شناسهٔ خبر: 156732 - سرویس سایر حوزه‌ها
منبع: فارس

نماینده ولی فقیه در هلال احمر:

عملکرد اقتصادی هلال‌احمر نامطلوب است/هلال‌احمر خود نیازمند امداد و نجات است

معزی/431 نماینده‌ مقام معظم رهبری در هلال احمر در گردهمایی مدیرانِ عامل استان های جمعیت،با غیرقابل قبول دانستن عملکرد هلال احمر در حوزه‌ مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: عملکرد هلال احمر در حوزه‌ مسائل اقتصادی بسیار نامناسب و نیازمند امداد و نجات است.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام و المسلمین معزی در همین ارتباط تاکید کرد : حوزه‌ی نمایندگی ولی فقیه به دستور مقام معظم رهبری ماموریت نظارت بر امور جمعیت هلال احمر را دارد و صیانت از اعتبار و جایگاه آن را از وظایف ذاتی خود می‌داند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر ضمن تبریک حلول ماه پربرکت ذی الحجه و هم‌چنین تسلیت شهادت امام جواد(ع)، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط هلال احمر در جریان حادثه‌ سیل اخیر و حضور شایسته و قابل‌ تقدیر همه‌ استان ها در این حادثه‌ غم‌انگیز، گفت: متخصصان و دانشمندان این حوزه باید به بررسی اصولی و علمی این حادثه بپردازند تا کشور حادثه‌خیز ما در آینده ،از چنین مخاطراتی کمتر آسیب ببیند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش نقد کردن به‌خصوص نقد منصفانه گفت: انتقاد و نقد کردن دیگران زمانی ارزش و اثر دارد که منصفانه باشد؛ یعنی به قصد بهبود اوضاع و شرایط و نه به قصد اهانت و تخریب گفته شود. باید سره از ناسره، کاستی‌ها از فزونی‌ها و زشتی‌ها از زیبایی‌ها تشخیص داده شود. جمعیت هلال احمر خود باید پیشتاز حوزه‌ نقد در چگونگی ورود و پرداختن به حوادث این‌چنینی باشد. روایتی از امام جواد(ع) نقل شده‌است که مومن را محتاج و نیازمند سه صفت می‌دانند: توفیق از جانب خدا؛ از درون برای خودش واعظی داشته باشد و این‌که اگر خیرخواهان وی را نصیحت کردند بپذیرد و نصیحت پذیر باشد. همانطور که امیر مومنان علی(ع) همیشه از خدای بزرگ، که صاحب رحمت وسیع و قدرت برتر و لایزال است، می‌خواست که ایشان را در به‌دست آوردن رضایت خود موفق بدارد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با تحلیل وضعیت و شرایط کنونی جمعیت هلال احمر در سه حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: باید پذیرفت فعالیت هلال احمر در حوزه‌ی امداد و نجات چشمگیر و امیدوار کننده است. اما نکته‌ای که قابل پیگیری است، به روز کردن ابزار و وسایل امدادرسانی است. با وسایل قدیمی نمی‌توان به نحو شایسته‌ای به نجات مردم حادثه‌دیده پرداخت. باید امکاناتمان متناسب با زمان و آگاهی و علم ما به‌روز باشد. 
وی با بیان مسئله‌ی آسیب های اجتماعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، یادآور شد: با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، شورایی در وزارت کشور با نام شورای اجتماعی تشکیل شد و اعضایی در این شورا عضو شدند که هلال احمر یکی از این اعضاست. هلال احمر می‌بایست با نقش‌آفرینی سازمان جوانان به مسائلی همچون اعتیاد، فروپاشی بنیان خانواده و دیگر معضلات اجتماعی حضور جدی و موثری در این شورا داشته باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اهمیت و نقش موضوعات فرهنگی در پیشبرد اهداف مورد نظر در جامعه خاطرنشان کرد: کار فرهنگی تنها برگزاری چند اردو در سال نیست. الگو و سرلوحه‌ی همه‌ی ما در حوزه‌ی فرهنگی در عمل، بیانیه‌ی مهم گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است. در شورای فرهنگی هلال احمر مصوب شد که سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف این بیانیه را به عنوان خط مشی مسائل فرهنگی به کار برند و امیدوارم نتایج این مصوبه به زودی در جمعیت هلال احمر قابل ملاحظه باشد. 
وی با اشاره به کمک چشمگیر مردم و خیرین در حادثه‌ی سیل اخیر تاکید کرد: ارتباط با خیرین احتیاج به بازنگری دارد. این ارتباط باید پویا و سازنده باشد. اعتبار هلال احمر بسیار مهم است و باید روز به روز به این اعتبار افزوده شود تا همکاری با خیرین میسر شود. انتقاداتی به این ارتباط وجود دارد و باید بتوانیم این همکاری را موثرتر برقرار کنیم، اما در زمینه مسایل اقتصادی عملکرد هلال بسیار نامناسب و نامطلوب است.