شناسهٔ خبر: 155941 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

اولویت تخصیص ارز باید دارو و تجهیزات پزشکی باشد

خاتمی داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان و بیماران خاص باید با ارز ارزان تامین گردد.

به گزارش «نماینده»  خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان و بیماران خاص باید با ارز ارزان تامین گردد.  

وی افزود: تخصیص ارز به واردات توتون، کاغذ سیگار، خوراک ویژه حیوانات خانگی و ... باید پیگیری گردد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت ، در خصوص مشکلات تخصیص ارز در بخش دارو و تجهیزات پزشکی گفت؛ دارو و تجهیزات پزشکی نیاز اساسی است و بایست تا جایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در برنامه باشد به این بخش تخصیص یابد.

مکانیسم توزیع دارو در کشور قابلیت نظارت و رصد بهتری نسبت به سایر کالا ها دارد و حتی  بر خلاف کالاهای اساسی دیگر که به نرخ های بسیار بالا تر در بازار عرضه می گردد، بخش دارو قابلیت رصد بهتر دارد.  

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد؛   وقتی نیازهای پزشکی مردم بطور کامل و با قیمت مناسب رفع نشده باشد، تخصیص ارز به واردات توتون،  کاغذ سیگار، خوراک حیوانات خانگی و ... خیانت بزرگ و نابخشودنی است و باید با سوداگران و فساد موجود در این زمینه برخورد شود.  

وی گفت؛  نیازهای داروئی جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان و همچنین بیماران خاص بایستی در داروخانه های ویژه و هلال احمر بعنوان آخرین پنجره امید به وفور و با قیمت ارزان در دسترس باشد اما تخصیص ارز برای رفع این نیاز که کمتر از ۱۰ میلیون دلار است بخوبی صورت نمی گیرد؛ این در حالی است که ۱۶ میلیون دلار برای کاغذ سیگار از ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته است. درصورتی که این روندها اصلاح نشود باید در زمینه چگونگی تخصیص ارز تحقیق و بررسی همه جانبه صورت گیرد.

نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی افزود؛  رهبر معظم انقلاب هوشمندانه فرمودند کاری کنیم بیمار، جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد. علی رغم تلاش مسئولان حوزه بهداشت،  درمان و تجهیزات پزشکی، در تخصیص ارز مشکلات بسیاری وجود دارد و گاه  به جای آسوده خاطری بیماران، سوداگران و رانت خوران با خیالی راحت به غارت منابع ارزی مشغولند.