شناسهٔ خبر: 154815 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

تبصره ای که خوانده نشد، پولی که از جیب مردم رفت

شورای شهر شورای شهر تهران بدون اینکه لایحه شهرداری در خصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را درست بخواند، موضوع را تصویب کرد. وقتی شهرداری شروع به اخذ عوارض کرد، مسئولان آن را غیرقانونی خواندند. دعوا بین شهرداری، شورا، فرمانداری و پلیس بر سر تبصره ای که خوانده نشده بود بالا گرفت و مردم قربانی بی دقتی مسئولان شدند.

به گزارش «نماینده»، سال گذشته نحوه اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرد. قرار شد در صورتی که این طرح موفق باشد، تغییراتی هم در محدوده زوج و فرد ایجاد شود.

کاهش ترافیک در ساعات اوج

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص آثار اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷  گفت: بر اساس آمار به دست آمده میانگین درصد ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰ درصد به ۳.۳۲ درصد رسیده است و در ساعت اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است.

به گفته معاون شهردار تهران، گزارش‌هایی که مستند به سیستم جی‌پی‌اس اتوبوس‌هاست نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارد زمان سفر حدوداً ۳ درصد کاهش و تقاضای سفر افزایش یافته است که در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمان‌بندی مقرر هم ثبت‌شده است.

شهرداری تهران بعد از اینکه نتایج اجرای طرح ترافیک مشخص شد؛ تصمیم گرفت محدوده زوج و فرد را تغییر و به رینگ دوم طرح ترافیک تبدیل کند.

 در سال گذشته شهرداری تهران در یکی از لایحه های خود که به تصویب شورا و فرمانداری تهران رسیده بود اعلام کرد که از خودروهایی که در روزهای مخالف پلاک خود در محدوده طرح زوج وفرد تردد می کنند هزینه دریافت خواهد کرد.

بعد از چندی شهرداری  تهران اقدام به ارسال پیامک‌هایی برای شهروندان کرد و به آنها اطلاع داد که برای ترددهای غیرقانونی در محدوده زوج و فرد جریمه شده اند. شورای شهر تهران وقتی متوجه موضوع شد به شدت واکنش نشان داد و این موضوع را غیرقانونی خواند.

علیخانی: دریافت عوارض غیرقانونی است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر در خصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ گفت: این کار غیرقانونی است.

وی تاکید کرد که شورا مصوب کرده که شهرداری از محدوده طرح ترافیک عوارض اخذ کند نه زوج و فرد و تفسیر شهرداری اشتباه است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر در پاسخ به این پرسش که در تبصره یک اصلاحی شورا موضوع اخذ عوارض آمده است، گفت: ما برای اینکه افرادی که مجوز طرح ترافیک دارند بتوانند از محدوده زوج و فرد عبور کنند این اصلاحیه را صادر کردیم.

نسبت به واژه محدوده ترافیکی اقدامی نشد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که  چرا هنگام تصویب مصوبه به بار حقوقی واژه محدوده‌های ترافیکی توجه نشده و اکنون شهروندان متحمل هزینه شده اند، گفت: این مصوبه هنگامی که به شورا آمد برای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نرخ تعیین کرده بود و هنگامی که فرمانداری ردیف مربوط به زوج و فرد را حذف کرد نسبت به اصلاح واژه محدوده‌های ترافیکی هم اقدامی نشد و لذا این اشکال که به وجود آمده طبیعی است و کاری هم نمی‌توانیم کنیم.

برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران که مخالف اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد بودند خواستار شدند که  شهرداری تهران پول مردم را بازگرداند.شورای شهر تهران معتقد است که شهرداری از محل عوارض زوج و فرد حدود ۸ میلیارد تومان درآمد داشته و باید این پول را به شهروندان باز گرداند این در حالی است محسن پورسیداقایی معاون شهردار تهران این موضوع را رد کرد و گفت رقمی که دریافت شده پایین است و ما قانونی پول گرفته ایم.

معاون شهردار: بر اساس مصوبه شورا پول گرفتیم

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به فارس گفت: این کار قانونی است و در تبصره آمده است و شورا و فرمانداری آن را تصویب کرده اند  و اگر کسی مخالف است می‌تواند به کمیسیون ماده ۷۷ اعتراض کند اما در ماده هشت مصوبه شورا گفته شده است هر کسی که عوارض محدوده را پرداخت نکرد شهرداری می‌تواند آن را به حساب بدهی‌اش لحاظ کند و این بند اعلام کرده است که اخذ عوارض مانع جریمه پلیس نیست.

وی این کار را کاملا عدالت محور عنوان کرد و گفت: اگر خودرویی در روز موافق پلاک‌اش وارد محدوده زوج و فرد شود، می‌تواند بدون جریمه تردد کند و می‌تواند در صورت داشتن شرایط لازم وارد طرح ترافیک هم شود، اما با خودروهایی که در روز مخالف وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، چه کنیم؟ آیا این خلاف است؟ اگر کسی می‌خواهد به صورت قانونی وارد محدوده شود چه کند؟ در گذشته شهروند قانون‌مداری که برخلاف روز موافق پلاک‌اش می‌خواست وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شود می‌بایست طرح ترافیک می‌خرید و فقط در روز موافق وارد می‌شد.

