شناسهٔ خبر: 156706 - سرویس مجلس
منبع: مهر

طرح رتبه بندی معلمان طی دو ماه امکان اجرا شدن ندارد

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:امکان اجرای رتبه بندی ظرف دو ماه وجود ندارد. لایحه باید به مجلس بیاید.ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند. آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالش های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه ای نیست که هرکسی بتواند زیربار مسئولیت آن برود. بودجه آموزش و پرورش در خوشبینانه ترین حالت تا ۹۸ درصد صرف حقوق و مزایا می‌شود و دو درصد برای مابقی فعالیت ها باقی می ماند.

۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه آموزش و پرورش در سال جاری

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری ۱۵ هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال جاری گفت: اکنون کسری بودجه آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد است که اگر ۵ هزار میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۷، حق الزحمه امتحانات، حق التدریس ها و... را هم به آن بیافزاییم به ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

زاهدی ادامه داد: نظام رتبه بندی را باید پیاده کنیم که آن هم هزینه هایی دارد. ساماندهی اموال، املاک و دارایی های آموزش و پرورش نیز وضعیت نابسامان و نابهنجاری دارد و یک چالش است که وزیر بعدی باید به آن بپردازد.

سریال هیولا واقعیت های تلخی را به زبان طنز به تصویر می کشد

وی با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه فرهنگیان باید ایجاد شود گفت: مهران مدیری سریالی به نام «هیولا» ساخته که روی مباحث صندوق ذخیره و باک سرمایه تمرکز دارد و می خواهد سوءاستفاده مفسدین را تصویر کند. این یک طنز است، اما در واقع تلخندی را به تصویر کشیده است.

زاهدی ادامه داد: ۱۲۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که حداقل ۱۴ هزار میلیارد تومان پول می خواهد. هنوز کلاس کانکسی، خشت و گلی و کپری داریم. در استان های زیادی اینگونه است حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.

لزوم ایجاد معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش

زاهدی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی های زیادی دارد و حتما لازم است یک معاونت اقتصادی به وجود بیاید و اینها را سامان دهد، گفت: مصوبه داشتیم برای تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، اما واقعش این است که تا کنون آموزش و پرورش اراده ای در این زمینه نداشته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ چالش های کلان تعلیم و تربیت گفت: اجرای سندتحول منوط به تهیه برنامه زیرنظام هاست که قرار بود ظرف یکسال آماده شود. امید است تا پایان تابستان تهیه و کامل شود. معلم، محور سند تحول است.

اجرای ماده ۱۷ در دولت معطل مانده است

وی درباره کمبود معلم گفت: امسال ۶۰ هزار و تا ۵سال دیگر ۳۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت، چگونه باید جبران کرد؟ قانون معروف به ماده ۱۷ را برای به کارگیری نهضتی ها، مربیان پیش دبستانی و حق التدریسی ها تصویب کردیم، جای تعجب است که چندماه است آیین نامه آن در دولت مانده است. تابستان باید اینکار انجام شود تا مهر ماه کمبود معلم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: نظام رتبه بندی دو جنبه دارد. یک جنبه آن اقتصادی است. شش سال قبل طرحی به مجلس رفت و آقای انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی مخالفت کرد و گفت که دولت بنادارد لایحه جداگانه ای ظرف شش ماه بدهد ولی از آن زمان شش سال گذشته است. اخیرا سخنگوی دولت اعلام کرده رتبه بندی را اجرا می‌کنند، کجا تصویب شده و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان اینقدر ساده برخورد کنیم. چندسال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه و نام آن رتبه بندی گذاشتند گفتم که اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید.

امکان اجرای رتبه بندی ظرف دو ماه وجود ندارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان اجرای رتبه بندی ظرف دو ماه وجود ندارد، گفت: لایحه باید به مجلس بیاید. ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند. آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟ حتما دارد.

زاهدی با اشاره به برخی چالش های دیگر پیش روی وزیر آینده اظهار کرد: هدایت تحصیلی بحث مهمی است، چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند و پزشک شوند؟ حذف کنکور و مقابله با مافیای کنکور که توانسته در برخی ارکان آموزش و پرورش نفوذ کند، احیای فعالیت های پرورشی، توجه به آموزش مهارتی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش مدارس سمپاد از دیگر موارد مهم است.

وی درباره «تراز مشترک» کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم و جدید نیز گفت: این سوال را باید از سازمان سنجش سوال کنید اما در همین حد بگویم که داوطلبان نگران نباشند. واقعا سازمان سنجش برنامه ریزی کرده که عدالت کامل برقرار شود.

زاهدی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس نیز گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جفاست که آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد. برنامه ریزی ها در تابستان انجام می شود. سرپرست دارد دلسوزانه موارد را دنبال میکند، ولی باز هم سرپرست قدرت وزیر را برای همه پیگیری ها ندارد.