شناسهٔ خبر: 154734 - سرویس مجلس
منبع: مهر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اختصاص ارز نیمایی به واردات کالای اساسی خلاف قانون بودجه ۹۸ است

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی تصمیم دولت مبنی بر اختصاص ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی را خلاف قانون بودجه سال ۹۸ خواند و گفت: دولت باید لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۸ را به مجلس ارائه کند.

علی اکبر کریمی در واکنش به اظهارات نوبخت مبنی بر احتمال اختصاص ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی گفت: یکی از چالش برانگیزترین مباحث بودجه سال ۹۸ اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس با ادامه سازوکار مورد نظر دولت مبنی بر اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ دولتی به واردات کالا مخالف بودند و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ بارها این موضوع را بیان کردند زیرا کالاهایی که با ارز دولتی خریداری می‌شد با نرخ ارز آزاد به دست مردم می‌رسید.

وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان عوام‌فریبانه، سازوکار مورد نظر مجلس برای تأمین کالاهای اساسی را موجب گرانی کالاها خواند و اجازه نداد در قالب بودجه سال ۹۸ این موضوع تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سازوکار دولت مبنی بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی موجب شد رانت زیادی به جیب واردکنندگان برود، گفت: بررسی و شفاف سازی این رانت‌ها در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و اقدامی ضروری است.

کریمی ادامه داد: اقتصاددانان مجلس معتقد بودند باید ارز با نرخ نیمایی به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد تا شرایط به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برود، در این صورت رانت از بازار ارز جمع خواهد شد اما آقای نوبخت در صحن مجلس با این موضوع مخالفت کرد.

کریمی گفت: مصاحبه آقای نوبخت و اعلام واردات گوشت با ارز نیمایی و اختصاص ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی خلاف بیِّن قانون بودجه سال ۹۸ است.

وی ادامه داد: دولت برای اجرای این ساز و کار باید لایحه اصلاحیه بودجه ۹۸ را به مجلس ارائه کند، این موضوع باید در مجلس تعیین تکلیف شود. هر گونه تغییر در حکم این ماده باید به تصویب مجلس برسد و اعلام نظر آقای نوبخت خلاف قانون بودجه است.