پورسیدآقایی با بیان این‌که اسم این را عوارض نگذارید، اظهارکرد: کسی که می‌خواهد در روز مخالف وارد محدوده شود اگر نخواهد که قانون‌مدار باشد و طرح ترافیک نخرد، تکلیف چیست؟ آیا باید بگذاریم این فرد برخلاف قانون عمل کند؟ 

شهرداری تهران بر قانونی بودن اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد اصرار دارد و حتی نامه ای برای محسن هاشمی  رئیس شورای شهر تهران در این باره نوشت. آقای رئیس نامه را به کمیسیون حقوقی و نظارت شورا ارجاع داد و ابراهیم امینی رئیس کمیسیون اعلام کرد این کار قانونی است. جلساتی برگزار شد اما نتیجه ای نداشت و به شهرداری هم اعلام نشد که عوارضی از مردم دریافت نکند.

برخی از مسئولان معتقدند که شهرداری برای جبران کسری بودجه خود اقدام به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد کرده و این کار درست نیست.محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد  مسیر مناسبی برای جبران کسری درآمد حاصل از طرح ترافیک نیست.

به گفته کرونی، شکایات متعددی به کمیسیون واصل شده مبنی بر اینکه شهرداری از خودروهایی که صرفا به محدوده زوج و فرد وارد می شوند مشابه سایر خودروهایی که در زون طرح ترافیک تردد می کنند نیز عوارض اخذ می کند.

اما شهردار جدید تهران معتقد است که بلدیه کاملاً قانونی اقدام به اخذ عوارض کرده است.  پیروز حناچی شهردار تهران  در این باره به خبرنگار فارس گفت گفت: هر لایحه‌ای را که شورا تصویب کند قانونی و لازم‌الاجراست و درباره اخذ عوارض برای پلاک‌های مخالف در زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود. 

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران نیز اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را غیرقانونی خواند و حتی در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که این کار درست نیست. قرار شد برای اتمام این دعوا جلسه ای با حضور چند تن از اعضای شورای شهر تهران، برخی مسئولان شهری، فرمانداری و ... برگزار شود، جلسه برگزار شد. مسئولان فرمانداری به دلیل اینکه پلیس در  ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷  شهروندان را برای تردد غیرقانونی در محدوده زوج و فرد جریمه نکرده بود کوتاه آمدند و به شورا گفتند آنها در این زمینه تصمیم گیری کنند.قرار شد شورایی ها تصمیم بگیرند ولی اتفاقی نیفتاد و در نهایت عوارض از شهروندان تهرانی اخذ شد.

تقریبا موضوع فروکش کرده بود که خبر رسید پلیس از شهرداری تهران به دلیل اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد شکایت کرده است.

در متن ارسالی از اداره حقوقی پلیس راهور ناجا به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: «بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و گزارش‌های مکرر از سوی سازمان‌ها و شهروندان، اخذ عوارض در محدوده طرح زوج و فرد در طول سال جاری (سال ۹۷) علاوه بر اینکه موجب تضییع حقوق شهروندان شده، نارضایتی عمومی را نیز در پی داشته است.

در راستای اعمال اصل ۱۷۳ قانون اساسی و ماده ۱۰ قانون آئین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری به اجحافی که در حق شهروندان در این موضوع روا داشته شده، تظلم‌خواهی و رسیدگی شود.

پلیس ۸ دلیل را برای این اعتراض خود بیان کرد مبنی بر اینکه نارضایتی عمومی در بین شهروندان به علت تحمیل هزینه‌های اضافی و غیرمنطبق با حقوق مکتسبه رانندگان در استفاده از خودروهای شخصی، محدود کردن بهره‌مندی از مردم از خودروی شخصی علی‌رغم پرداخت عوارض خودرو توسط مالکان به صورت سالیانه به شهرداری، عدم انطباق تعدد جریمه با ارتکاب یک تخلف، عدم سازوکار مناسب و پیش‌بینی توسعه حمل و نقل عمومی جهت دسترسی مردم و کاهش زمینه استفاده از شهروندان از خودروی شخصی، عدم توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده، عدم اجرای طرح ترافیک در روز پنجشنبه و افزایش ترافیک در سطح معابر، نارضایتی مردم به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق و اعمال نرخ‌نامه یکسویه بدون توجه به میزان انطباق با تخلف و عدم هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح».

این موضوع دوباره به شورای شهر تهران کشیده شد و علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران واکنش نشان داد و گفت: شهرداری تهران برای رفع اختلاف نظر در خصوص مصوبه شورای شهر و دریافت عوارض زوج و فرد لایحه استفساریه به شورا ارائه کند.

وی ادامه داد: جلساتی در کمیسیون های حمل و نقل و عمران و حقوقی و هیأت رئیسه شورای شهر برای بررسی این موضوع با حضور پورسید آقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران) برگزار شده است.

اعطا تاکید کرد: اما اعضای شورای شهر به جمع بندی واحد و مشترک در این خصوص نرسیده اند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ضروری است که شهرداری این موضوع را در قالب یک لایحه استفساریه به شورا بفرستد تا در صحن شورا به رای گذاشته شود.

بر اساس این گزارش، اختلاف نظرها بین کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و همچنین کامل نخواندن تبصره شورا از سوی مسئولان باعث بروز مناقشه شد، شهروندان سرگردان شدند و در نهایت شهرداری تهران اعلام کرد مردم باید عوارض را پرداخت کنند و کار کاملاً قانونی است اما شنیده ها حاکی از این است که پلیس بررسی ها لازم را انجام داده و به این نتیجه رسیده که کار قانونی است.