شناسهٔ خبر: 155306 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

طر ح جدید مجلس برای ساماندهی پیش فروش مسکن

علوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران جزئیات طرح ساماندهی پیش فروش مسکن را تشریح کرد

به گزارش «نماینده» سیداحسن علوی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به  تدوین طرحی برای ساماندهی پیش فروش مسکن از سوی نمایندگان، اظهار  داشت:پیش فروش مسکن از سوی بنگاه‌های املاک انجام می‌شود که در این زمینه هیچگونه ضابطه و قاعده‌ای در این زمینه وجود ندارد و بعضا به همین دلیل مشکلاتی پیش می‌آید.

 وی افزود: بعضا برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی فاقد مجوز و کد رهگیری و یا برخی از فروشندگان، ملکی را به چند شخص می‌فروختند لذا مسئولان وزارت راه شهرسازی پیشنهاد کردند که در باره پیش فروش مسکن طرح و یا لایحه‌ای مطرح شود تا مشخص شود که ساختمان‌ها بر اساس چه ضابطه‌ای پیش فروش شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه طبق طرح مذکور مقرراتی بر پیش فروش مسکن حاکم خواهد شد، ادامه داد: فروش یک واحد به چند شخص باعث شده که پرونده‌های متعدد حقوقی در زمینه پیش‌فروش ساختمان در محاکم قضایی تشکیل شود که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است، بنابراین نمایندگان با تدوین طرحی، درصدد ساماندهی بازار پیش‌فروش‌ ساختمان را در دستور کار قرار داده‌اند.

علوی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اشخاصی که می‌خواهند ساختمانی را پیش خرید کنند این است که اهلیت فروشنده مسکن به سختی ثابت می‌شود،  اضافه کرد: نحوه عقد قراردادها در پیش خرید ساختمان قدری مبهم است و قاعده مشخصی ندارد که در طرح مذکور راهکارهای برای حل این مشکلات راه‌کارهای مطرح شده است تا دیگر شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.

نماینده مردم سنندج در مجلس اظهار داشت: لازم است تا طرح مذکور هر چه سریعتر به کمیسیون عمران ارائه شود تا در این کمیسیون به صورتی تخصصی ارزیابی شده و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود، تا در آینده دیگر شاهد مشکلات مذکور نباشیم.