شناسهٔ خبر: 156769 - سرویس مجلس
منبع: فارس

دولت درباره تخصیص اعتبار 14 میلیارد دلاری گزارش شفافی به مجلس نداده است

کوچکی نژاد.jpg نماینده رشت در مجلس با اشاره به تخصیص 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومانی برای واردات کالای اساسی گفت: دولت باید در این باره گزارشی کامل به مجلس بدهد که تاکنون این مهم را انجام نداده است.

به گزارش «نماینده»، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، درباره روند توزیع نامناسب کالاهای اساسی با وجود تخصیص اعتبار 14 میلیون دلاری با ارز 4200 تومانی و رانت جویی وارد کنندگان و توزیع کنندگان گفت: در قانون بودجه سال جاری تبصره 7 دولت را موظف کردیم 14 میلیارد دلار بر اساس نرخ 4200 تومانی و به صورت ریالی کالاهای اساسی را وارد و بین مردم توزیع کند.

وی افزود: توزیع کالاهای اساسی از سوی دولت باید از طریق کوپن و کالابرگ یا روش‌های الکترونیکی و یا دیگر روش‌هایی که عدالت را رعایت خواهد کرد بوده است. 

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: 5 ماه از سال جاری گذشته است اما دولت گزارشی در خصوص جزئیات واردات 14 میلیارد دلار کالای اساسی و نحوه توزیع آن به نمایندگان مردم نداده است.

کوچکی‌نژاد گفت: این 14 میلیارد دلار به تعدادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و واردکنندگان تخصیص پیدا کرد که متاسفانه وضعیت بازار طوری است که علیرغم واردات حجم زیادی از کالاهای اساسی مردم مایحتاج‌شان را به نرخ دلار آزاد تهیه می‌کنند.

وی گفت:‌مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از دستگاه‌ها که وضعیت بازار را بررسی کرده‌اند در گزارشات متعدد به مجلس و دولت اعلام کردند نحوه توزیع کالاهای اساسی ایرادات زیادی دارد ضمن اینکه قیمت کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد شده در بازار آزاد بسیار بیشتر از واردات کالای اساسی با ارز آزاد است.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت:‌ به نظر می‌رسد که علیرغم اینکه معیشت مردم و اقتصاد کشور دچار مشکل است اما وارد کنندگان کالاهای اساسی با استفاده از رانت ایجاد شده و همچنین توزیع کنندگان این اجناس با منفعت طلبی جیب‌های خود را پر کرده و واسطه‌گران از طریق این مسیر منفعت زیادی را به دست آوردند. 

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه دولت گزارش شفافی را در این باره به مجلس نمی‌دهد و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم چنین رویه‌ای را اتخاذ کرده‌اند، خاطرنشان کرد: باید در باره نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تحقیقات زیادی صورت گیرد که چه شرکت‌ها و چه افرادی با استفاده از رانت ایجاد شده این واردات را انجام داده‌اند ضمن اینکه در روش توزیع هم سو استفاده‌های زیادی هم وجود داشته که سودجویان و منفعت طلبان در این مسیر برای خود سفره‌ها باز کرده و جیب‌شان را پر کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه چیزی از اقدامات حمایتی مجلس برای پشتیبانی از مردم برای رفع دغدغه مردم به منظور تامین مایحتاج و کالاهای اساسی و عواید آن به مردم نرسیده است و سفره آنان همچنان خالی است و مردم مایحتاج روزمره خود را به نرخ ارز آزاد از بازار تامین می‌کنند که مراجعه به قیمت‌های فعلی روغن،‌برنج،گوشت و... بخشی از مثال‌های مذکور است.

نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: متاسفانه دولت هیچ شبکه‌ای را برای توزیع کالاهای اساسی در نظر نگرفته‌ است و در ایام ماه رمضان به عینه دیدیم روند توزیع کالاهای اساس با ایرادات فراوان مواجه است. و فقط در چند روز پایانی ضیافت‌الله مقداری کالای اساسی شامل شکر، آن هم به صورت پراکنده توزیع شد.

کوچکی‌نژاد افزود: وجود صف‌های طولانی در توزیع کالاهای اساسی نشاندهنده ایرادات موجود در این بخش است که دولت هیچ شبکه‌ای برای توزیع کالای اساسی در نظر ندارد.

وی گفت: نمایندگان مجلس به صورت مرتب در تذکرات شفاهی و کتبی و نطق‌های خود از دولت می‌خواهند که درباره روند تخصیص ارز 4200 تومانی به میزان 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و همچنین روند توزیع و روش‌های متناسب با این موضوع  که  شان ملت ایران حفظ شود گزارشی به قوه مقننه ارائه کند.