شناسهٔ خبر: 157210 - سرویس مجلس
منبع: فارس

هزینه‌های خارج از عرف انتخاباتی در شان کشورمان نیست

حاجی بابایی2 رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه هر کسی از هر جریان سیاسی که در انتخابات هزینه‌های خارج از عرف می‌کند شایسته مسئولیت نیست زیرا هدف از خدمت را نمی‌داند گفت: این هزینه‌های کلان با شان خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران در تضاد است.

به گزارش «نماینده» ، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در دهمین کنگره سالیانه سازمان اسلامی دانشجویان ایران در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این که می گوییم مجلس در راس است باید هر اتفاقی در کشور می افتد مجلس در آن نقش داشته باشد، مسائل موجود در جامعه یا یک فرصت است که به نفع همه احاد جامعه است و یا مبارزه با نقص وفساد که درهر صورت باید به قانون تبدیل شود.
وی افزود: اگرمجلس، مجلس باشد ، دولت براساس ریل گذار مجلس باید اقدام کند، در قانون اساسی مجلس در راس اموراست ، اما لاجرم نمایندگان در راس امور نیستند، اگر نماینده ای در تراز قانون اساسی انتخاب شود، هم قانوگذاری بهتر می شود،هم عملکرد قوه قضائیه و مجری بهبود خواهدیافت .
حاجی بابایی با طرح این پرسش که نماینده باید نماینده باشد یعنی چه؟ افزود: نماینده باید جایگاه خود را بداند و با وظایف خود آشناباشد ، قانون اساسی را بشناسد و بایددرک نماید که ، تاثیرگذاری او کجاست؟
وی گفت: نماینده ای که در قبال مسئولیت خود توجیه است ، با بررسی فرصت های قانونگذاری به گونه ای عمل می کند که قوانینی را تدوین می کند که پاسخگوی نیاز احاد واقشار مردم کشور باشد و بتواند برای طیف وسیعی از مردم آسایش و آرامش و زندگی بهتر ایجاد نماید.
حاجی بابایی اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران را از مهم ترین ویژگی های نماینده مجلس برشمرد وگفت ،این مسائلی که مطرح می شود کلی است وبه طیف وجناح خاصی ارتباط ندارد ، شرکت در انتخابات در هر سطحی چه به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس و چه در کسوت کاندیداتوری ریاست جمهوری مانند بازی در زمین فوتبال است،با قواعد معین، با زمین تعریف شده ،اندازه دروازه فوتبال براساس قوانین بین الملل تعریف شده و قابل تغییر نیست ،اما گاهی کاندیداهادر جناح های سیاسی برای مردم کرکری می خوانند من اگر انتخاب شوم، قوانین بازی را عوض می کنم، دروازه را سه برابر می کنم و وعده هایی می دهد که خودهم میداند که در حیطه توان واختیارات او نیست.
وی تاکید کرد: این فرد بعد از این که انتخاب شد از محدودیت ها شکایت می کند،باید به او گفت، اگر شما که مربی تیمی هستید، پذیرفته اید که دراین زمین، با این شرایط بازی کنید، باید قواعد را بپذیرید ،در اینجا نظر قاطع، نظر داور است، باید پرسید مگر زمین را نمی شناختید ، مگر قواعد بازی را نمی دانستید ؟ حالا چرا به جای ایفای نقش موثر در قاب انفعال رفتی ومقصرتراشی می کنید؟باید قبل از بازی قاعده را می شناختید و وارد می شدید ،حالا که وارد بازی شدید بجای جوسازی ازفرصتها استفاده کنید.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی بیان داشت، آفت انتخابات ما این است که در هر انتخابی از بود ونبود نظام صحبت می کنیم در هیچ کشوری این رویکرد وجود ندارد، در آمریکا، درانگلیس و دراروپا هرکاندیدایی از برنامه اش صحبت می کند و در قامت مخالف ظاهر نمی شود .
وی ویژگی دیگر کسی که برای این موقعیت انتخاب می شود،را توانمندی برای ایفای نقش در این جایگاه برشمرد وگفت ، نمایندگی مجلس به وسعت یک مملکت است ، وسعت وگستره کاریک نماینده مجلس زیاد است، باید توانایی شناختی برای ایفای ین مسئولیت را داشته باشد و بتواند با شناخت دقیق در موقعیت های مختلف قانونگذاری ایفای نقش کند.نماینده مجلس باید تمام وقت در خدمت وظیفه اش باشد این جایگاه صبح وشب نمی شناسد.
حاجی بابایی گفت: ویژگی سوم پاک دست بودن است ،جایگاه نمایندگی مجلس به گونه ای است که کسی بخواهد سواستفاده کند ،فضای زیادی وجود دارد،اما کسی که دراین جایگاه قرار می گیرد باید بتواند با حفظ پاکدستی به وظایف خود عمل کند،
وی افزود: باید کسی که مسئول شد نباید کار اقتصادی کند زیرا مسئول نباید مردم فاصله زیادی داشته باشد، مدیرمتعهد باید تمام فرصتهایش برای مردم باشد .
وی تاکید کرد: ما نیاز داریم مجلسی داشته باشیم که اکثریت قاطع نمایندگان از طبقه ای باشند که نیاز مردم را بشناسند،کسی در طول چهل سال گذشته زندگی اوتغییر نکرده باشد، به کسی بدهکار نباشد ونترسد، نماینده ، باید نماینده مردمی باشد که به او رای می دهند، اقشار واصناف وغالب مردم مااز اقشار متوسط به پایین هستند ، پس باید نماینده توان درک این اقشارراباید داشته باشد.
وی گفت: در انتخابات کسی که هزینه های خارج از عرف می کند باید بدانیم که این فرد شایسته ای نیست، از هر طیف و گروهی که می خواهد باشد صولگرا و اصلاح طلب فرقی ندارد ،این آدم نمی تواند فرد مناسبی برای ایفای نقش از طرف اقشار مختلف مردم باشد،زیرا مقصد را نشناخته است و هدف از خدمت را نمی داند؛ هزینه های کلان با شان خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران در تضاد است.