شناسهٔ خبر: 156409 - سرویس مجلس
منبع: فارس

وظایف سنگین شورای نگهبان می‌طلبد سیاسیون شأن این نهاد را رعایت کنند

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به لزوم حفظ شان این نهاد ازسوی سیاسیون گفت: عوامل داخلی شورای نگهبان و عوامل خارجی درون نظام باید حافظ این شورا که بازوی قانون اساسی است باشند.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی، گفت: 2 کار باید برای حفظ جایگاه شورای نگهبان از سوی این نهاد انقلابی و سیاسیون صورت گیرد.

وی افزود: شورای نگهبان مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد که پاسداری از اسلام، نظام سیاسی کشور بخشی از این وظایف است به طوری که اگر قانونی بر خلاف شرع و قانون اساسی تصویب شود و شورای نگهبان در این قضایا تسامح داشته باشد به خون شهدا و اهداف انقلاب، نظام و بنیانگذار انقلاب اسلامی جفا شده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سنگین شورای نگهبان در بحث انتخابات است و اگر خدای ناکرده یک نفر به ناحق رد صلاحیت شود و یا یک نفر به ناحق تأیید صلاحیت کند هر دوی این موارد جفا در حق نظام است.

زاهدی گفت: قضاوت بسیار دقیق و حساسی در شورای نگهبان نسبت به مسائل وجود دارد که باید این نهاد انقلابی قدر این موضوع را دانسته و به گونه‌ای حرکت کند که کوچکترین شائبه‌ای ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: باید بسیاری از مصوبات و ضوابط شورای نگهبان به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان امورات باشند و این پیشنهاد را به حضرت آیت‌الله جنتی در دیدار اخیرم با ایشان مطرح کردم ضمن اینکه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و جزئیات و روند آن می‌تواند به مردم اطلاع‌رسانی شود هر چند که انتظار نداریم مطالب طبقه‌بندی شده اعلام شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: حفظ جایگاه و پاسداشت ارزش‌های نظام اسلامی از سوی شورای نگهبان بسیار لازم است.

زاهدی گفت: سیاسیون هم وظایف سنگینی در قبال شورای نگهبان دارند و اگر فرض کنیم که شورای نگهبان در موضوعی تسامح داشته است نباید این موضوع به عنوان یک هجمه تلقی شده و از آن سوءاستفاده‌ای شود.

وی با اشاره به عدم احراز صلاحیتش در انتخابات دوره قبلی مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان در آن  دوره تصمیم گرفت که من احراز صلاحیت به عنوان رجل سیاسی ندارم هر چند که باور دارم از برخی آقایانی که شورای نگهبان آنها را تأیید صلاحیت کرده بود صلاحیت بیشتری دارم چرا که سفیر، وزیر، نماینده، رئیس کمیسیون، استاد تمام، مسئولیت‌های دانشگاه‌ و مدیریت‌های زیادی داشته‌ام که در آن جمع سوابق اجرایی‌ام بیشتر از دیگران بود اما وقتی از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدم و از این تصمیم ناراحت شدم اما از شورای نگهبان تشکر کردم چرا که مطمئن بودم اعضای عادلی در آن شورا نشسته و قضاوت کردند و اگر هم آنها اشتباه کردند باید در قیامت پاسخگوی این موضوع باشند ولی اگر چون عدم احراز صلاحیتم اعلام شده است نباید از آن به عنوان یک چوب و چماق استفاده کرده و علیه این نهاد انقلابی سوءاستفاده کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: از اینکه در مجلس در خدمت شورای نگهبان هستیم بسیار افتخار می‌کنم.

زاهدی گفت: لازم نیست که اگر انتقادی هم نسبت به برخی موضوعات شورای نگهبان داریم آن را از طریق رسانه‌ها منتقل کنیم و جار و جنجال به راه بیندازیم تا این گونه استنباط شود که شورای نگهبان کارایی‌اش را از دست داده و باید حذف شود البته برخی افراد متأسفانه این گونه عمل می‌کنند.

وی در پایان گفت: شورای نگهبان باید مراقبت داخلی از خود داشته و دیگران هم باید از بیرون مراقب شورای نگهبان باشند.