شناسهٔ خبر: 155966 - سرویس مجلس
منبع: فارس

دولت و مجلس از بانک مرکزی برای تخصیص ۶۹ میلیون دلار ارز به سیگار توضیح بخواهند

وحدتی2 نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با انتقاد از تخصیص ۶۹ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به سیگار گفت:‌ باید دولت و مجلس در این زمینه از بانک مرکزی و وزارت صنعت توضیح بخواهند که چرا باید به ۲ تولیدکننده خارجی حاضر در بازار سیگار ایران در شرایط تحریمی فعلی از جیب بیت‌المال ارز بدهند؟

به گزارش «نماینده» محمد وحدتی هلان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص ۶۹ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات سیگار گفت: به چه دلیلی دولت در این خصوص ارز دولتی تخصیص داده است در حالیکه مردم ما از مشکلات اقتصادی و ضعف معیشت رنج می‌برند و توان خود را در این بخش از دست داده‌اند.

وی افزود: برخی سیگارهای خارجی وارد کشور ما می‌شود که باید مالیات سنگینی از سوی دولت بر آنها وضع شود و بخشی از سیگارهای بازارهای داخلی که با برندهای خارجی وجود دارد هم توسط شرکت‌های خارجی در حالی در کشور ما تولید می‌شود که سیگار و دخانیات در زمره محصولات تحریم شده قرار ندارند که این امر البته جای سؤال زیادی دارد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سیگار از جمله اجناس ضروری محسوب نمی‌شود و تولید داخلی کشورمان کفاف بازار داخلی و نیازمندهای این زمینه را تأمین می‌کند.  

وحدتی خاطرنشان کرد: باید دولت و مجلس در زمینه تخصیص ۶۹ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی ورود کرده و از بانک مرکزی و وزارت صنعت توضیح بخواهند.

وی گفت: دولت و مجلس باید با اتخاذ قوانین خاص کاری کنند که هیچ‌گونه یارانه‌ای به سیگار و دخانیات داده نشود و اگر هم ارز ۴۲۰۰ تومانی به سیگار داده‌اند به نظرم اقدامی حرام مرتکب شده‌اند چرا که مردم در مشکل بوده و باید حاکمیت جلوی این کار را بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: هر کسی که سیگار می‌کشد باید از جیب خود هزینه آن را بدهد و نباید از بیت‌المال برای این افراد یارانه پرداخت شود.

وحدتی گفت: پشت‌پرده واردات سیگار دست‌های پرقدرتی وجود دارد که باید آن را قطع کرد. این در حالی است که مصرف مواد دخانی هزینه‌های سنگینی به اقتصاد و سلامت وارد کرده و باعث شیوع بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی شده و بیماری‌های مزمن را ایجاد کرده است. وقتی اکثر کارخانجات تولیدکننده سیگار و دخانی خصوصی هستند چرا باید ارز دولتی به آنها داد؟