شناسهٔ خبر: 157020 - سرویس مجلس
منبع: فارس

دولت به‌جای حذف صفر از پول ملی، نظام بانکداری ۳۶ ساله فعلی را اصلاح کند

سیدحسین حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید به جای حذف چهار صفر، اصلاح نظام بانکداری را که قوانین آن مربوط به ۳۶ سال پیش است، در اولویت کارهای خود قرار دهد.

به گزارش «نماینده» سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره تأثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر روند اقتصادی کشور گفت: حذف این صفرها هیچ اثری بر اقتصاد کشورمان ندارد و هیچ‌کدام از شاخص‌های اقتصادی کشورمان را تغییر نخواهد داد.  

وی افزود: این حذف صفرها ممکن است اثرات روانی مثبت و منفی در کشورمان داشته باشد که تأثیرات مثبت آن برای فعالین اقتصادی است و تأثیرات منفی آن برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه که متوجه می‌شوند و احساس می‌کنند که به یکباره ارزش سرمایه‌شان به شدت کاهش پیدا کرده و ۱۰ هزار واحد تنزل پیدا کرده است که برای مثال؛ وقتی فردی کل سرمایه‌اش ۵۰ میلیون تومان است که آن هم برای رهن خانه دراختیار صاحبخانه است و هیچ درآمد دیگری جز مستمری بازنشستگی ندارد، به یکباره متوجه می‌شود که ارزش دارایی‌اش ۵۰ هزار تومان شده است که فقط یک چک‌پول است.  

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما اولویت‌های بسیار بزرگی برای اصلاح اقتصاد کشورمان داریم که باید برای اجرای آن تلاش کنیم که اصلاح نظام بانکداری یکی از آن موارد است، این در حالی است که با شیوه‌های نامیمون و نادرست در حال خلق پول در کشورمان بوده و نقدینگی را بالا می‌بریم.

وی افزود: باید در اصلاح نظام اقتصادی کشور مقابل افزایش نقدینگی در کشورمان بایستیم که با اصلاح نظام بانکداری این رویه قابل حل است.  

وی گفت: اصلاح نظام بانکداری از سال ۱۳۶۲ تاکنون تحقق پیدا نکرده است و هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی بحث‌هایی درباره این اصلاح وجود دارد.  

حسینی شاهرودی گفت: سه سال است در کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اصلاح قانون بانکداری مباحثی مطرح می‌شود، هر چند که دولت هم خیلی موافق این امر نبوده و نیست که به نظرم اصلاح نظام بانکداری باید در اولویت دولت باشد، نه حذف چهار صفر از پول ملی.  

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید اتفاقی تازه و نو و جدید و کارشناسی در حوزه اصلاح نظام اقتصادی رخ دهد.

وی گفت: حذف چهار صفر از پول ملی اقدام روزمره بوده و ما آن را اصلاح نظام اقتصادی نمی‌دانیم و قطعاً اتفاقی هم در وضعیت اقتصاد کشورمان رخ نخواهد داد و متأسفانه دولت با این اقدام، وقت طلایی خود، مجلس و بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها را هدر داده است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های مترتب برای حذف چهار صفر از پول ملی کشورمان در طول ماه‌های آینده تا دو سال بعد انجام خواهد شد که البته شاید این هزینه‌ها خیلی قابل توجه نباشد، چرا که چاپ اسکناس در کشورمان کمتر شده و همین رویه می‌تواند هزینه‌های مربوط به حذف چهار صفر از پول ملی را کمتر کند، زیرا جابجایی اسکناس در کشورمان به حداقل رسیده و اکثر جابجایی‌ها از طریق سیستمی و اینترنتی صورت می‌گیرد.  

حسینی شاهرودی گفت: ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها از وقت طلایی کشور در دولت و مجلس و بانک‌ها برای اجرای قبل و بعد از حذف چهار صفر از پول ملی تلف شده است، این در حالی است که همین وقت تأثیرات زیادی را بر روی هشتاد میلیون ایرانی خواهد گذاشت که هیچ‌گونه اثر وضعی در اقتصاد کشور ما ندارد، خواهد داشت که از نظر ما به هیچ‌وجه اولویت کشورمان نیست.