شناسهٔ خبر: 155649 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

فرشادان: دسترسی آسان مردم به کالاهای اساسی مطالبه جدی مجلس از دولت

فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید نمایندگان برای نظارت بر توزیع یارانه ارزی و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی بر روش ارائه کالا برگ الکترونیکی اصرار دارند.

سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بی برنامگی این وزارت برای توزیع کالای اساسی به صورت کوپنی خبر داده است، گفت: این معاونت بر این باور است از آنجایی که میزان کالاهای اساسی در کشور زیاد است توزیع کالا به صورت کوپنی درست نیست، این در حالی است که به دلیل کمبود مواد اولیه قیمت کالاها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ادعای این معاونت با واقعیت جامعه انطباق ندارد، ممکن است در برخی کالاها از جمله تخم مرغ و مرغ کسری ها تا حدودی جبران شده است اما در بسیاری از مناطق کشور دسترسی به کالاهایی چون گوشت قرمز به سختی صورت می گیرد.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تهیه گوشت کیلویی 100 هزار تومان برای قشر ضعیف جامعه غیر ممکن است، اظهار داشت: مجلس همچنان بر مصوبه خود در قانون بودجه سال 98 اصرار و تاکید دارد، دولت با ارائه کالا برگ الکترونیکی 14 میلیارد دلار ارز یارانه ای را برای تهیه کالاهای اساسی در بین مردم توزیع کند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم دولت به هر روشی که در نظر دارد چه کارت هوشمند چه روشی دیگر از خانوده های ضعیف برای تهیه کالاهای اساسی یاری کند، عقب نشینی دولت را دراین زمینه نمی پذیریم.

فرشادان در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، بیان داشت: سال گذشته ارز یارانه ای بدون حساب و کتاب و نظارت بین افراد سودجو توزیع شد و شاهد بودیم تاثیری بر سفره های مردم نداشت، از این رو برای نظارت دقیق بر ارز 4 هزار و 200 تومان اصرار داریم که یارانه ارزی به روش هوشمند صورت گیرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت:14 میلیارد دلار ارز دولتی در راستای کمک به اقشار ضعیف و عادی در نظر گرفته شد تا بتوانند کالاهای اساسی و نیاز های اصلی را با کمترین واسطه گری دریافت کنند، هدف قانون گذار این بود که کالاها با قیمت مناسب در دسترس قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: تا جایی که پیگیری کردیم می دانیم دولت و مجلس در زمینه ارائه کالاهای اساسی به روش کارت هوشمند هم عقیده و هم مسیر هستند و تنها در نحوه ارائه کار باید به توافق برسند تا دست رانت خواران از ارز دولتی بریده شود./