شناسهٔ خبر: 155938 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

خجسته: باید با اشخاص از هر جناحی که اموال نامشروع دارد، برخورد شود

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد با متخلفان و مفسدان از هر چیزی مهم‌تر است و با هر شخصی و از هر جناحی که اموال نامشروع دارد، برخورد شود.

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح "اعاده اموال نامشروع مسئولان"، گفت: مردم از ما تقاضا دارند تمام اصول قانون اساسی اجرا شود، یکی از این اصول، اصل ۴۹ این قانون است که این اصل مطلق و برای همه زمان‌هاست.

وی افزود: براساس اصل ۴۹ قانون اساسی، دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش مین‌های موات و مباحات اصلی، دایر اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحبان حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او، به بیت‌المال دهد، این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به‌وسیله دولت اجرا شود.

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: شفافیت اموال و املاک مسئولان چه قبل از دوران مسئولیت و چه در حین مسئولیت و چه بعد از مسئولیت یک اصل است. اگر ما این شفافیت را داشته باشیم و اموال و املاک مسئولان به‌طور شفاف در دسترس عموم قرار داشته باشد، دیگر راه برای مفاسد و آلودگی‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، باز نمی‌شود.

خجسته با بیان اینکه "ما به‌دنبال اعاده اموال نامشروع مسئولان از اول انقلاب تا به امروز هستیم"، تصریح کرد: با ابلاغ و اجرایی شدن این قانون هم شفاف‌سازی انجام می‌شود و هم اگر پولی از بیت‌المال در اختیار کسی قرار گرفته باشد که حقش نباشد، بازگردانده می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز یک درد مردم از گرانی‌هاست و هزار درد آنها از اختلاس‌ها و فساد مالی است، اگر واقعاً نمی‌خواهیم اصل نظام را زیر سؤال ببریم، چه ایرادی دارد افرادی که از اول انقلاب تاکنون زمین‌خواری کرده ــ حال خواهر، برادر و یا فرزند هرکسی باشد ــ با برخورد قوه قضائیه مواجه شوند؟

رئیس فراکسیون مقابله با مفاسد اقتصادی مجلس وی تأکید کرد: باید اموال همه مسئولان و اطرافیان آنها مشخص باشد تا اعتماد برای مردم ایجاد شود. فساد به‌مانند "موریانه" است و زمانی که به نظام نفوذ کند پایه‌های نظام را آسیب می‌رساند. باید برای جلوگیری از فساد شفاف‌سازی انجام شود.

خجسته با تأکید بر اینکه مقابله با فساد و شفاف‌سازی باید از سه قوه آغاز شود گفت: مقابله  با فساد باید پله به پله و از بخش‌های بالا به‌سمت بخش‌های پایین صورت بگیرد؛ با شفاف‌سازی اموال و املاک مسئولان همه چیز روشن خواهد شد و جلوی خیلی از فسادها گرفته می‌شود.

رئیس فراکسیون مقابله با مفاصد اقتصادی همچنین تأکید کرد: در این طرح همه جوانب در نظر گرفته شده و با اشخاصی که اقدام به ثبت اموال و املاک خود نکنند برخورد خواهد شد. برخورد با متخلفان از هر چیزی مهم‌تر است. ملاحظات باید کنار برود. باید مسائل جناحی و گروهی را کنار گذاشت و با هر کسی و از هر جناحی که فساد انجام داده است و یا اموال نامشروع دارد برخورد شود.