شناسهٔ خبر: 156138 - سرویس مجلس
منبع: فارس

فلاحتی: فرصت سوزی اروپا در برجام با هماهنگی آمریکا بود/ دنیا صدای گام دوم ایران را بشنود

فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس با اشاره به گام دوم ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت: اروپا با هماهنگی کامل با آمریکا فرصت‌های ایران را سوزاند ولی باید منتظر اقدام قاطع تهران باشد.

به گزارش «نماینده»،  فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، درباره گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت: از لحظه اولی که برجام به امضا رسید یعنی 5+1 شکل گرفته و روند مذاکرات برجام را دنبال می‌کنیم مشخص است که در برجام آمریکایی‌ها همه کاره این قضایا هستند.

وی افزود: دولت‌های آمریکایی با مدیریت و صحنه‌گردانی عناصر خود وضعیت را مدیریت کرده و خروج ایالات متحده در این بخش هم سناریو و هماهنگی آنها با دیگران بوده است.

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: اروپایی‌ها نه توان ادامه برجام را بدون آمریکا دارند و نه جرأت این کار را.

وی تصریح کرد: بهانه‌های اروپایی‌ها و وقت‌کشی‌های این اتحادیه در خصوص ایفای وظایف‌شان و انجام تعهدات کاملاً با هماهنگی آمریکایی‌ها بوده است.

فلاحتی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأخیر در اجرای تعهدات برجامی خود که بر اساس بند 36 می‌توانست آن را محقق کند عملاً فرصت را در اختیار افکار عمومی دنیا گذاشت که در این باره قضاوت کنند زیرا اروپایی‌ها مشی آمریکایی‌ها را دنبال می‌کنند. 

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: با خروج آمریکایی‌ها از برجام قاعدتاً نباید خللی در این معاهده ایجاد می‌شد اما چون این خروج با هماهنگی اروپایی‌ها بوده است این معاهده به مشکل برخورد.

وی با بیان اینکه می‌توانستیم زودتر از این حرف‌ها با پیگیری حقوقی برجام تکلیف در این خصوص را مشخص می‌کردیم.

فلاحتی گفت: فرصتی که جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر در اختیار افکار عمومی دنیا گذاشت کاملاً روشن بوده است که تهران بر اساس دیپلماسی عمومی این موضوع را به دنیا ثابت کرد که آمریکا و اروپا بنای اجرای تعهداتشان را در برجام ندارند.

نماینده مردم قائنات گفت: اجرای این دیپلماسی عمومی در طول ماه‌های اخیر توانست ما را دچار مشکلات اقتصادی زیادی کند.

وی گفت: گام اول از سوی جمهوری اسلامی به خوبی برداشته شد و این احساس را در بطن بین‌الملل می‌توانیم مشاهده کنیم. این در حالی است که ترامپ تأکید و اصرار زیادی بر ارسال پیغام‌های متعدد میانجی‌گری به تهران را داشت و بر همین اساس نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر کرد که با هوشمندی مقام معظم رهبری پاسخ بسیار محکم و قاطعی را دریافت کردند.

فلاحتی بیان داشت: مقاومت مردم ایران و هوشمندی رهبر انقلاب برنده مذاکره مجدد بین ایران و آمریکا را مشخص کرد.

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: گام دوم جمهوری اسلامی درباره عدم ایفای تعهدات اروپایی‌ها در عرصه بین‌الملل تأثیرات بسیار زیادتری خواهد داشت. چرا که اروپایی‌ها می‌دانند که دیگر فرصتی با موضوع برجام نخواهند داشت.

وی گفت: اگر فرصت مجددی را به آمریکا و اروپا بدهیم و دل به مذاکره و پیغام‌ها و حرف‌های آنها ببندیم کاری را پیش نخواهیم برد و متضرر اصلی ایران خواهد بود که می‌تواند تبعات آن به اقتصاد و امنیت ملی کشورمان باشد. 

فلاحتی افزود: گام دوم جمهوری اسلامی به اروپایی‌ها این موضوع را ثابت خواهد کرد که همان‌طور که تهران در ایفای وظایفش نسبت به تعهدات بین‌المللی ثبات دارد به همین میزان هم وقتی قرار نباشد موضوعی را اجرایی کند این کار را اقدام خواهد کرد.

نماینده مردم قائنات با بیان اینکه جمهوری اسلامی هم اکنون از برجام خارج نشده است اما بر اساس بندهای برجام در حال دفاع از حقانیت ایران است، گفت: با آنکه ما به تمامی تعهدات خود در خصوص برجام عمل کرده‌ایم اگر طرف مقابل به وظایفش جامه عمل نپوشاند ایران هم می‌تواند بر همین اساس بر اورانیوم غنی شده خود و درصد آن بیفزاید البته راهکارهای دیگری هم در نظر داریم.

وی گفت: گام دوم بسیار محکم‌تر از گام اول برداشته خواهد شد و مطمئن هستم آنها را به سمت و سوی موضع‌گیری‌های خشن نخواهد برد.

فلاحتی اظهار داشت: اروپا و آمریکا به سمت اقدامات خشن نمی‌روند چرا که جرأت این کار را ندارند.

نماینده مردم قائنات گفت: پس از گام دوم جمهوری اسلامی تصمیم قطعی خود را در خصوص خروج ایران از برجام اتخاذ خواهد کرد و یا اینکه آنها به پای میز مذاکره بازمی‌گردند یا خیر.

وی تصریح کرد: اگر تعهدات اروپایی‌ها به صورت عملی اجرا شود در آن صورت درباره اقدامات بعدی تهران تصمیم‌گیری خواهد شد.

فلاحتی گفت: هیچ انتظاری از اروپایی‌ها غیر از برجام نداریم و آنها  بر همین اساس وعده و اجرای تعهد و دستورالعمل و اجرای مبادلات پولی، بانکی و نفتی داده‌اند اما با آنکه مدت زمان زیادی از وعده‌های داده شده گذشته است اما در مقام عمل ما چیزی را مشاهده نکرده‌ایم.

نماینده مردم قائنات گفت: جمهوری اسلامی هیچ گاه در انتظار دیگران نبوده و حرکت‌های سنجیده، قاطع و عملی زیادی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اجرای برخی اقدامات اقتصادی و معیشتی در جامعه گفت: با آنکه زمان زیادی را معطل تعهدات اروپایی‌ها درباره برجام از دست داده‌ایم اما با استفاده از تقویت اقتصادمان در حال عبور از این مسیر هستیم.

فلاحتی گفت: پس از گام دوم قطعاً اروپایی‌ها هم در کنار آمریکایی‌ها تنها باقی خواهند ماند چرا که تنها راه آنها نجات اینستکس است و تنها راه آمریکایی‌ها هم بازگشت به برجام. ما به توانمندی خوبی در بخش‌های مختلف بین‌المللی و اقتصادی رسیده‌ایم و از بحران‌هایی که اروپا و آمریکا برای کشورمان ایجاد کرده‌اند گذر کنیم.

نماینده مردم قائنات گفت: غرب بهتر است بداند که آمریکا، آمریکای 40 سال قبل نیست و ایران، ایران 40 سال قبل  و با تمام توان در برابر اقدامات استکبار جهانی ایستادگی کرده و با روحیه آزادی‌طلبی اهداف انقلاب اسلامی را پیش خواهیم برد.