شناسهٔ خبر: 156954 - سرویس سایر حوزه‌ها

نخستین چاپخانه جهان در تفلیس

چاپخانه قدیمی

سالانه میلیون ها جلد کتاب در سراسر جهان به چاپ می رسد که دارای مضمون های مختلفی هستند. اما آیا می دانید نخستین کتاب دنیا در کجا چاپ شده است؟ یا اولین کتابی که منتشر شده چه نام داشته است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه همراه ما باشید.

تفلیس بهترین شهر گرجستان محسوب می شود که دیدنی های زیادی را در خود جای داده است. افزون بر جاذبه ها و مکان های تفریحی فوق العاده، مراکز مهمی هم در این شهر وجود دارد که شاید از آن ها بی خبر باشید. جالب است بدانید نخستین چاپخانه جهان در شهر تفلیس واقع شده که دارای فضایی منحصر به فرد می باشد.

این چاپخانه قدیمی در ابتدای قرن هجدهم به دستور واختانگ ششم ساخته شد. ساختمان چاپخانه در حد فاصل کلیسای جامعه سیونی و کلیسای آنچیسخاتی واقع شده که سیاحتگران تور گرجستان به راحتی می توانند آن را پیدا کنند و از محیط آن بازدید نمایند.

در سال 1709 نخستین کتاب دنیا که یک انجیل بود در این شهر چاپ و منتشر گشت. دومین کتابی که توسط این چاپخانه منتشر شد "شوالیه پلنگینه پوش" نوشته شوتا روستاولی بود که در سال 1712 و سه سال بعد از نخستین فعالیت چاپخانه صورت گرفت؛ این کتاب یک حماسه مشهور گرجی می باشد که خواندن آن خالی از لطف نیست. منتشر کردن کتاب در این مرکز تا سال های متوالی ادامه داشت و کتاب های مشهوری در آن به چاپ رسیده است.

امروزه این ساختمان به عنوان یادبود نخستین چاپخانه جهان محافظت می شود تا گردشگرانی که همراه با تور لحظه آخری به این شهر سفر می کنند، بتوانند از آن دیدن نمایند.

اما امروزه یکی از مدرن ترین چاپخانه های جهان در کشور ارمنستان قرار دارد که توجه نویسندگان و عاشقان این هنر را به خود جلب نموده است. اگر شما هم قصد دارید از این مرکز پیشرفته دیدن کنید، برای اطلاع از تور ارمنستان به سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.