شناسهٔ خبر: 154624 - سرویس جامعه
منبع: فارس

معاون دادستانی کل کشور اعلام کرد

مسدودسازی 100 حساب‌ بدون ضابطه در جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان

سیل شیراز معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مسدودسازی حساب‌های بدون ضابطه در خصوص جمع‌آوری کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ فقره گزارش در این زمینه داشتیم که از این تعداد حدود ۱۰۰ فقره از حساب‌های بی‌ضابطه بررسی و مسدودسازی انجام دادیم که ۷۵ درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و ۲۵ درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.

به گزارش «نماینده»، جواد جاویدنیا با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه تبعیضی در مسدودسازی حساب‌های بی‌ضابطه از سوی دادستانی صورت نگرفته است، گفت: هدف از این اقدام متمرکز کردن حساب‌ها و ساماندهی کمک‌رسانی‌ها بوده است.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی ادامه داد: تاکنون ۲۵ فقره مجوز از هلال‌احمر به این معاونت واصل شده است که برای سازمان‌ها و دستگاه‌های ثبت شده مجوز صادر شده و با همان شرایطی که هلال‌احمر اعلام کرده است، حساب مشخصی را اعلام کردند و نباید وجوه خارج از آن حساب دریافت شود و در تبلیغات به همکاری با هلال‌احمر اشاره شود و اینکه هزینه‌کرد وجوه دریافتی نیز با هماهنگی هلال‌احمر انجام شود و گزارش لازم نیز به آن مرجع ارسال شود.

وی ادامه داد: حتی سازمان بسیج مستضعفین هم به طور متمرکز با توجه به مأموریت‌های ابلاغی، شماره حساب خاصی اعلام کردند و با هلال احمر در راستای جلوگیری از موازی کاری و تداخل مأموریت‌ها و توزیع نامطلوب کمک‌ها، توافق و هماهنگی لازم به عمل آمد و رسماً حسابی به نام (حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج) مورد تأیید قرار گرفت و همه پایگاه‌های بسیج و گروه‌های جهادی با هماهنگی با رده‌های مربوطه می‌توانند از طریق این حساب اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی نمایند.
جاویدنیا ادامه داد: مراجعی که دارای مجوز هستند تبلیغات آن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها بلامانع است، البته مجوز آن‌ها باید مورد احراز قرار گیرد و در صورتی که ادعا کنند دارای مجوز هستند، اما مجوز نداشته باشند، از آن جایی که ما از حساب‌های مسدود شده و حساب‌های دارای مجوز بانک اطلاعاتی داریم و دائما در حال رصد هستیم، ضمن مسدودسازی برخورد قانونی لازم با آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با تأکید بر اینکه مردم و سازمان‌های مربوطه بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغات حساب‌های خود و جمع‌آوری وجوه در فضای مجازی و خارج از آن نداشته باشند، تصریح کرد: در غیر این صورت مواجهه قانونی انجام خواهد شد. در مواردی هم اعلام شد که افرادی در فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی انجام دادند که در این خصوص مردم عزیز هوشیار باشند و حتماً کمک‌های غیرنقدی خود را نیز به سازمان‌ها و ارگان‌های شناخته شده‌ای که دارای مجوز هستند ارائه کنند و از ارسال کمک‌های غیرنقدی خود به افراد یاد شده خودداری کنند.

وی افزود: در خصوص موارد این چنینی که به ما گزارش شد، ضمن هماهنگی با دادستان‌های محل خواستیم تا موضوع را بررسی کنند و از ادامه فعالیت غیرمجاز جلوگیری نمایند.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اظهار کرد: از مردم عزیز تقاضا داریم تمامی موارد تبلیغات یا آگهی جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز در فضای مجازی را از قسمت شکایات پورتال معاونت فضای مجازی کشور یا پورتال پلیس فتا فوراً  گزارش دهند، همچنین سایت‌های خبری و آگهی و پذیرندگان آگهی تبلیغاتی نیز از هرگونه تبلیغ جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز خودداری نمایند.

جاویدنیا در ادامه بیان کرد: کسانی که حساب آن‌ها مسدود شده به پرتال معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور مراجعه کنند و از طرقی که برای ارتباط با ما قرار داده شده درخواست رفع مسدودی خود را ارائه دهند، چرا که ممکن است در شهرهای دیگر کشور ساکن باشند و نیاز به مراجعه حضوری نیست و درخواست خود را از طریق پست الکترونیکی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور ارسال کنند. این درخواست‌ها برای احراز اینکه چه میزان وجوه برای کمک به سیل‌زدگان جمع آوری شده و هدایت وجوه با هماهنگی مراجع و رفع توقیف از حساب اشخاص به دادسراهای محل سکونت متقاضیان ارجاع خواهد شد تا بررسی و احراز هویت لازم انجام و پس از هدایت کمک‌های جمع آوری شده به مراجع قانونی و اطمینان از حذف تبلیغات غیرمجاز انجام شده از حساب‌های آن‌ها رفع توقیف به عمل آید با این تعهد که نسبت به جمع آوری کمک‌های نقدی بدون مجوز اقدام نکنند؛ البته با مراجعه با دادسراهای محل سکونت خود نیز می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند و اقدامات با هماهنگی این معاونت انجام خواهد شد.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص ادعای فروش چادرهای هلال احمر بیان کرد: آن گونه که هلال احمر رسماً اعلام کرده است، کمک‌های هلال احمر غیرقابل فروش است و چادرهای هلال احمر به محض مصرف قابلیت استفاده مجدد را ندارد، اما در برخی از محل‌ها به لحاظ شرایط زیست محیطی و احتمال این بوده است که چادر آسیب ببیند، چادر اضافی داده شده است، اما برخی از افراد در این میان سوءاستفاده کردند که برخی جریان‌های خاص بیگانه، سعی کردند به این بهانه زحمات هلال احمر را زیر سؤال ببرند که با اقدام به موقع و مقابله با آن و حذف آگهی‌های مربوطه از این فضاسازی جلوگیری شد و البته با متخلفان هم برخورد قانونی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از خرید و فروش چادرهای هلال احمر اقدام تحسین برانگیزی است، گفت: دستگاه‌های نظارتی و حراست‌ها مسئولیت خود را در زمینه کمک‌رسانی‌ها با انجام نظارت لازم به عمل می‌آورند و بحمدالله تاکنون گزارش سوءاستفاده‌ای دریافت نکرده‌ایم، اما هر جایی که تخلف یا ابهامی در زمینه کمک‌رسانی‌ها چه از ناحیه دستگاه‌های مربوطه توسط مردم گزارش شود، قطعا رسیدگی لازم انجام خواهد شد و به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم در این زمینه هر گونه سوءاستفاده احتمالی که صورت پذیرد با عاملان آن برخورد خواهد شد.

جاویدنیا گفت: با توجه به شفاف سازی و تمرکز در جمع آوری کمک‌های مردمی که در این مقطع انجام شد و حساب‌ها مشخص شدند، هر گونه گزارش تخلفی که دریافت کنیم کاملاً قابل پیگیری و پیگرد قانونی لازم است.