شناسهٔ خبر: 155909 - سرویس سیاست
منبع: روابط عمومی نسل امروز

رائفی پور در برنامه نسل امروز:

لفظ آقازادگی از دولت سازندگی به بعد ایجاد شد/دامادها رده جدیدی در آقازادگی هستند/ پدیده آقازادگی منجر به هدررفت نیروهای کارآمد می شود

رائفی پوز پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه لفظ آقازادگی از دولت سازندگی به بعد ایجاد شد، گفت:دامادها رده جدیدی در آقازادگی هستند.

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی نسل امروز، برنامه این هفته نسل، روز جمعه ۳۱ خرداد با موضوع پدیده آقازادگی (نگاهی آسیب شناسانه به رفتار فرزندان برخی مسئولان درجامعه امروز) با حضور علی اکبر رائفی پور پژوهشگر و استاد دانشگاه، دکترمهدی صیادشیرازی فرزند شهید صیاد شیرازی و دکتر احمد امیرآبادی فراهانی عضو هئیت رئیسه و نماینده قم در مجلس و اجرای امیر ابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

علی اکبر رائفی پور که به عنوان میهمان ویژه در این برنامه حضور داشت، اظهار کرد: پدیده آقازادگی از لحاظ ماهوی جدید نیست. این پدیده در کل دنیا وجود دارد و مختص ایران نیست. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ماجرای دختر و داماد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مشهود است که در سیاست دخالت می کنند و به دنبال جنگ هستند و در واقع کارهایی در سطح کلان انجام می دهند.

 دکتر رائفی پور افزود: قبل از انقلاب نیز در کشور پدیده آقازادگی وجود داشته است که می‌توان اشرف و غلامرضا پهلوی را مثال زد.

 وی با اشاره به اینکه لفظ آقازادگی از ابتدا الزاماً معنایی با بار منفی نداشته است،  در واقع فرزند عالمی را به عنوان آقازاده معرفی می کردند، گفت: آقازادگی با معنای منفی همراه نبود زیرا فضای انحراف وجود نداشت به این صورت که اگر فرد از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار نبود نمی توانست از موقعیت خانواده و اشخاص نزدیک خود سوء استفاده کند.

رائفی پور بیان کرد: بعد از انقلاب پدیده آقازادگی رنگ و بوی سیاسی گرفت،  در واقع لفظ آقازادگی از دولت سازندگی به بعد ایجاد شد و آرام آرام جای خودش را به عنوان یک مفهوم در فرهنگ و ادبیات سیاسی و اجتماعی ما باز کرد.

 وی اظهار کرد: با توجه به ادبیاتی که وجود دارد آقازادگی به معنی فرزند کسی بودن نیست در واقع یک انتساب اهمیت دارد و شاید برادر، خواهرزاده و یا برادرزاده شخصی باشد. دامادها رده ای جدید هستند که کارهای شگفت انگیزی را در حوزه فرهنگی، اقتصاد و اجتماعی در کشور انجام می دهند. حتی در یکی از پرونده ها همکلاسی فرزند یکی از شخصیت ها با توجه به این نزدیکی به ثروت کلان رسیده بود.

رائفی پور گفت: پدیده آقازادگی منجر به هدر رفت نیروهای کارآمد می شود. افرادی هستند که در رشته های مختلف تحصیل کردند و چون نسبی و سببی با شخصی ارتباط ندارد، ممکن است تمام استعدادهایشان هدر رود و بی انگیزگی در مردم شکل گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلایل شکل گیری آقازادگی در کشور چیست؟ گفت: مقصر اصلی در ایجاد آقازادگی را آقا (پدر خانواده) می دانم زیرا فرزندان خود را مدیریت، کنترل و تربیت نکرده که متاسفانه منجر به شکل گیری چنین پدیده ای شده است. پدر خانواده باید وظایف خود را در قبال فرزند انجام دهد.

رائفی پور ادامه داد: روابط فراقانونی در مواجه با برخی از منتسبین منجر به شکل گیری آقازادگی می شود و این مقابله با شایسته سالاری است. فردی بدون داشتن شایستگی لازم به موقعیتی دست پیدا کند و از اطلاعات و شرایط خاص به سبب انتساب با یکی از مسئولین برخوردار شود، رانت است.

