان داشت: این قدرت شکست ناپذیر است و اگر آمریکایی‌ها به فکر توسعه باشند ملت ایران به آنها از دریای مدیترانه گرفته تا دریای سرخ تا اقیانوس هند پاسخ خواهد داد. آنها سخنان سید حسن نصرالله را جدی بگیرند و بدانند که هر حرکت ضد ایران منطقه را دچار دگرگونی خواهد کرد. آمریکایی‌ها به خوبی می دانند که ما از یک رهبر خردمند و شجاع و از نیروهای مسلح قدرتمند برخورداریم.

وی تاکید کرد: سیاست ایران سیاست ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا با خروج نیروهای تجاوزگر بیگانه است و این سیاست رهبری و دولت جمهوری اسلامی است. امیدواریم که دشمنان منطقه‌ای و فرا منطقه ما بدانند که ایران قصد تهاجم و کشورگشایی ندارد بلکه به دنبال استقرار صلح و امنیت پایدار و البتّه مدافع حق ملت‌های اسلامی است. رهبری انقلاب اسلامی ما فرمانده کل قوای ایران نیست بلکه فرمانده مدافع بلاد اسلامی فلسطین و عراق و سوریه و یمن است. وقتی که می‌گوییم مرجع تقلید و رهبر انقلاب اسلامی، مفهومش این است و امیدواریم به فضل الهی و با پیوند بین ملت‌های اسلامی تمدن نوین اسلامیکه زمینه ساز ظهور است با عنایات خداوند متعال و توجهات حضرت بقیه الله الاعظم فراهم شود.