شناسهٔ خبر: 154961 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

سرلشکر جعفری: تهدیدهای نرم بدون نقش‌آفرینی مردم رفع نمی‌شود

سرلشکر جعفری/2 فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله(عج) گفت که نقشی که مردم با محوریت هیأت‌ها و گروه‌های دیگر در جریان سیل داشتند روح تازه‌ای به انقلاب اسلامی بخشید.

به گزارش «نماینده»  ، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) در چهارمین نشست ملی جمعی از هیئت‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از هیئت انقلابی به‌عنوان نخستین مجموعه مردمی انقلاب نام برد و گفت: در ادامه حرکت انقلاب اسلامی نیازمند اقدامات تشکیلاتی، مدیریتی، هم‌افزایی و متناسب با نیازهای روز جامعه و انقلاب هستیم که به صورت خودجوش و به برکت مجموعه‌هایی امثال خاتم‌الاوصیا (ص) رقم زده شده است.

وی افزود: هر چند گسترش و تعدد هیئت‌ها نیاز است اما رسیدن به هم‌افزایی در سطح کشوری، ارتباط شبکه‌ای و تشکیلاتی نیز به‌عنوان موضوع‌های اصلی برای نقش‌آفرینی در حوزه جنگ نرم انقلاب و مسائل اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

حرکت هیئت‌ها به سمت خدمات اجتماعی مورد نیاز انقلاب است

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) از هیئت‌ها به‌عنوان مجموعه‌های مردمی انقلابی نام برد و تصریح کرد: حرکت هیئت‌های مذهبی به سمت خدمات اجتماعی مقدس و مورد نیاز انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد: درصد قابل توجهی از مردم ایران اسلامی، افراد مؤمن، انقلابی، ولایت‌مدار و حزب‌اللهی هستند اما مشکل در سازمان‌دهی نوع ارتباط‌گیری، حرکت سازماندهی شده و بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ برای رفع بحران‌های اجتماعی است.  اکنون در عرصه خدمات اجتماعی نیز باید به نقش مردم توجه لازم را داشته باشیم و بتوانیم همانند دفاع مقدس از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: نقشی که مردم با محوریت هیئت‌ها و گروه‌های دیگر در جریان سیل داشتند روح تازه‌ای به انقلاب اسلامی بخشید اما اکنون باید به دنبال فهم تشخیص مسائل بزرگ اجتماعی باشیم؛ موضوع‌های امنیتی، جنگ، سیل و زلزله احساس می‌شود به همین علت مردم برای رفع مشکلات ناشی از آن قیام می‌کنند اما این احساس در حوزه جنگ نرم مشاهده نمی‌شود.

فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: شناسایی مسائل اجتماعی جامعه و ایجاد احساس ضرورت برای نقش‌آفرینی مردم در آن‌ها کار سختی است که باید به‌عنوان دستاورد هیئت‌های انقلابی در آغاز گام دوم انقلاب دنبال شود؛ ما آسیب‌های مختلف اجتماعی در کشور داریم که ضربه‌های سنگین را به مردم می‌زنند اما برای رفع آن‌ها کار جدی صورت نمی‌گیرد.

وی معتقد است که مهم‌ترین وظیفه هیأت سوق دادن مردم به سمت مسائل اجتماعی بزرگ است که مشکلات ناشی از آن‌ها بدون مشارکت‌های مردمی و حساسیت آحاد مردم رفع شدنی نیست.  فراگیری هیأت‌های مذهبی نیازمند توجه بیشتر به مسائل اجتماعی است،  اگر تنوع دغدغه‌های مورد نظر هیأت‌های مذهبی را رقم بزنیم شاهد حضور طیف‌های مختلف در هیأت‌ها خواهیم بود.

وی بر لزوم ضرورت تمرکز نیروهای انقلابی نسبت به موضوع‌های مرتبط با جنگ نرم تاکید کرد و ادامه داد: علت حضور بنده در قرارگاه حضرت بقیه‌الله(عج) نیز لزوم پرداختن به تهدیدهای غیرنظامی است، هر چند با وجود قابل توجه بودن دستاوردهای نظامی و نیروی انسانی نظام اسلامی، نمی‌توانیم بگوییم که تهدید نظامی دیگر مورد توجه انقلاب نیست.

تهدیدهای نرم بدون نقش‌آفرینی مردم رفع نمی‌شود

جعفری با بیان اینکه در تهدیدهای نرم در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید کارهای گسترده‌تری را دنبال کنیم، مطرح کرد: در این حوزه‌ها با مسائلی روبرو هستیم که بدون نقش‌آفرینی مردم نمی‌توانیم رفع مشکلات را رقم بزنیم.  حرکت هیأت‌های مذهبی به سمت خدمات اجتماعی اقدامی بزرگ و قابل تقدیری است.  اکنون سیل‌ها و زلزله‌هایی در جامعه وجود دارد که باید آن‌ها را بفهمیم و ضرورت پرداختن به آن‌ها را برای همگان تبیین کنیم هر چند کمک مردم برای رفع مشکلات ناشی از این آسیب‌ها به مباحث مادی محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: حل مسائل اجتماعی به دست مردم در قالب حرکت‌های خودجوش در حال جا افتادن است اما حرکت آن کند است، هر چند این رویکرد فقط در برخی از مسائل اجتماعی مشاهده می‌شود و ما نسبت به برخی از مسائل مهم دیگر حساسیت لازم را نداریم.  امیدواریم نقش‌آفرینی مردم در حوزه مسائل اجتماعی دستاورد اصلی هیأت‌های انقلابی در آغاز گام دوم انقلاب باشد.