شناسهٔ خبر: 154477 - سرویس مجلس
منبع: مهر

فشارهای سیاسی برای واگذاری مدیریت سدها/ بی‌توجهی به حقابه لرستان

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس از فشارهای سیاسی بر وزارت نیرو برای واگذاری مدیریت سدها به استان‌ها انتقاد کرد و گفت: وزارت نیرو باید با نگاه ملی منابع آبی کشور را مدیریت کند.

به گزارش «نماینده»،مجید کیانپور با اشاره به مشکلات ناشی از سیل اخیر در استان لرستان گفت: استان لرستان از سیل اخیر آسیب‌های زیادی دید و این امر ناشی از فشارهای سیاسی بر وزارت نیرو و جلوگیری از ساخت سدها در استان لرستان است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب از استان لرستان عبور می‌کند که ۸ میلیون متر مکعب مربوط به نزولات جوی در استان لرستان بوده و چهار میلیون متر مکعب، آب عبوری است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد منابع آبی کشور در استان لرستان وجود دارد گفت: متأسفانه وزارت نیرو به دلیل فشارهای سیاسی که به این وزارتخانه وارد شده است، به صورت کارشناسی آب به استان لرستان تخصیص نداده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت و وزارت نیرو به حقابه استان لرستان توجه کرده بود شاهد سیل ویرانگر در استان لرستان نبودیم و تا امروز سدهای مطالعه شده‌ای در این استان بنا شده بود.

وی با انتقاد از برخی فشارهای سیاسی به وزارت نیرو برای جلوگیری از احداث سد در برخی استان‌ها گفت: عدم تأسیس سدهای برنامه‌ریزی شده در استان لرستان منجر به این شد که نزولات جوی در این استان به جای این که پشت سدها ذخیره شود به سیل ویرانگر تبدیل شود. این آب‌ها وارد سدهای خوزستان شد و به دلیل این که نتوانستند نزولات جوی را مهار کنند و سدهای خوزستان گنجایش این حد از نزولات جوی را نداشت ناچار دریچه سدها باز شد و حجم بالایی از آب‌های پشت سدها آزاد شده و زمین‌های کشاورزی را دچار خسارات زیادی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آبی باید به وزارت نیرو واگذار شود گفت: برخی پیشنهادات از طرف نمایندگان مبنی بر اینکه مدیریت برخی سدها و برخی منابع آبی به استان‌های خاص واگذار شود، وجود دارد. این امر منجر به نگاه استانی و منطقه‌ای به منابع آبی خواهد شد، درحالی که وزارت نیرو باید با نگاه ملی منابع آبی در کشور را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه منابع آبی باید در کشور به صورت علمی مدیریت شود گفت: مدیریت منابع آبی کشور بر عهده وزارت نیرو است.

کیانپور اظهار داشت: در استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم احداث سدهای بالا دستی کارشناسی شده نزولات جوی تبدیل به سیل شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت باید با توجه به ورود به سال‌های ترسالی اهتمام ویژه ای به اتمام سدهای نیمه کاره در همه استان‌ها داشته باشد تا نزولات جوی برای استفاده در کشاورزی ذخیره سازی شود.