 وی تاکید کرد: در شکل گیری پدیده آقازادگی بخشی مسئولین و بخش دیگر جامعه مقصر است، البته توهمی در مردم وجود دارد مبنی بر اینکه فرزند مسئولی، جایگزین او خواهد شد، گاهی اوقات فرزند از پدر هم اثرگذارتر بوده است.

رائفی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به پدیده آقازادگی باید جناحی نگاه کنیم؟ بیان کرد: در حال حاضر اصولگرا، اصلاح طلب اعتدالی با هم ازدواج کردند و نمی توان سر نخ را پیدا کرد و این پدیده اصلا متعلق به یک جناح نیست.

وی تصریح کرد: صرف ازدواج به این شکل مشکلی ندارد اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا زمینه مناسب برای فساد وجود دارد. مسئولینی مانند رهبر معظم انقلاب هستند که به افراد خانواده خود سخت می گیرند، به این صورت که تا زمانی که ایشان مسئولیت دارند، فرزندانشان حق گرفتن هیچ سمتی را ندارند.

 رائفی پور تاکید کرد: آقازاده ها باید بیشتر سختی بکشند مثلا دکتر صیاد شیرازی تحصیل کرده و شاید اگر فرزند شهید صیاد شیرازی نبود بیش از 20 بار در این برنامه حضور پیدا می کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف مردم، نسل امروز و آقایان در مقابل پدیده آقازادگی چیست؟ گفت: فرزند یک مسئول داشته پدرش را ندارد اما به شدت مورد توجه و احترام قرار می گیرد، این شخصیت حبابی است و با استفاده از نسبتی که دارد، برای پر کردن خلا میان حقیقت و واقعیت با سلبریتی ها و افراد ثروتمند ارتباط برقرار می کند و این رابطه برای دو طرف سود دارد.

رائفی پور افزود: فقط کافی است این فرد اطلاعات را به تجار بدهد و 10 درصد سود بگیرد، قطعا سود آنچنانی خواهد برد، عمدتا این افراد در فسادهای اقتصادی مشارکت دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راهکار شما در مقابل پدیده آقازادگی چیست؟ بیان کرد: باید قانونگرایی باشد و این بر می‌گردد به حاکمیت و دولت ها تا جلوی این مسئله گرفته شود البته مهم ترین مسئله تربیت صحیح خانواده است که فرزندانی درست را به جامعه معرفی کنند.

رائفی پور در پایان خاطر نشان کرد: باید برای مردم نیز فرهنگ سازی شود زیرا فرزندان مسئولین برای مردم جذاب و عجیب هستند. باید به مردم آموزش داد که در مقابل فرزندان مسئولان جو زده نشوند.

*صیاد شیرازی: متاسفانه برخی مسئولین کمتر به وضع فرزندانشان رسیدگی می‌کنند

مهدی صیادشیرازی فرزند شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی اظهار کرد: آقازادگی مسئله مهمی در فضای اجتماعی ما محسوب می شود. فرزند برخی از شخصیت ها در مسیر غیر از مسیر وارسته پدر قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه بنده که به دنبال سمت و مسئولیت نبودم و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از شما به عنوان فرزند شهید خواسته ای مطرح شده که کاری را انجام دهید؟ گفت: مواردی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشته است و تمام این بخش ها را با تدبیر و بررسی بر روی آنها توجه کرده ام و به دلیل جایگاه و شأنیت نام پدر رعایت کردیم.

صیاد شیرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهید صیادشیرازی در چه مواردی شما را نهی می کردند؟ بیان کرد: در فضاهایی که نیاز بود مثلا در زمینه تحصیل تشویق می کردند. به حوزه معنویت، اخلاقی و علمی ترغیب می کردند و به عنوان پدر و یک دوست کنار ما بودند و گاهی با عمل خودشان ما را تربیت می کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معیارتان در برقراری رابطه با افراد مختلف چه بوده است؟ تاکید کرد: در همه معیارها تلاش ام بر این بوده که معنویت را در نظر بگیرم و اصلا موقعیت فرد و خانواده در رفاقت و ازدواج ام دخیل نبوده است و با اراده و اختیار خودم روابط ام را کنترل کردم.

