شناسهٔ خبر: 154450 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

قاضی‌زاده‌هاشمی،در گفت‌وگو با «نماینده»:

تحلیل‌های غلط مسئولان در فضای مجازی، جامعه را دچار تشویش می‌کند

«سیداحسان قاضی زاده» نماینده فریمان در حاشیه بازدید از تحریریۀ نماینده رئیس فراکسیون فضای مجازی می گوید: بعضاً مشاهده می‌شود برخی مسئولین در پیام‌رسانی سرعت را فدای دقت می‌کنند که ممکن است تبعاتی داشته باشد

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی دربارۀ نقش مسئولین در پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون فضای مجازی گفت: «برخی مسئولین ناآشنا بوده و نیازمند دوره‌های آموزشی جدی هستند. آنها آگاهی زیادی از ابعاد فضای مجازی ندارند و باید اطلاعات و دانش خود را توسعه دهند تا به باورمندی برسند و بتوانند خلأهای موجود را پر کنند.»

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با «نماینده» دراین‌باره اظهار کرد: «فضای مجازی یک پدیدۀ اجتماعی جدید است با همۀ جنبه‌های مثبت و منفی که دارد.»

وی افزود: «این فضا به یک رسانه و تریبون جدید تبدیل شده است و نمی‌توان جنبۀ رسانه بودن آن را منکر شد.»

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در فضای مجازی همه دارای تریبون هستند و می‌توانند در یک فضای شیشه‌ای اظهارنظر کنند» گفت: «در فضای مجازی مسائل مختلفی مطرح می‌شود و افراد دیدگاه‌ها و نظرات شخصی را عنوان می‌کنند. البته در چنین فضایی که همه می‌توانند آزادانه دیدگاه‌های خود را مطرح کنند ممکن است اطلاعات ناصحیح، اخبار نادرست و حرف‌های بدون پایه و اساس هم زده شود چون عملاً هیچ‌گونه فیلترگذاری در این رسانه وجود ندارد.»

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «به هر روی، فضای مجازی یک تریبون عمومی است و به تعداد و گسترۀ آدم‌هاست.»

وی با اشاره به گسترش تکنولوژی‌های نوین در دهه‌های آینده عنوان کرد: «همۀ انسان‌ها روی کره زمین جنبۀ پیام‌رسانی پیدا خواهند کرد که دراین‌بین پیام‌ها می‌توانند گردش و چرخش زیادی داشته باشد. درواقع گردش اطلاعات سریع‌تر و گسترۀ جهانی آن بیشتر خواهد شد.»

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به اینکه «بعضاً مشاهده می‌شود برخی مسئولین در پیام‌رسانی سرعت را فدای دقت می‌کنند که ممکن است تبعاتی داشته باشد» گفت: «یکی از مسائل مهم در یک تحلیل این است که بر پایۀ اطلاعات درست باشد. یک تحلیل درست مبتنی بر اصالت و صحت اطلاعات است و اگر اصالت و صحت پایه‌های اطلاعاتی غلط باشد و یا کامل نباشد، طبعاً تحلیل‌ها زیر سؤال می‌رود و از صداقت لازم برخوردار نیست. دراین‌بین اعتماد مخاطب از دست خواهد رفت و جامعه دچار تشویش و هرج و مرج ذهنی ناشی از اطلاعات دریافتی متناقض خواهد شد.»

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی افزود: «در این میان افراد صاحب تحلیل می‌توانند خودشان را برجسته‌تر کنند که دارای پایۀ اطلاعات صحیح‌تر باشند و بتوانند اعتماد بیشتری جذب کنند.»

وی در پاسخ به اینکه «آیا مسئولین توانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید در تنویر افکار عمومی در فضای مجازی نقش داشته باشند» اظهار کرد: «در کشور ما مسئولین حضور آن‌چنان برجسته‌ای در فضای مجازی ندارند و از نگاه بنده سطح آن متوسط تا ضعیف است. اکنون افراد برجسته در فضای مجازی از اقشار مختلف در داخل و خارج از کشورند و اخباری را برجسته‌سازی می‌کنند، حرف‌هایشان در کانال‌ها و شبکه‌ها می‌چرخد و بعضاً حرفی غلط و نادرست دست‌به‌دست برجسته می‌شود.»

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «برخی موضوعات لحظه‌ای پیش می‌آید و مسئولین تا تحلیل و آنالیز کنند و پاسخ دهند طول می‌کشد. خواهان حضور فعال‌تر مسئولان هستیم.»

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در حوزۀ فضای مجازی با جهان جدیدی از اطلاعات و اخبار و گذر جدی از رسانه‌های سنتی به سمت فضای مجازی مواجهیم» عنوان کرد: «در این میان هر سخن بدون مبنا و مرجعی یکباره مطرح و برجسته می‌شود و چرخش زیادی پیدا می‌کند درحالی‌که اصالت و صحت هم ندارد؛ اما همین باورپذیر می‌شود. در چنین فضایی مسئولین ما بیانیه‌های خود را در رسانه‌های سنتی پخش می‌کنند؛ اما آنچه از مغز رسانه‌ای جامعه عبور می‌کند چیز دیگری است و این از ضعف‌های جدی است.»

قاضی‌زاده هاشمی دربارۀ وجود فرهنگ استفاده از فضای مجازی در میان مردم و به‌ویژه مقامات عنوان کرد: «خیلی از مسئولین ما در سنین بازنشستگی‌اند و از جهان مدرن و جدید و فضاهای چندقطبی رسانه‌ای دور هستند و بروز نشده‌اند. این امر باعث شده تلقی‌شان از اطلاع‌رسانی محدود به همین مطبوعات و بخش‌های خبری صداوسیما باشد؛ درحالی‌که نسل جوان با رسانه‌های مجازی بیشتر محشورند. طبعاً مدیران جوان‌تر بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و مسئولین کهنسال بیشتر در رسانه‌های سنتی فعال‌اند.»

وی دربارۀ نقش مسئولین در پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون فضای مجازی اظهار کرد: «قطعاً پرکردن خلأهای موجود نیازمند باورمندی است. برخی مسئولین ناآشنا بوده و نیازمند دوره‌های آموزشی جدی هستند. برخی مسئولین آگاهی زیادی از ابعاد فضای مجازی ندارند و باید اطلاعات و دانش خود را توسعه دهند تا به باورمندی برسند.»

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی دربارۀ پرداختن به مبانی انقلابی‌گری در اظهارات مسئولین در فضای مجازی نیز، گفت: «این امر به حوزۀ محتوا و تفکر و اندیشۀ انقلابی برمی‌گردد. اکنون یک قطب جدی از جوانان به‌عنوان فعالان فرهنگی در این حوزه در حال فعالیت هستند و مسیر خود را طی می‌کنند.»

وی افزود: «در فضای مجازی می‌توان پیام جهانی تولید کرد که بسیار قوی‌تر و فراگیرتر و بسیار کم‌هزینه‌تر از سایر ابزار انتقال پیام نظیر ماهواره‌ها و غیره است.»