شناسهٔ خبر: 156161 - سرویس مجلس
منبع: فارس

زاهدی: اقتدار، امنیت و اقتصاد ایران بعد از گام دوم کاهش تعهدات برجامی افزایش می‌یابد

محمدمهدی زاهدی431 رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به برداشتن گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: این اقدام جمهوری اسلامی قطعا منجر به افزایش اقتدار و امنیت شده و اقتصادمان ارتقا پیدا خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی سازی 3.67 درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: آمریکا و اروپا با همراهی یکدیگر بیش از ۵ سال است که ایران را سرکار گذاشته و با جمهوری اسلامی بازی کردند.

وی افزود: اروپایی‌ها در یک سال گذشته جزء بازی با کلمات، کار و اقدام اساسی و عملی در قبال تعهداتشان به ایران انجام نداده‌اند و به مطالبات اساسی ایران در برجام و لغو تحریم‌ها اعتنایی نکرده‌اند و فقط وعده و وعید دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اتحادیه اروپا روزگاری وعده SPV داده و بعداً وعدهاینستکس را مطرح کردند در حالی است که در این پیشنهادات علی رغم تعهدی به خرید نفت و مبادلات با بانک مرکزی ایران و ارتباط سیستم‌های مالی و بانکهای آنها وجود داشت اما در مقام عمل کاری نکردند. 

وی گفت: بهترین کار اجرای قاطعانه گام دوم بود که امروز آنرا برداشتیم.

زاهدی اظهار داشت: باید بعد از گام دوم متکی بر توان، امکانات، ظرفیت و پتانسیل‌های داخلی باشیم و بر اساس اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

وی گفت:‌ نه تنها در حوزه انرژی هسته‌ای بلکه باید در فناوری‌های نو و با تکیه بر علم و دانش و توانایی‌های ملت ایران، جوانان و دانش دانشمندان خلاق کشورمان مسیر را ادامه دهیم که حتما صدها برابر برجام و اینستکس توانایی داشته و منافع بیشتری برای جمهوری اسلامی دارد. 

زاهدی افزود: بعد از افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران پس از غنی سازی 20 درصد، آمریکا و اروپا به دنبال ایران افتاده و برای مذاکره التماس کردند و اصرار بر مذاکره داشتند لذا باید همین مسیر را ادامه دهیم و قدرت و اقتدارمان را ارتقا دهیم. 

وی گفت: اگر علم و دانش و فناوری‌های خود را افزایش و ارتقا دهیم قطعاً غربی‌ها نیاز به جمهوری اسلامی خواهند داشت و در آن صورت ما می‌توانیم با تکیه بر ملت خود نه تنها در منطقه بلکه در جهان قدرت‌مان را افزایش دهیم که این توانمندی در جمهوری اسلامی وجود دارد. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:‌ اروپا و آمریکا راه خود را می‌روند ولی ما هم باید راه خود را با قاطعیت و اقتدار پیش ببریم و کاری به آنها نداشته باشیم و قدرت درونی کشورمان را افزایش دهیم. 

زاهدی خاطرنشان کرد: بعد از گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، اقتدار و افزایش قدرت در جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده و امنیت و اقتصادمان قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه تاثیرگذاری ایران در منطقه و معادلات بین‌الملل هم بیشتر شده و می تواند برای جمهوری اسلامی تاثیر مثبت بالایی داشته باشد.