شناسهٔ خبر: 156168 - سرویس سایر حوزه‌ها
منبع: قدس خبر

حضور هوشمندانه در فضای مجازی

فضای مجازی رسانه ها امروزه در تغییر فکر و اندیشه و تغییر حقیقیت یا نمایش بخشی از واقعیت ها نقش مهمی دارند. اگرچه رسانه ها اطلاعات درست را منتشر می کنند اما این اصل ماجرا نیست و تمام واقعیت زندگی را نشان نمی دهند و ما متوجه مسائل اساسی زندگی نمی شویم.

به گزارش «نماینده»،با توسعه روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه اینترنت نقشی اساسی در زندگی خانواده ها، به ویژه نوجوانان و جوانان پیدا کرده است. کسب سواد رسانه و آشنایی با فرصت ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی از الزامات حضور در عصر بازار پیام است.

در سلسله بحث های آموزش سواد رسانه ای و فضای مجازی سعی بر این است تا به روزترین و مهمترین موضوعات مطرح شود. در قسمت اول، اشاراتی به جنگ نرم دشمن، حضور هوشمندانه در فضای مجازی و توجه به مسائل اساسی زندگی شده است.

جنگ نرم، از گذشته تا به امروز

جنگ نرم از گذشته ها تا به امروز همچنان ادامه دارد. شیطان همیشه از ابزار جنگ نرم استفاده می کند. در مطالعه ناگفته های تاریخ در قیام امام حسین(ع) دشمن از جنگ نرم استفاده کرد. آن روزی که عبیدالله بن زیاد در کوچه های مدینه بیانیه می خواند و اعلام کرد مردم مقابل حسین (ع) را بگیرید تا به کوفه نیاید زیرا در غیر این صورت خون پسر خدا روی زمین ریخته می شود. همچنین در دهه ۴۰ و ۵۰ و جنگ های مختلف جهانی، جنگ نرم نقش داشته و جالب اینجاست داعیه داران آزادی در تمام جنگ ها شکست خورده اند.

هیمنه غرب در رسانه های آنها به نمایش گذاشته می شود. جنگ رسانه و سواد رسانه صرفا آموختن چگونگی استفاده از گوشی همراه نیست، اگر چه بزرگترین دیتاهایی که بشر در طول تاریخ داشته است امروز در سرورهای آمریکا جمع آوری می شود و قابل اندازه گیری است. می توان نمونه این مسئله را در انتخابات رئیس جمهور آمریکا شاهد بود، ترامپ اطلاعات قریب به ۲۰۰ میلیون نفر را از اپلیکیشن های برتر مانند فیسبوک خریداری و در انتخابات شرکت کرد تا آرای لازم را به دست آورد.

بخشی از واقعیت زندگی توسط رسانه گفته می شود

امروز کار رسانه تغییر فکر و اندیشه، تغییر حقیقت یا نمایش بخشی از واقعیت ها است. ۶۰ درصد از دانشجویان آمریکایی برای آنکه توان پرداخت شهریه را داشته باشند از وعده غذایی خود کم کرده و با گرسنگی سر می کنند در نتیجه می توان گفت آن چیزی که غرب به ما نمایش می دهد یک هیکل تنومند با پوکی استخوان است. نمونه دیگر، افزایش قیمت طلا در جهان طی روزهای اخیر و کاهش نرخ دلار است اما جالب است ترامپ اعلام می کند دلار بسیار گران بود و باید آن را کاهش می دادیم.

رسانه ها اطلاعات درست می دهند اما احساس ناراحتی از آمار بر عهده رسانه هاست. آمریکا جز ۸ کشور نخست دنیا در مسئله خشونت است و سوئد در رده نخست فهرست تجاوز به کودکان قرار دارد. رسانه ها بخشی از واقعیت را در زندگی می گویند و متوجه مسائل اساسی زندگی نمی شویم. امروز رسانه ها ما را متوجه این موضوع نمی کنند که بزرگترین دستاوردهای در تاریخ بشر طی ۱۰۰ سال گذشته در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است و سیلی اخیر رهبری و سرنگونی سامانه پیشرفته آمریکا (پهپاد) در اوج تحریم ها، سیلی به تکنولوژی غرب بود.

آمریکا خود تکنولوژی ساخت ندارد و وابسته به دیگر کشورهاست. سوار شدن سانتافه یا هیوندا نوعی وابستگی به آمریکایی ها است. ۶۰ پایگاه نظامی در ژاپن و ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در آلمان وجود دارد و امروز آمریکا پروازهایی را در این کشور انجام می دهند در حالی که آنها هیچگونه اختیاری از خود ندارند.

بزرگترین ظلم به بشر، ظلم به کلمات است

واقعیت هایی که در فضای مجازی نشان داده می شود، اصل ماجرا نیست. سواد رسانه، نور دادن به واقعیت است. بزرگترین ظلم به بشر، ظلم به کلمات است زیرا رسانه ها معنای واژه آزادی را تغییر داده اند. نظر سنجی مراکز غیر وابسته به نهادهای رسمی نشان می دهد که تنها ۶ درصد حجاب را نمی پذیرند در حالی که ترویج بخشی از واقعیت یا نشان دادن بی حجابی در جامعه توسط اینستاگرام شکل می گیرد. بدترین کالاها در اینستاگرام به فروش می رسد و بدترین اجناس سوءاستفاده جنسی را می توان از این فضا خریداری کرد. اگر نمی توان این فضا را فیلتر کرد، می بایست فرهنگ سازی انجام شود.

متاسفانه امروز دسترسی به آب آشامیدنی در کشور به آسانیِ دسترسی به اینترنت نیست. کجای جهان فرهنگ ساخته اند اما هیچ اقدامی انجام نشده است؟ کمربند با اجرای قانون فرهنگسازی شد و دختران اوباما نیز تا ۱۸ سالگی اجازه استفاده از گوشی همراه را نداشتند. اما استفاده از گوشی همراه در کشورهای جهان سوم آزاد است و در کشورهای پیشرفته کودکان از دسترسی گوشی همراه منع هستند.

دشمن خود از ابزار محدودیت استفاده می کند

دشن خود از ابزار محدودیت استفاده می کند. وزارت ارتباطات پس از چند سال هنوز نمی تواند یک نرم افزار جایگزین برای ارتباط بسازد، چه حقارتی بیشتر از این که با فیلترینگ تلگرام، نرم افزاری را بدون اجازه کاربر را از تلفن همراه حذف می کند. متاسفانه رسانه ما را خواب کرده اند. گاهی به ناچار با رسانه ها برخورد سلبی می شود زیرا نتوانسته ایم از فضای آن بهره برداری کنیم.  رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب خطاب به جوانان فرموده اند: “باید انحصار رسانه ای را بشکنیم و هوشمندانه در فضای مجازی حضور داشته باشیم”. وقتی خدا رایاری کنیم، خداوند ما را یاری خواهد کرد و با مقاومت به سر منزل مقصود خواهیم رسید.

نویسنده: سیده طیبه عزتی