شناسهٔ خبر: 155665 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

فرهنگ‌سازی بسترهای عقلانیِ «مقاومت» در جامعه ضروری است

پژمانفر// عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برنامه‌های جدی و ملموس دولت و دستگاه‌های اجرایی در زمینه نهادینه کردن مقاومت و فرهنگ‌سازی بسترهای عقلانیِ مقاومت در شکل‌گیری چنین فضایی در جامعه لازم و ضروری است.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر با اشاره به بیانات رهبری در حرم مطهر امام خمینی (ره) و تاکید ایشان بر انتخاب مسیر مقاومت به دلیل داشتن پشتوانه عقلانی و منطقی، گفت: مهمترین مسئله، باور عمومی نسبت به این مسئله است که راه نجات کشور، چالش و وادادگی نیست بلکه تکرار همان الگوی مقاومت و ایستادگی است که در دوران دفاع مقدس به ظهور رسید. این باور بیش از مردم باید در مسؤولان کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته حرکت در این مسیر نیازمند شکل‌گیری فضای مقاومتی است که بخشی از آن با اصلاحات رفتاری در سازمان‌های اجرایی و بخشی نیز از طریق اصلاح قوانین و مقررات قابل حصول است. امروز با وضعیت ناهماهنگ بین اجزای اجرایی کشور و قوانینی که برای شکل‌گیری فضای چابک و مقاوم نیاز است، نمی‌توان انتظار شکل‌گیری چنین فضایی داشت مگر اینکه در اقدامی ملی به سمت اصلاحات مورد تاکید حرکت کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: بنده به شدت با فضاهای شعاری و آویزان کردن بنرهای تبلیغاتی و شعار مخالفم بلکه معتقدم باید شکل‌گیری فضایِ عملیِ مقاومت مشابه آنچه در دوران دفاع مقدس بود، محقق شود. اگر دولت به این موضوع اعتقاد داشته باشد و ساختار و بدنه اجرایی خود را در این جهت بازآفرینی کند مطمئنم تهدیدهای دشمنان به فرصتی برای خروج کشور از مشکلات و چالش‌های مختلف مبدل می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که کدام افراد و جریان‌ها به ایجاد روحیه تسلیم دامن می‌زنند، گفت: نگاه بنده به این مسئله نگاه و رویکردی فرهنگی و مبتنی بر باور مردم است به همین دلیل معتقدم همه افراد و جریان‌های فرهنگ‌ساز باید سخنان و تأکیدات اخیر رهبری در حرم امام خمینی (ره) را از مرحله دیدگاه و گفتمان به مرحله اجرا و عمل در آورند تا کشور در مسیر دیگری متناسب با شرایط امروز کشور قرار بگیرد. رئیس‌جمهور باید از نهاد ریاست جمهوری بیرون بیاید و در فضای عملیاتی و میدانی، کار را مدیریت کند.

پژمانفر ادامه داد: این اقدام عالی‌ترین مدیر اجرایی کشور موجب ایجاد فرهنگ و اراده عمومی در دستگاه‌های اجرایی برای جدی گرفته شدن موضوع می‌شود. این اقدام رئیس‌جمهور موتور محرک دستگاه‌های اجرایی تلقی می‌شود. برنامه‌های جدی و ملموس دولت و دستگاه‌های اجرایی در زمینه نهادینه کردن مقاومت و فرهنگ‌سازی بسترهای عقلانی مقاومت در ایجاد فضای مقاومتی در جامعه بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.