شناسهٔ خبر: 157271 - سرویس مجلس
منبع: فارس

شفافیت آراء در مجلس باید به پویش مردمی تبدیل شود

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار این شد که شفافیت آراء در مجلس به پویش مردمی تبدیل شود.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر شفافیت آرای نمایندگان در پارلمان گفت: این موضوع حق مردم است که بدانند نمایندگان‌شان چه تفکری دارد و چگونه و با چه کیفیتی رأی داده و به چه چیزی رأی می‌دهند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه شان فرمودند به جز مسائل امنیتی و نظامی همه چیز باید به رای‌گیری و آرای شفاف باشد. 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا برای مبارزه با فساد کار بزرگ شفافیت حداکثری را اجرایی کردند. 

وی با بیان اینکه بهترین ظرفیتی که می‌شود با فساد مبارزه کرد شفافیت حداکثری است اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید در مورد بحث‌های امنیتی و نظامی موضوعات غیر شفاف باشد اما برای مسائل دیگر باید شفافیت وجود داشته باشد.

ابوترابی گفت: باید با شفافیت حداکثری از جمله شفافیت آرای نمایندگان مجلس تلاش کنیم امضاهای طلایی را از نظام اداری‌مان حذف کنیم حتی اگر این امضاها قانونی باشد.

وی افزود: اگر شفافیت حداکثری اجرایی شود بسیاری از مسائل که به ظاهر قانونی هم هستند ولی در باطن رانت دارند دیگر انجام نخواهد شد و بساط این قبیل کارها جمع خواهد شد. 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: در مجلس اقدامات خوبی در مورد شفافیت انجام شده است به طوری که ماده 29 برنامه ششم در مورد حقوق، دستمزد و پاداش کارمندان و بازنشستگان است که دولت متأسفانه علی‌رغم اینکه قانون به صورت شفاف است اما ارقام را اعلام نمی‌کند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه در آینده باید تمام دارایی‌های ایرانی‌ها به صورت شفاف بیان شود خاطرنشان کرد: هم اکنون قانون تیک در مجلس تحت عنوان اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مصوب و تبدیل به قانون شده است که کارکرد آن رتبه بندی دارایی ایرانیان بوده و همه افرادی که بخواهند دسته چک بگیرند باید در ابتدا اعتبارسنجی شده و  سپس به آنها رتبه داده شود و در نهایت هم این رتبه به صورت شفاف در منظر عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشورهای جهان سوم مقابل شفافیت ایستادگی می‌کنند اما کشورهای پیشرفته دنیا شفافیت را یکی از عوامل موفق مبارزه با فساد می‌دانند لذا ما هم باید به این سمت برویم ضمن اینکه مردم باید این موضوع را به مطالبه عمومی تبدیل کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: معتقدم شفافیت آرای نمایندگان باید به پویش مردمی تبدیل شود. البته نباید فراموش کنیم که ساختار غلط نظام اداری ما هم مانعی برای عدم شفافیت است.

وی افزود: وقتی نمایندگان مجلس، آرای خود را شفاف اعلام کنند بسیاری از وزرا دلگیر خواهند شد زیرا در مباحثی که به یک وزارتخانه خاص مربوط می‌شود آنها از اینکه یک نماینده اظهار نظر کند و رای موافق و یا مخالف بدهد ناراحت شده و تلافی‌اش را در حوزه انتخابیه نمایندگان در می‌آورند لذا به نظر من اصل موضوع شفافیت باید وجود داشته باشد به شرطی که در ابتدا نظام ساختاری اداری را اصلاح کنیم. 

ابوترابی گفت: باید امورات محلی را به پارلمان‌های محلی یعنی همان شوراهای شهر و روستا که اصل 104 قانون اساسی بدهیم البته باید سطح شوراها را هم ارتقا بدهیم و بعد کارهای ملی را به مجلس شورای اسلامی که هم تراز مجلس سنا خواهد شد بدهیم و آن وقت شفاف حداکثری باید در منظر عموم مردم قرار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه اصل شفافیت یک ضرورت است اظهار داشت: باید این موضوع تبدیل به یک پویش شود چرا که خواسته به حقی است و بدانیم که در این مسیر مخالفان جدی هم داریم که از مخفی کاری منافع زیادی برده‌اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: متاسفانه طرح دو فوریتی شفافیت آرای نمایندگان در مجلس رای نیاورد ولی جای نگرانی نیست چرا که یک فوریت آن همچنان وجود دارد و ان شا الله با رایزنی در زمان ارائه به صحن علنی می‌تواند رای لازم را کسب کند.

ابوترابی اظهار داشت: شفافیت آرای نمایندگان باید به یک خواسته و پویش عمومی و مطالبه مردمی تبدیل شود که در آن صورت هیچ کس توان مقابله و مخالفت با آن را نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ کشورهای پیشرفته‌ تجربه خوبی در زمینه مبارزه با فساد دارند ضمن اینکه شفافیت و مبارزه با فساد از همه ابعاد عقلی، شرعی در پیشرفت و توسعه امری بسیار مهم است.