شناسهٔ خبر: 156336 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

برنامه پیشنهادی دولت برای اصلاح ساختار بودجه قابلیت اجرا ندارد/کسری بودجه ۸۰ هزار میلیارد تومان است

رحیم زارع نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در زمینه اصلاح ساختار بودجه که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، آن را فاقد قابلیت اجرای صددرصد دانست.

به گزارش «نماینده»  ، رحیم زارع، نماینده مردم شهرستان‌های آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امری ضروری بود و همه بر آن توافق داشتند، گفت: در زمان بررسی و تصویب بودجه ۹۸ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در نظر گرفته شد و این درحالی بود که در کنار آن حدود ۸۸۱ هزار میلیارد تومان یارانه‌های آشکار و پنهان پرداخت می‌شود.  

زارع افزود: این رقم حدود ۵ برابر درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه است و اگر بخواهیم سرانه یارانه پرداختی به مردم را محاسبه کنیم مبلغی حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: این درحالی است که همین درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه نیز محقق نمی‌شود.

زارع واگذاری بخشی از پروژه‌های عمرانی به مردم و خارج کردنشان از شمول دولت را یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها دانست و افزود: با ساماندهی وضع مالیات نیز می‌توان وابستگی بودجه به درآمد نفت را کاهش داد و در صورت محقق شدن برنامه‌های مالیاتی، رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌شود.

فرید موسوی، یکی از نمایندگان تهران در مجلس نیز، مولد سازی درآمدهای پایدار، بهسازی نظام مالیاتی و اصلاح نظام یارانه‌ها را ۳ محور عمده اصلاحات دولت در ساختار بودجه خواند و گفت: یکی از اشکالات این برنامه‌ها این است که گویی دولت همه آرزوهای خوب توسعه‌ای را بیان کرده و امیدوار به اجرای مواردی است که برخی از آن‌ها سالهاست امکان اجرا ندارند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در زمینه اصلاح ساختار بودجه که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، آن را فاقد قابلیت اجرای صددرصد دانست و افزود: به گمان من آنچه که ارائه شده، برنامه مورد نظر سازمان برنامه و بودجه است و هنوز تبدیل به برنامه دولت نشده است.

زارع نیز با بیان اینکه بعد تئوریک این برنامه پررنگ‌تر از امکان اجرایی آن است، افزود: ما در سال ۸۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه در سال ۹۷ به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: اگر فروش نفت ما صفر باشد کسری بودجه سال ۹۸ به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این رقم در سال ۹۹ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که از یارانه‌ای که فقط برای بنزین پرداخت می‌شود، بیشتر است.

موسوی بار دیگر این طرح را یک متن تئوری توصیف کرد و افزود: متاسفانه برای اجرای آن نیز اراده و اجماعی نیست.

نمایندگان تهران و آباده، اصلاح نظام اخذ مالیات را از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمدهای دولت دانستند.