شناسهٔ خبر: 156782 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با «نماینده»

عزم چین در تحریم کالاهای آمریکایی ستودنی است

حسن نوروزی نوروزی گفت:گلایۀ مقام معظم رهبری از مجلس شورای اسلامی به‌حق و به‌جا بود

به گزارش «نماینده» ، «تحریم کالاهای آمریکایی» طرحی است که نمایندۀ رباط‌کریم و بهارستان در موضوع مقابله با اقدامات آمریکا ارائه کرده است. «حجت‌الاسلام حسن نوروزی» معتقد است برای مقابله با آمریکا باید چند گام جلوتر از سیاستمداران این کشور قدم برداشت و در این رابطه طرح‌هایی نیز در دست اقدام دارد که الزام دولت به ممنوعیت خرید از آمریکا، یکی از آن‌هاست.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم اظهار داشت: «متأسفانه به‌رغم اینکه آمریکا با وضع تحریم‌های ظالمانه، کشور ما را از هر لحاظ در مضیقه قرار داده، باز هم از طریق مبادی رسمی دست به خرید از آن کشور می‌زنیم.»

عزم چینی‌ها در تحریم کالاهای آمریکایی ستودنی است

وی به عزم و تصمیم چینی‌ها در تحریم آمریکا اشاره کرد و افزود: «وقتی آمریکا شرکت‌های مطرح چینی نظیر هوآوی را تحریم کرد، این کشور نیز واردات سویا را متوقف نمود. در عوض، هر آنچه چینی‌ها خرید نکردند ما از آمریکا تحویل گرفتیم. درواقع عزم چینی‌ها دراین‌باره ستودنی است. ما نیز باید همان مسیر را در پیش بگیریم.»

نوروزی در ادامه پیشنهادهایی در خصوص جایگزینی واردات محصولات از آمریکا ارائه داد و گفت: «ما باید خودمان را به کشورهای مشترک‌المنافع و مستقل نزدیک کنیم. کشورهایی همچون روسیه، چین، هند، ترکیه، پاکستان و نیز کشورهای مستقل آفریقایی و یا آمریکای جنوبی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای جایگزینی واردات از طریق آمریکا باشند.»

مرزها را به روی واردات می‌بندیم

نمایندۀ مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس دهم با تأکید بر این نکته که «باید مرزها را بر روی واردات ببندیم» تصریح کرد: «بستن مرزها فقط به معنای بستن جغرافیایی و حفظ و حراست از سرحدات نیست. ما علاوه بر تعیین حدود و مرزهای جدید اقتصادی و تحریم هر نوع کالای آمریکایی، باید به‌لحاظ فرهنگی نیز مرزبندی‌های جدیدی ایجاد کنیم.»

وی ادامه داد: «همان‌طور که تاکنون در خصوص عدم اشاعۀ فرهنگ مبتذل غربی تلاش کرده‌ایم، باید از جهات دیگر نیز این موضوع را پیگیری کنیم. به‌عنوان مثال باید از ورود دانشجوی ایرانی به آمریکا ممانعت به عمل آوریم.»

مدارک دانشگاهی آمریکایی را نامعتبر می‌کنیم

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با بیان این مطلب که «باید مدارک علمی آمریکایی را بی‌اعتبار کنیم» خاطرنشان ساخت: «وقتی سخن از تحریم به میان می‌آید، این کار باید در همۀ ابعاد دیده و عملیاتی شود.»

وی اضافه کرد: «این اقدام؛ یعنی نامعتبر خواندن مدارک دانشگاهی آمریکایی، علاوه‌بر مقابله با ایالات‌متحده، نوعی اقدام پیش‌دستانه نیز تلقی می‌شود.»

نوروزی یکی از پیامدهای این طرح عملیاتی را کمک به ارتقای سطح علمی آموزش و پژوهش در کشورمان برشمرد و افزود: «این کار علاوه بر ارتقاء توان علمی کشور، استقلال و اقتدار کشور در ابعاد مختلف را به تصویر می‌کشد.»

طرح‌های سنا را در هم می‌کوبیم

نوروزی در پاسخ به برخی انتقادها که نسبت به موفقیت عملکرد مجلس شورای اسلامی در مقابل مجلس سنای آمریکا، تردید دارند، چنین گفت: «ورود مجلس به این موضوع، در اثر گلایۀ به‌حق و به‌جای مقام معظم رهبری از مجلس شورای اسلامی بود. انتقاد ایشان این بود که چرا نمایندگان ما در مقابل 260 طرحی که سنای آمریکا در موضوع مقابله با ایران به دولت داده، اقدامی نمی‌کنند. همین تذکر باعث شد تا مجلس به‌سرعت و به‌طور جدی در این زمینه ورود کند.»

وی ادامه داد: «به‌دلیل ساختار نظام ما، یعنی اخذ مشروعیت هیئت دولت از مجلس، می‌توانیم بسیار قوی‌تر از سنای آمریکا کار کنیم.»

*طرح‌های متعددی به هیئت‌رئیسه تقدیم می‌شود

نوروزی به طرح‌های متعددی اشاره کرد که هم‌اکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم افزود: «علاوه‌بر طرح‌های متفاوتی که نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف تهیه کرده‌اند، کمیسیون امنیت ملی نیز طرح‌هایی را در دست بررسی دارد که از آن جمله می‌توان به طرح نقض حقوق بشر توسط آمریکا، حمایت از تروریسم و ... اشاره کرد.»

وی همچنین به حجم واردات فعلی ایران از آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: «طرحی تحت عنوان تحریم «کالاهای آمریکایی» ارائه خواهد شد که هر نوع کالایی شامل محرومیت می‌شود. در حال حاضر حدود 30 تا 40 قلم جنس وارد کشور می‌شود که هیچ‌کدام کالای اساسی نیستند و در صورت نیاز کشور، احتیاجی به واردات از آمریکا هم نداریم.»