شناسهٔ خبر: 156627 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

«ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس » در گفت‌وگو با «نماینده»:

حرکت به‌سوی خودکفایی با نگاه ملی به تولید

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :وقتی به تولید داخلی نگاه ملی می‌کنید، این یک جریان «حب‌الوطن من الایمان» است؛ یعنی باید وطن خودت را دوست داشته باشی تا ایمانت کامل شود.

«ولی ملکی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به نامگذاری امسال به سال رونق تولید ملی به خبرنگار «نماینده» گفت: «بالاترین مقام معنوی و قانونی کشور، مقام معظم رهبری هر سال شعار سال را انتخاب می‌کنند. ایشان با انقلاب عجین شده است و رهبری انقلاب را از سال ۶۸ به مدت ۳۰ سال عهده‌دار است.»

وی ادامه داد: «ایشان هر سال یک نامگذاری داشته‌اند که جهت حرکت را برای مردم و مسئولین تعیین کرده‌اند. چندین و چند سال است که مقام معظم رهبری بیشتر محور صحبت‌ها و نامگذاری‌هایشان به‌طریقی متوجه اقتصاد است و حمایت از تولید ملی هم عنوان سال گذشته بود؛ یعنی در حقیقت وقتی از تولید داخلی حمایت کنید، رونق می‌گیرد؛ ولی امسال این را واضح‌تر بیان کردند. ما وظیفه داریم تولید داخل را رونق و افزایش دهیم.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: «وقتی تولید افزایش پیدا کند مردم به خرید کالای ایرانی ترغیب می‌شوند و از آن حمایت می‌شود. درعین‌حال وقتی‌که کالای ایرانی در بازار موجود هست، نباید مشابه خارجی‌اش را بخرند. اگر این در حد یک شعار در نوشتن سربرگ‌ها و بنر در گوشۀ اتاق‌ها و در جلسات و ... باشد، ولی رونق تولید به معنی واقعی کلمه اتفاق نیفتد، هیچ کاری از پیش نخواهیم برد.»

ملکی در مورد تأثیرات رونق تولید در مقابله با تحریم‌ها بیان کرد: «چرا مقام معظم رهبری امسال به رونق تولید اشاره کردند؟ چون بحث تحریم یک‌جانبۀ آمریکا، خروجش از برجام و حمایت‌ها و تبعیت‌های کشورهای اروپایی، همه و همه نشانگر این بود که ما در امر کالاهای اساسی تحت فشار قرار خواهیم گرفت و در بحث تحریم قطعاً شرایط سختی از نظر روابط بانکی، اقتصادی، گمرکی، روابط ارزی و انتقال پول خواهیم داشت و تولید ما را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد، زیرا بخشی از تولیدات کشورهای مختلف که کشور ما هم مستثنی نیست، وابستگی به کشورهای دیگر دارد؛ چه در مواد اولیه چه در تجهیزات.»

وی ادامه داد: «وقتی تولید ما تحت تأثیر این عوامل قرار می‌گیرد، کاهش پیدا می‌کند. برای رونق‌بخشی به تولید داخلی باید واحدهایی که تعطیل شده‌اند را فعال کنیم، واحدهایی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند را به ظرفیت بالا برسانیم و همچنین برای واحدهایی که از نظر تسهیلات و نقدینگی مشکل دارند باید از بانک‌ها کمک گرفت.»

ملکی با اشاره به نقش ستاد تسهیل در این موضوع یادآور شد: «همچنین بایستی قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر عملیاتی شود و آنچه مجلس تصویب و ابلاغ کرده در شورا نماند. اگر این اقدامات را انجام بدهیم عرضه نسبی خوبی خواهیم داشت، تولید بالا می‌رود، مردم در فشار قرار نمی‌گیرند. هدف از این نامگذاری و اثراتش همین بود که خیلی خلاصه بیان کردم.»

این نمایندۀ مجلس در پاسخ به این پرسش که نگاه ملی به تولید چقدر می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی مؤثر باشد، گفت: «من معتقدم این بیت‌الغزل است؛ وقتی به تولید به‌صورت ملی نگاه می‌کنید، این یک جریان «حب‌الوطن من الایمان» است؛ یعنی باید وطن خودت را دوست داشته باشی تا ایمانت کامل شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: «نگاه ملی به تولید ما را به‌سوی خودکفا شدن سوق می‌دهد، وابستگی‌مان کم می‌شود، جلوی خروج ارز را می‌گیرد مخصوصاً در شرایطی که در تحریم به ما فشار وارد می‌شود بیشتر تأثیر دارد. البته باید تولیدمان را از نظر کیفیت به سطح دنیا و استانداردهای دنیا برسانیم.»

ملکی خاطرنشان کرد: «ما یک وظیفۀ ملی داریم؛ آنچه کارگر و مهندس و کارشناسان ایرانی با ماشین‌آلات ایرانی تولید کردند برای ما بهتر از وابستگی به دیگران است؛ «کهن خرقه خویش پیراستن/ به از جامۀ عاریت خواستن» یعنی باید متکی به خود باشیم و این بهتر از این است که دست نیاز به‌سوی بیگانگان دراز کنیم.»

نمایندۀ مشکین‌شهر در پایان بیان کرد: «از دیگر معضلات اساسی کشور این است که تبلیغات به آن معنی که باید انجام شود، صورت نمی‌گیرد و از این نظر دچار ضعف هستیم. به‌عنوان مثال تبلیغ یکی از کارخانجات نوشیدنی از تلویزیون پخش می‌شود که دستگاه‌ها و مواد اولیه‌شان را از کشور آلمان وارد می‌کنند؛ این‌طور موارد مشکلات فرهنگی است؛ یعنی چیزی که از خارج کشور وارد می‌شود بهتر از تولید داخل است.»

خبرنگار:محمد امین خردپیشه