شناسهٔ خبر: 156785 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

مرحوم «مرتضی صفاری نطنزی» آخرین مواضع ضد آمریکایی خود را در گفت و گو با «نماینده» تشریح کرد:

ضربۀ اقدامات مجلس برپیکرۀدیپلماسی آمریکا

«مرتضی صفاری نطنزی» در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» صفاری نطنزی گفت:اقدامات مجلس رنگ و بوی نظامی ندارد؛ اما در عرصۀ دیپلماسی می‌تواند ضربات قابل‌توجهی بر وجهه و پیکرۀ دیپلماسی آمریکا در عرصۀ جهانی وارد آورد

به گزارش «نماینده»، «مرتضی صفاری‌نطنزی» نمایندۀ مردم نطنز و قمصر در مجلس دهم بود که پنجم تیرماه سال جاری دعوت حق را لبیک گفت. او دکترای اقتصاد داشت، به زبان‌های انگلیسی و رومانیایی مسلط بود و به‌واسطۀ تجربۀ حرفه‌ای‌اش در امور سیاست خارجی از سال ۱۳۶۰، با ورود به مجلس دهم به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در  آمد. خبرنگار «نماینده» اواسط خرداد که برای گفت‌وگو سراغ صفاری‌نطنزی رفت، نمی‌دانست آخرین گفت‌وگوی این نمایندۀ بااخلاق مجلس در حال رقم خوردن است؛ روحش شاد. 

مرحوم «مرتضی صفاری‌نطنزی» معتقد بود آمریکا هرگز وارد جنگی نخواهد شد که نتیجۀ آن به نفعش رقم نخواهد خورد. بر این اساس، جنگ با ایران گزینه‌ای نامحتمل است؛ ولی می‌تواند با گل‌آلود کردن آب، ماهی خود را صید کند.

ایران هرگز آغازگر جنگ نخواهد بود

این عضو فقید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه «ایران به‌طور قطع هرگز آغازگر جنگ نخواهد بود» تصریح کرد: «سیاست یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که سیاستمداران آمریکایی طالب حضور مستقیم در جنگی دیگر در منطقۀ خاورمیانه نیستند؛ ولی در پی صید شاه‌ماهی‌های خود از آب گل‌آلودی هستند که خودشان به‌وجود آورده‌اند.»

نمایندۀ فقید مردم نطنز در مجلس دهم ادامه داد: «البته این بدان معنا نیست که خواهان جنگ نیابتی هم نباشند؛ اما نظام ما، بر مبنای تعامل متقابل با کل دنیا بنا شده مگر آنکه قدرت‌های استکباری و استثماری قصد گزافه‌گویی و زورگویی داشته باشند. در این صورت، گواهی تاریخ کافی است که نشان دهد چه حماسه‌هایی از دفاع و استقامت آفریده می‌شود.»

پاسخ دندان‌شکنی به جسارت‌های آمریکایی می‌دهیم

بر اساس اظهارات صفاری، ایران هرگز آغازگر جنگ؛ چه نیابتی و چه مستقیم، نخواهد بود؛ اما چنانچه آمریکا یا هر کشوری قصد شیطنت داشته باشد، با پاسخ نفس‌گیر و دندان‌شکن جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد: «اگر به هر دلیلی آمریکا و همدستانش در منطقه مرتکب چنین حماقتی شوند، باید بدانند که آن‌ها فقط ارادۀ تحمیل جنگ بر کشورمان را دارند؛ ولی پایان کار دست آن‌ها نخواهد بود؛ بلکه این جمهوری اسلامی ایران است که مسیرهای بعدی را مشخص خواهد کرد. در یک کلام، آن‌ها خاتمه‌دهندۀ جنگ احتمالی نخواهند بود.»

مجلس شورای اسلامی در مقابل سنای آمریکا، می‌ایستد

مرحوم صفاری در بخش دیگری از اظهارات خود به راه‌های مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها پرداخت و خاطرنشان ساخت: «دولت آمریکا گاهی با پشتوانه‌ی مجلس سنا و گاهی خودسرانه، اقداماتی انجام داده که هیچ‌کدام در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه نبوده است. ارائه طرح‌های ضد ایرانی از سوی مجلس سنا نمونه‌ای از این اقدامات شیطنت‌آمیز است.»

این عضو فقید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: «قرار دادن سپاه -به‌عنوان نهاد رسمی نظامی کشورمان- در لیست تروریست‌های جهانی، راهی به‌جز مقابله برای مجلس شورای اسلامی و مجموعۀ نظام باقی نگذاشت. مقابله‌ای که حتی برخی گمان می‌کنند کافی نیست و باید سختگیرانه‌تر به تصویب می‌رسید.»

او یادآور شد: «کمیسیون امنیت ملی درخصوص طرح مربوط به مقابله با آمریکا و تروریست خواندن متقابل نیروهای آمریکایی موسوم به سنتکام، از همۀ کارشناسان حقوقی و نهادهای ذی‌ربط در مجلس، مرکز پژوهش‌ها، نیروهای مسلح و ... دعوت به عمل آورد و در نهایت طرحی به صحن ارائه کرد که ابعاد مختلف روابط بین‌الملل را در نظر گرفته و در عین حال، پاسخی درخور شأن به آمریکا داد.»

بیوتروریسم آمریکایی را آشکار می‌کنیم

صفاری از تهیه و تدوین طرح‌های دیگری در همین راستا یاد کرده و افزود: «در حال حاضر حدود ۱۸ طرح مختلف در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است که از آن جمله می‌توان به نقش آمریکا در بیوتروریسم اشاره کرد. عملیات تروریستی که به نظر می‌رسد بارها در اقصی نقاط دنیا به مرحلۀ اجرا درآمده است.»

وی افزود: «همچنین گزارشی تهیه کرده‌ایم که برای نخستین بار به موارد نقض حقوق بشر در آمریکا اشاره می‌کند. این اقدامات هیچ‌کدام رنگ و بوی نظامی ندارند؛ اما در عرصۀ دیپلماسی می‌تواند ضربات قابل‌توجهی بر وجهه و پیکرۀ دیپلماسی آمریکا در عرصۀ جهانی وارد آورد.»

منتظر افزایش سطح همکاری شورای عالی امنیت ملی هستیم

مرحوم صفاری ابراز امیدواری کرد ورود همۀ نهادهای ذی‌ربط به‌خصوص شورای عالی امنیت ملی به این حوزه، منجر به تدوین و تنظیم طرح‌هایی جامع‌تر شود که نقاط ضعف آمریکا در تمام دنیا را نشانه برود.

این عضو فقید کمیسیون امنیت ملی گفت: «در جلسات برگزارشده در کمیسیون، جای خالی شورای عالی امنیت ملی مشهود بود. امیدوارم این فقدان نیز برطرف شود و در نهایت طرح‌هایی به‌مراتب جامع‌تر و پخته‌تر به صحن علنی ارائه شوند.»