شناسهٔ خبر: 155221 - سرویس مجلس
منبع: مهر

نقوی حسینی:

کاهش تعهدات ایران «نقض برجام» نیست/ لزوم توسعه غنی‌سازی

سید حسین نقوی حسینی در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدامات تقابلی ایران در «برجام» قطعاً بر خلاف موازین بین المللی، برجام و NPT نخواهد بود و در چارچوب ظرفیت‌های موجود اقدام می‌شود.

به گزارش «نماینده»، سیدحسین نقوی حسینی، درباره تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعهدات در برجام، گفت: پس از خروج خلاف موازین بین‌المللی آمریکا از برجام که در جامعه جهانی هم تقبیح شد، آنان اقدامات خصمانه زیادی علیه جمهوری اسلامی انجام دادند و محدودیت‌هایی را به کشورمان تحمیل کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز سالگرد خروج آمریکا از برجام است، گفت: طی سال گذشته جمهوری اسلامی تلاش کرد با مذاکرات متعدد با سایر اعضای ۱+۵ به توافقاتی در خصوص برجام برسد و راهکارهایی پیدا کند تا از طریق آن مراوداتبرجامی ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها در تحریم‌ها، فشارهایشان را علیه ما بیشتر کردند و به همین جهت جمهوری اسلامی نمی‌تواند از این به بعد آرام بنشیند و دولت ما اقداماتی را در دستور کار دارد و امروز رئیس جمهور فرمان‌های خاصی را در این زمینه صادر می‌کند.

نقوی حسینی تصریح کرد: اقدامات تقابلی ما در برجام قطعاً بر خلاف موازین بین‌المللی، برجام و NPT نخواهد بود و در چارچوب ظرفیت‌های موجود اقدام خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما وارد برجام شدیم و همه بارهای ناشی از آن را تحمل کردیم و توافقی منعقد شد که مورد تأیید شورای امنیت، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی قرار گرفت اما آمریکایی‌ها خلاف عمل کردند و اگر اتحادیه اروپا هم در برجام نماند، خلاف آن عمل کرده اما ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم.

نقوی حسینی با بیان اینکه ضرورتی ندارد ما بگوییم از برجام خارج می‌شویم، ادامه داد: خروج از برجام آورده‌ای برای ما ندارد اما می‌توانیم اقدامات متقابلی را در این راستا انجام دهیم. به این معنا که اگر تمام اعضای ۱+۵ از برجام خارج شوند ضرورتی ندارد ما خروج از برجام را مطرح کنیم چرا که باید در حال حاضر هم برجام را خاتمه یافته تلقی کنیم و اقدامات خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدامات متقابلی که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم، تصریح کرد: ما در حال حاضر در حال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هستیم که می‌توانیم دیگر آن را اجرا نکنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه ما باید غنی‌سازی‌مان را با تمام ظرفیت ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: بر اساس تحریم آمریکا ما نمی‌توانیم آب سنگین خود را صادر کنیم اما می‌توانیم تولید کرده و ذخیره کنیم که این مسئله به ضرر ما نیست بلکه موجب نگرانی آمریکا می‌شود.