شناسهٔ خبر: 156167 - سرویس سایر حوزه‌ها
منبع: قدس خبر

حجاب بر افزایش امنیت اجتماعی زن و سلامت اخلاقی جامعه مؤثر است

ماریا سادات رضوی بخشدار مرکزی قدس با اشاره به اهمیت مسئله عفاف و حجاب در جامعه گفت: حجاب، باعث ایجاد امنیت اجتماعی شده، سلامت اخلاقی جامعه را افزایش داده و موجب حفظ حرمت زن و افزایش آرامش درونی می شود.

به گزارش «نماینده»، یکی از فلسفه های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد، عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی است. پوشش دینی پیام عفت، شخصیت، نجابت و خداترسی است و زن در سایه حجاب خود از تیرنگاه ها و سخنان آلوده در امان خواهد بود و امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع را برقرار خواهد کرد.

با توجه به اهمیت نقش حجاب و عفاف در مصونیت زن در جامعه، ، گفت و گوی اختصاصی با ماریا سادات رضوی، بخشدار مرکزی قدس انجام داد که به تفصیل آمده است.

آیا حجاب و عفاف زن با حضور سازنده اش در جامعه تعارض دارد؟

رعایت حجاب و پوشش اسلامی، نه تنها مانع حضور زنان در صحنه های سیاسی و اجتماعی نمی باشد بلکه بر عکس، تشریع حکم حجاب از سوی شارع مقدس، در حقیقت مجوز حضور زنان در صحنه های اجتماعی به حساب می آید. نشستن در منزل و ماندن در کنار اعضای خانواده، رعایت نوع حجاب مورد نظر را نمی خواهد تا درباره آن حکمی صادر شود. لذا صدور حکم پوشش اسلامی از سوی شرع مقدس بهترین دلیل بر این مطلب است که دین مبین اسلام نه تنها با فعالیت های اجتماعی و فرهنگی زنان مخالف نیست بلکه خود زمینه حضور آنان را در فعالیت های اجتماعی فراهم کرده است.

چه رابطه ای میان عفت درونی و حجاب بیرونی وجود دارد؟

دو واژه‌ حجاب و عفت در اصل معنای منع و امتناع مشترک هستند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است. یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است. چون عفت یک حالت درونی است ولی باتوجه به اینکه تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است. به‌این‌ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد و هرچه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد بر حجاب و پوشش ظاهری در مواجهه با نامحرم تأثیر دارد.

داشتن حجاب و پوشش مناسب چقدر بر امنیت زن در ارتباطات اجتماعی تاثیر گذار است؟

پوشش مناسب از نشانه های عفاف و عزت نفس است. این نوع پوشش سبب می شود که زن به عفاف و پاکی شناخته شود و افراد بی بند و بار که اسیر هوی و هوس خود هستند در مقابل چنین زنی احساس حقارت کرده و به خود اجازه ی تعرض ندهند.

حجاب، باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر در جامعه می‌شود و سلامت اخلاقی را بالا برده و موجب حفظ حرمت زن و افزایش آرامش درونی است.

آیا حجاب اسلامی و پوشش چادر مانع موفقیت های اجتماعی شما شده است؟

خیر. در محیطی که پوشش اسلامی رعایت می شود، تمرکز و آرامش بیشتری در محیط کار است و کیفیت کار افزایش یافته و مشکلات کمتری ایجاد می شود. زنان ایرانی با حجاب اسلامی در مشاغل مختلف جامعه حضور دارند و در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به موفقیت های بالایی دست یافته اند. حضور زنان با حفظ شئونات اسلامی در جامعه علاوه بر اینکه ارزش و حرمت زن را بالا می برد، نیرویی خاصی برای کسب موفقیت ها به او می دهد.

به نظر شما بهترین راه اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف چیست؟

بهترین راه ترویج حجاب در جامعه تربیت صحیح دینی افراد از کودکی است. همانطور که اشاره شد، حجاب نماد ظاهری و حیا و عفاف درونی است و خانواده ها می بایست الگوی سالم و درستی برای پوشش مناسب فرزندان خود معرفی کنند. همچنین فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم می تواند در گسترش عفاف و حجاب در جامعه نقش تأثیر گذاری داشته باشد.