شناسهٔ خبر: 156169 - سرویس مجلس
منبع: فارس

اجرای گام دوم در راستای مفاد برجام است

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به عبور اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم گفت: حق جمهوری اسلامی است که از ظرفیت‌های حقوقی خود در برجام استفاده کند ضمن اینکه ۲ گام اخیر برداشته شده ایران مطابق مواد ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای است.

به گزارش «نماینده» سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی اروپایی‌ها به وعده خود درباره اینستکس عمل نکردند و آنرا محدود به غذا و دارو کرده و آن را عملیاتی نکردند، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت ۲ گام اساسی را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس ۶۰ روز به آنها فرصت داد تا تکلیف را روشن کنند که این مهلت فردا پایان می‌یابد.  

وی با بیان اینکه ۲ گام‌ اخیر جمهوری اسلامی ایران بر اساس برجام و بسیار مؤثر بوده است افزود: وقتی تولید اورانیوم غنی شده ایران با درصد ۳.۶۷ از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشت اروپایی ابراز نگرانی کرده و در اقدامی دست پاچه از ایران خواستند به مفاد برجام متعهد باشد در حالی که آنها به مواد و مفاد مربوط به خودشان بی اعتنا بوده و این سیاست آنها بر اساس استاندارد دوگانه آنهاست.  

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اروپا می‌کوشد به جمهوری اسلامی اجازه ندهد تا از ظرفیت‌های مندرج در برجام استفاده کند  اما ما درباره حق و حقوق خود و منافع ملی با هیچ کس تعارف نداریم.

وی اظهار داشت: اروپایی‌ها تعهدات خود در برجام را رها کرده و به تعهدات اینستکس که در محدوده دارو و غذاست وعده عمل داده‌اند اما همین حرف آنها هم تاکنون محقق نشده و به نظر می‌رسد آنها در سناریوی هماهنگ با آمریکا به دنبال فرصت‌سوزی جمهوری اسلامی ایران است.  

نقوی حسینی با بیان اینکه هر ۲ اقدام اخیر ایران (عدم فروش آب سنگین و عبور از اورانیوم غنی شده از مرز ۳۰۰ کیلو) در چارچوب برجام است تاکید کرد: این حق جمهوری اسلامی است که از ظرفیت های حقوقی خود در برجام استفاده کند و ۲ گام اخیر برداشته شده هم مطابق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و در چارجوب مفاد توافق هسته‌ای است.

وی تصریح کرد: ابراز نگرانی اروپایی‌ها دردی را دوا نمی‌کند و بهتر است آنها به تعهداتشان عمل کنند تا جمهوری اسلامی در چارچوب برجام به تعهداتشان عمل کنند.