شناسهٔ خبر: 155417 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

پورمختار: جایگاه ملت ایران اجازه نمی‌دهد تحت تاثیر تهدید قرار بگیرد

پورمختار// یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مذاکره تحت تهدید معنای اثر بخشی تهدید را دارد و به معنای تسلیم شدن است، گفت: جایگاه جمهوری اسلامی و جایگاه مردم بزرگ ایران اجازه نمی‌دهد که تحت تاثیر تهدید قرار گیرد و اینگونه حاضر به مذاکره شود.

به گزارش «نماینده» محمد علی پورمختار، با اشاره بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مفهوم مذاکره با آمریکایی‌ها در شرایط فعلی گفت: آمریکا به هیچ کدام از تعهداتش پایبند نیست، تجربه مذاکرات در موضوع برجام یک تجربه بسیار روشن است و دلیلی است که اثبات می‌کند آمریکا به دنبال حل مسائل نبوده و به دنبال منفعت خود است.

وی افزود: به قول مقام معظم رهبری مذاکره یک بده بستان است و توقع این است که طرف چیزی را که می‌خواهد بگیرد و در مقابل چیزی بدهد، آمریکا چنین روحیه ای ندارد، آمریکا دارای روحیه ای کاملا استکباری است و خود را کدخدای جهان می داند و فقط و فقط به طور دستوری از موضع بالا با کشورهای دیگر رفتار می‌کند. اکنون هم با جمهوری اسلامی نیز همین رفتار را دارد، تهدید می‌کند و از طرف دیگر ما را به مذاکره دعوت می کند. ما از مذاکرات قبل نتیجه ای نگرفتیم. مذاکره تحت تهدید معنای اثر بخشی تهدید را دارد و به معنای تسلیم شدن است که نه جایگاه جمهوری اسلامی و نه جایگاه مردم بزرگ ایران اجازه می دهد که تحت تاثیر تهدید قرار گیرد و اینگونه حاضر به مذاکره شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان درباره اینکه مذاکره مد نظر ایران دارای چه مختصاتی است؟ گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند اگر آمریکا آدم  شود، مثل سایر کشورها رفتار کند، خود را در موضع بالاتری نبیند، از سویی دیگر اطمینان حاصل شود که این کشور قابل اعتماد است، به تعهداتش عمل می‌کند و طبیعتا ضمانت عملی هم وجود داشته باشد.

پورمختار تاکید کرد: اما در این شرایط و با روندی که آمریکا داشته فکر نمی‌کنم که مذاکره امکان پذیر باشد.