صیادشیرازی اظهار کرد: قشری که واقعا نیاز به هدایت دارد، باید مهارت ها و توجه هایی نسبت به آنها شود تا دچار مشکل نشوند اما آن قشری که خوب عمل کردند و شأنیت را نگه داشته اند باید از آنها استفاده شود البته این افراد نیز نباید متکبر شوند و این روند را تا زمانی که زنده اند باید ادامه دهند.

صیادشیرازی ضمن توصیه به آقا و آقازاده ها گفت: معمولا آقاها حجم فعالیت شان زیاد است و زمان کمتری را برای خانواده و فرزندان می گذراند البته رسیدگی به فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که شأنیت خود و خانواده را حفظ کردند، این راه را با قوت بیشتری ادامه دهند و افرادی که از موقعیت شان سوءاستفاده می کنند باید شأنیت و نظام را حفظ کنند و در مسیر درست و منطقی قرار گیرند.

امیرآبادی: یکی از راه های مبازره با اقازادگی شفاف سازی است

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در بخش مهمان نسل دیروزی این برنامه اظهار کرد: خیلی سخت است که یک انسان قدرت در دستش باشد و از رانت در اختیارش استفاده نکند. چرا پسر یک مسئول باید مسئولیتی بگیرد؟، آیا فرزندان مردم عادی شایستگی ندارند؟، واقعیت این است که آشنایی ندارند.

وی ادامه داد: برخی از فرزندان مسئولان فکر می‌کنند چون پدرشان مسئول است، کشور جمهوری اسلامی ایران ملک پدری شان است. مسئولیت ها و مقامات امانت است و باید امانتداری کنیم نه اینکه به آنها بچسبیم و رها نکنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم این بار به ما رأی داده اند و دفعه بعد به کسانی دیگر رای خواهند داد، نباید فکر کنیم همیشه روی این صندلی ها تکیه خواهیم زد و این را باید فرزندان مان درک کنند.

امیرآبادی با بیان اینکه همه باید فدای نظام جمهوری اسلامی ایران شویم و فرزندان مان باید بدانند در قبال انقلاب خون هزارن شهید ریخته شده است، افزود: بررسی کنید متوجه خواهید شد اکثر مسئولان فعلی قبل از انقلاب خانواده های مستضعف داشتند و فکر نکنند مالک جمهوری اسلامی هستند.

وی ادامه داد: از برکت نظام جمهوری اسلامی است که انتخابات برگزار می شود و ما می توانیم نماینده مجلس شویم و این در قبال خون شهدا و مجاهدت های امام خمینی (ره) به دست آمده از این رو ما برای قدردانی نباید دست اندازی به بیت المال داشته باشیم و فرزندان مان آقازاده نشوند و خودمان مراقبت کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در نظام جمهوری اسلامی خیلی ها زحمت کشیدند اما در ادامه راه، انقلاب و نظام را فدای خانواده هایشان کردند، البته باید خودمان و  خانواده هایمان فدای انقلاب، نظام و مردم ایران شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته فرزندان هم به خانواده ها فشار می آورند اما باید برای رضای خدا در مقابل آنها ایستاد، گفت: در جمهوری اسلامی افرادی بودند که از روی فرزندانشان رد شدند.

وی تصریح کرد: چطور یک خانواده از تنها فرزندشان عبور کرد و شهید شد،پس  مسئولان هم می توانند از فرزندشان بگذرند و این هم یک نوع مبارزه است، مبارزه با فرزندی است که می خواهد او را از انقلاب نظام و ملت جدا کند.

امیرآبادی گفت: یکی از راه های مبازره با اقازادگی شفاف سازی است و اینکه قانونگذاری شود که فرزندان نتوانند از رانت پدرانشان استفاده کنند و اگر قرار است مدیر شود باید طبق شایستگی هایش فرصت هایی را بدست آورد.

انتهای پیام/