شناسهٔ خبر: 155434 - سرویس مجلس
منبع: فارس

ابوترابی: واگذاری ۲۵ کار محلی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در طرح جامع مدیریت شهری

ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس با تاکید بر اینکه طرح جامع مدیرت شهری گام اول انقلاب اداری است گفت: این طرح تحولی بنیادین برای اصلاح نظام اداری و تمرکززدایی از کشور بوده و می‌تواند در امر مبارزه با فساد و شفافیت به حاکمیت کمک کند.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی مدیریت‌نامه جامع شهری گفت: این موضوع تحولی بنیادین محسوب می‌شود که گام اول انقلاب اداری است.  

وی افزود: تمرکززدایی در این طرح محور اصلی است و برای اولین بار تندیس حقوق شهروندی را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است ضمن اینکه ۱۰۰ نفر در طول شش سال شبانه‌روز مطالعه و تحقیقات و پیوست مطالعات ۵ هزار صفحه‌ای را در این خصوص داشته‌اند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: برای اولین بار است که مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان مردم، دولت و شورای عالی استان‌ها این طرح بسیار مهم را مورد بررسی قرار دادند و خروجی آن از کمیسیون شوراها به صحن علنی مجلس ارائه شده است.

ابوترابی گفت:‌ این موضوع می‌تواند تحولی بنیادین برای اصلاح نظام اداری و تمرکززدایی از کشور به حساب بیاید.

وی تصریح کرد:‌ این طرح سه محور اساسی دارد که در محور اول شفافیت مدنظر است که بهترین شیوه برای مبارزه با فساد اداری به حساب می‌آید که براین اساس همه امورات شورای شهر و مصوبات آنها و شوراهای روستاها، حقوق، درآمدها، تفریغ بودجه در این طرح مدنظر است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت:‌ محور دوم این طرح آن است که نظام شهرسازی و قوانین آن مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد.

ابوترابی گفت: رویکرد و محور سوم این طرح هم براساس واگذاری امورات محلی که هم‌اکنون در اختیار حکومت است می‌باشد و در حقیقت در اختیار پارلمان‌های محلی یعنی همان شوراهای شهری و روستا قرار خواهد گرفت که برهمین اساس ۲۵ امور محلی شامل آب، برق و گاز، آموزش و پرورش، درمان، ارشاد، میراث فرهنگی و ...به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار خواهد شد.