شناسهٔ خبر: 154405 - سرویس جامعه
منبع: قدس خبر

وقتی کتاب باشد، آینده روشن است/ کتابخانه فاطمه ها، کوچک اما جهانی

کتابخانه فاطمه ها کتابخانه ای ۹ متری که آغاز کار خود را با ۳ دختر ۹ ساله با نام فاطمه آغاز کرد و اکنون این کتابخانه در آستانه ۹ سالگی است.

به گزارش «نماینده» امر کتابخوانی و توجه به کتاب و ترویج آن به اندازه ای اهمیت دارد که می توان از یک روستای کوچک شروع کرد و به شهرت جهانی دست یافت. “کتابخانه فاطمه ها” فضایی کوچک اما ساده و سرشار از صمیمت است که با دستان پرمهر در گسترش کتابخوانی فعالیت می کند. در این رابطه خبرنگار گروه فرهنگی قدس خبر، مصاحبه اختصاصی با فرزاد میرشکاری، مؤسس “کتابخانه فاطمه ها” و مروج امر کتابخوانی در یکی از روستاهای جنوب کرمان، انجام داد که در ادامه به تفصیل آمده است.

از آغاز فعالیت کتابخانه فاطمه ها بفرمایید.
روستای ما، پرجمعیت است و فاقد کتابخانه عمومی بود و هرکس کتاب در منزل خود داشت. سال اول که معلم شدم، تصمیم گرفتم در کنار تدریس فعالیت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیز داشته باشم و در نتیجه کتابخانه کوچکی را راه اندازی کردم. در ابتدای کار نیز از ۴۰ جلد کتابی که داشتم شروع کردم و مکانی که برای این کار در نظر گرفتیم یک مغازه متروکه با قفسه های زنگ زده و سقف چوبی بود که استفاده ای از آن نمی شد.
این کتابخانه از سال ۸۹ در روستای دهکهان از توابع شهرستان کهنوج استان کرمان تأسیس شده است و اکنون در آستانه ۹ سالگی قرار دارد و در سال ۹۳، روستای دهکهان به عنوان روستای دوستدار کتاب از طرف وزارت ارشاد و دفتر یونسکو انتخاب شد.

نام کتابخانه را چگونه انتخاب کردید؟
در یک فضای ۹ متری عضوی گیری کتابخانه با ۳ نفر عضو ۹ ساله شروع شد و هر سه نفر فاطمه نام داشتند. فاطمه میرشکاری، فاطمه شجاعی و فاطمه جعفری. نام کتابخانه نیز ” کتابخانه فاطمه ها” انتخاب شد. اعضای کتابخانه به صورت رایگان از کتاب ها استفاده می کردند و بازی های محلی انجام می دادند. پس از مدتی”کتابخانه فاطمه ها” به عنوان کوچکترین کتابخانه ایران معرفی شد.

چه تعداد کتاب در این کتابخانه موجود است؟
هر هفته کتاب های بسیاری از نقاط مختلف کشور به کتابخانه اهدا می شود و الان حدود ۱۲ هزار جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه اهدا شده و در اختیار علاقه مندان به کتاب است.

این کتابخانه چه تاثیری بر زندگی اعضای کتابخانه داشته است؟
بنده نگاه ظریفی بر تأثیرپذیری این موضوع بر کودکان و نوجوانان دارم که می توان به ارتباط میان کودکان و نوجوانان با خانواده، نوع نگرش به محیط زندگی، آرامش در انجام امور، انجام کار گروهی و مشارکت در ساخت روستا و جامعه خود اشاره کرد و این تاثیر پذیری ناشی از نقش کتاب بر زندگی است.

چه برنامه هایی در کنار کتابخوانی برگزار کرده اید؟
اهالی روستا تعامل خوبی با کتابخانه و در مسابقات و جشنواره های کتاب خوانی حضور چشمیگری دارند. در کنار امر کتابخوانی، برنامه هایی مانند ترویج کتاب خانی و امانت کتاب به اعضا، دوره های متنوع آموزشی برای اعضا و اهالی روستا و فعالیت هایی در زمینه ترویج حفاظت محیط زیست نیز فعالیت هایی انجام داده ایم. همچنین اردوهای تفریحی و ایرانگردی متنوعی برای اعضای کتابخانه برگزار می کنیم و در کارگاه ایده پردازی، همه افراد از کوچک و بزرگ با صفا و صمیمیت دور هم جمع می شوند و درباره ایده های مختلف فرهنگی خود صحبت می کنند.

اعضای کتابخانه، از کتابخانه حسینیه ارشاد تهران و کتابخانه عمومی شهر کهنوج و کرمان بازدیدهایی داشته اند در بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب، سفری هم به پل طبیعت تهران انجام شد.
علاوه بر این، اعضای کتابخانه فاطمه ها توانسته اند برای مردم روستا کارهای دیگر مانند کمک به اقتصاد مردم و رونق صنایع دستی و گردشگری انجام دهند.

آیا اعضای کتابخانه نویسندگی می کنند؟
ما اعضای کتابخانه به ویژه بچه ها را به نوشتن تشویق می کنیم. برنامه ضیافت داستان نویسیان روستایی، یکی از برنامه های تشویقی برای نویسندگان کوچک است و نوشته های آن ها مورد نقد و تحلیل قرار می گیرد.

درخواست شما از مردم و مسئولان چیست؟
از مردم می خواهیم که در سفر خود به روستای دهکهان از کتابخانه فاطمه ها نیز دیدن کنند و کتاب های خود را به این کتابخانه هدیه دهند. فاطمه ها، ایده هایی برای گسترش امر کتابخوانی در سراسر کشور دارند و از مسئولین می خواهیم ما را در ترویج این امر حمایت کنند.

چه برنامه های برای آینده در نظر گرفته اید؟
این کتابخانه کوچک با همت کودکان روستاهای مجاور در حال احداث شعبه هایی دیگری است و جوانه های این ایده فرهنگی در حال اوج گرفتن است.