شناسهٔ خبر: 154511 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

توصیه های رهبری به مواضع نمایندگان

مواضع نمایندگان در فضای مجازی چکونه باید باشد؟

رهبری مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با ادوار مجلس به موضوع مواضع نمایندگان توصیه کردند.

به گزارش نماینده»، مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با ادوار مجلس به موضوع مواضع نمایندگان توصیه کردند که در زیر از نگاهتان میگذرد.

* شما مثل یک قله هستید؛ آنچه از دل این قله می‌جوشد، بر دامنه و پیکره سرازیر می‌شود. رفتار، آداب، خُلقیات، چگونگی تعامل در مجلس شورای اسلامی، مثل بقیۀ قله‌هایی که در کشور وجود دارد، بر روی رفتار، آداب، اخلاق و منش آحاد جامعه اثر می‌گذارد؛ این یک امر طبیعی است، یک امر همیشگی است. اگر در مجلس، عقل و فکر و طمأنینه و سکینه و آرامش و محبت حکم‌فرما باشد و از بلندگوهای مجلس این قضیه در سطح جامعه منعکس شود، همین خصوصیات به‌تدریج در جامعه اثر می‌گذارد.

1392/03/08

* رفتار نمایندگان در تربیت جامعه و سوق دادن جامعه به این طرف و آن طرف مؤثر است. اگر تقوا و امانت و اخلاق و احساس مسئولیت و نشاط کار، در مجلس دیده شود، این در جامعه اثر می‌گذارد؛ در درجۀ اول مردم را نسبت به نمایندگان مجلس علاقهمند و خوش‌بین و متعهد می‌کند، در درجۀ بعد رفتار آنها را به رفتار این نمایندگان عزیز - که خب قله هستند، چهره هستند، برجسته هستند - نزدیک می‌کند. اگر در تعبیراتی که نمایندۀ محترم مجلس به‌کار می‌برد؛ چه در نطق‌های پیش از دستور، چه در اظهارات، چه در بگومگوها، ملاحظه شد که ادب وجود دارد، پرهیز از اهانت وجود دارد، پرهیز از تعبیرات ناپسند و سخیف وجود دارد - دیدن اینها را انسان احساس می‌کند؛ وقتی انسان پای رادیو نشسته است و دارد گوش می‌دهد، می‌فهمد که این آقا می‌توانست در اینجا این تعبیر اهانتآمیز را به‌کار ببرد، ولی به کار نبرد - این در منِ مستمع هم اثر می‌گذارد.

1392/03/08

حضور سیاسی در فضای کشور و جهان مجلس یک صفحۀ نمایانی از انقلاب و از افکار عمومی مردم و از سیاست‌های کلان کشور است. قضایایی در منطقه پیش می‌آید، قضایایی در دنیا پیش می‌آید؛ مجلس باید مواضعش را روشن بیان کند.

1391/03/24

زنده بودن مجلس این است که در این قضایا حضور داشته باشید، حرف داشته باشید. این حرف، اثرگذار است. امروز موضع شما می‌تواند اثرگذاری کند در تک‌تک این کشورهایی که الآن موردنظر من هستند؛ همین کشورهای منطقه. اگر ما درست فکر کنیم، درست جملات و کلمات را انتخاب کنیم و در وقت مناسب و به‌هنگام اینها را ادا کنیم، این اصلاً اثر می‌گذارد روی این حرکت‌هایی که امروز از دو طرف در منطقه وجود دارد؛ چه از طرف دستگاه شیطان و مهاجم غربی، چه از طرف مردم که طرف حق هستند. بنابراین زنده بودن، اینهاست.

1391/03/24

حرف‌هایی گوشه‌کنار زدند که نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. کسی با آزادی نماینده مخالف نیست؛ با کج‌رفتاری نماینده مخالف است. یک نمایندۀ کج‌رفتار ممکن است مجلس شورای اسلامی را بدنام کند، متهم کند؛ حیف نیست؟

1390/03/08

روحیۀ تحمل حرف مخالف را در مجلس بالا ببرید. یک چیزی بر خلاف نظر شماست؛ خوب، بگوید؛ آسمان که به زمین نمی‌آید. گوش کنید، بعد هم با استدلال آن را رد کنید. اگر وقت رد کردن و جواب گفتن ندارید، بر طبق آن رأی ندهید، عمل نکنید. اگر رفیقی، دوست و آشنایی دارید که می‌خواهید ذهن او را روشن کنید، خیلی خوب، آهسته به او بگویید. نگذارید گفتن‌ها و اظهارنظر کردن‌ها ابتر و ناقص بماند. متأسفانه در مجالس ما از اوایل هم این حالت بود که یک عده‌ای وسط صحبتی، وسط حرفی، پرخاشگرانه صدا را بلند کنند و حرف بزنند.

1388/04/03

مشاهده می‌کنید که در موضع‌گیری‌های مجلس - چه موضع‌گیری‌های سیاسی و مربوط به جناح‌های مختلف فکری، چه موضع‌گیری‌های کاریِ مربوط به لوایح، طرح‌ها و گفتگوهای داخل مجلس و چه موضع‌گیری در مقابل مسؤولین - از زبان نمایندۀ مجلس، اشاعۀ خلاف، گناه و ذکر سوء نمی‌شود.

1374/03/08