شناسهٔ خبر: 155341 - سرویس مجلس
منبع: فارس

افشاگری نماینده تهران از ارتباط مالی وزارت آموزش و پرورش و موسسات آموزشی

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس گفت: گردش مالی موسسات آموزشی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال بوده و بودجه وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار میلیارد تومان است و چون این وزارتخانه از این گردش مالی منتفع می‌شود خلاف آن کاری انجام نمی‌دهد.

به گزارش «نماینده»، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سوال ملی خود از سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: سوالم درباره نقد آموزش و پرورش که دغدغه ۱۴ میلیون دانش آموز کشور است، به استرس و فشارهای روانی به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دغدغه آنها برای تست‌زنی اشاره خواهم کرد.

وی ادامه داد:‌ نظام آموزش و پرورش متأسفانه پرورش را فدای آموزش کرده است و حتی وضعیت به گونه‌ای است که برای آموزش مفری برای پناه بردن به کلاس‌های آموزشی، کنکور و کتاب‌های کمک‌درسی توصیه می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح‌ کرد:‌ آموزش و پرورش رایگان در کشور متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد، این درحالی است که در شرایط سخت فعلی که خانواده‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

ذوالقدر تصریح‌ کرد:‌ هر ساله در ابتدای سال تحصیلی عنوان می‌شود که فروش کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس ممنوع است، اما در مهرماه حجم خرید این کتاب‌ها ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده واقعیتی تلخ است.

وی ادامه داد:‌ نیمی از کتاب‌های منتشرشده در کشور مربوط به کتاب‌های کمک درسی است و ۶۰ درصد بهای کتاب‌های منتشرشده در طول سال هم مربوط به این کتاب‌های کمک آموزشی است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت:‌ در دهه ۶۰ فقط ۲۶۴ عنوان کتاب کمک آموزشی در کشور داشتیم، اما در دو سال اخیر این میزان به ۱۶ هزار عنوان کتاب کمک آموزشی رسیده است.

ذوالقدر افزود: وزیر آموزش و پرورش در چرخه معیوب این وزارتخانه در استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی و موسسات کنکور و آموزشی افتاده و ادامه‌دهنده مسیر آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متأسفانه از ماموریت اصلی خود فاصله گرفته و حتی منحرف شده است. این درحالی است که این سازمان در زمره حلقه اصلی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت:‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب در هر سال متأسفانه محلی برای تبلیغ و انتشار و عرضه کتاب‌های کمک درسی و کنکور شده است.

ذوالقدر گفت: هر چند ابلاغیه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ممانعت از فعالیت‌های موسسات آموزشی و استفاده از کتاب‌های درسی است اما از سوی دیگر تفاهمنامه‌ای را با موسسات کنکور که بتوانند در پایان هفته از فضای آموزشی مدارس استفاده کنند، از سوی وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است که نشان دهنده آن است که این ابلاغیه مذکور اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ آقای بطحایی! شما یک بام و دو هوا دارید و تناقض آشکاری در رفتارهایتان وجود دارد که از یک سو ابلاغیه صادر می‌کنید و از سوی دیگر توئیتی در مخالفت با آن ابلاغیه منتشر می‌کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت:‌ مدارس و معلمان به دلیل مشکلات کتاب‌های آموزشی و خلاء ناشی از وجود آن سعی می‌کنند با استفاده از کتاب‌های کمک‌های آموزشی این مشکل را حل کنند و این موضوع باعث شده است که مدارس و فعالیت‌های آموزشی از ماموریت اصلی خود فاصله بگیرند.

ذوالقدر گفت: رونق فروش و نشر کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی با توجه به گرانی کاغذ وجود دارد و خانواده‌ها مجبور هستند به دلیل خلاءها و مشکلات آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های کمک‌آموزشی مشکلات فرزندانشان را حل کنند.

وی ادامه داد:‌ دروسی مانند تصمیم کبری و چوپان دروغگو باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان می‌شد که متأسفانه از کتاب‌های مدارس حذف شده است، ضمن این‌که آیا علمی که در مدارس آ«وزش داده می‌شود با علم مورد تاکید امام علی(ع) یکسان است؟

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت:‌ بی‌توجهی و سکوت وزیر آموزش و پرورش در برابر روش‌های آموزشی محفوظاتی ناسپاسی به نیاکان این کشور در حفظ آیین، فرهنگ و تاریخ کشور است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: گردش مالی موسسات آموزشی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است و بودجه وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که چون این وزارتخانه از این گردش مالی منتفع می‌شود خلاف آن کاری انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد:‌ با آن‌که کتاب‌های کمک درسی از سوی وزارت ارشاد چاپ می‌شود، اما مهر رشد در کتاب‌های کمک درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش زده می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر آموزش و پرورش خواست در برابر موسسات آموزشی زانو نزند.

ذوالقدر تصریح‌ کرد:‌ تعداد دانش آموزان کشور صرف به تست‌زنی و کنکور محدود شده است، این در حالی است که آنها حتی نمی‌توانند روخوانی قرآن کرده و اشعار و ادبیات فارسی را بخوانند.

وی افزود: کتاب‌های کمک‌درسی فاقد مهارت و آموزش لازم بوده و عدالت را به دانش آموزان یاد نمی‌دهد، این در حالی است که موسسات آموزشی و کنکور در حال استفاده از یارانه زیادی بوده و حتی مالیات هم نمی پردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان اظهار داشت:‌ سخنان وزیر آموزش و پرورش یک بام و دو هواست و با آن‌که حرف‌های مختلفی را می‌زند اما قدرت اجرا ندارد.