شناسهٔ خبر: 154308 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

«غلامعلی رجایی» در گفت‌وگو با «نماینده»:

کنش‌ها و حرکت‌ها به سمت مبارزه با فساد نیست

غلامعلی رجایی رجایی بیان داشت: یا درک درستی در مسئولان نیست و فساد را جدی نمی‌گیرند، یا معتقدند فساد وجود ندارد؛ که خب این‌گونه نیست

به گزارش «نماینده»، گر چه اقدامات زیادی برای مقابله با مفاسد اقتصادی صورت گرفته است، اما «غلامعلی رجایی، مشاور رسانه‌ای شهرداری تهران و مشاور سابق مرحوم هاشمی رفسنجانی» تلاش‌ها را موفقیت‌آمیز ارزیابی نکرده و فاصلۀ ما را تا نقطۀ مطلوب بسیار می‌داند. متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را چطور می‌بینید؟

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از اول جدی گرفته نشد. ما معمولاً دچار شکل‌زدگی هستیم یعنی یک چیزی تشکیل می‌دهیم که تشکیل داده باشیم؛ برای همین شما می‌بینید بین جلسات اینها وقفه‌های طولانی صورت می‌گیرد و حتی جلسات سران قوا چند ماه یکبار برگزار می‌شد.

از این معلوم می‌شود که یا درک درستی نیست و فساد را جدی نمی‌گیرند یا معتقدند فساد وجود ندارد که خب این‌گونه نیست.

فساد باید تعریف شود. این نکته که مؤسسات اقتصادی قارچ‌گونه پول مردم را بالا بکشند و مردم را به خیابان‌ها بکشانند نگران‌کننده است و ربطی به بازار و بخش خصوصی ندارد؛ دقیقاً با خود دولت مرتبط است.

برای ما تعریف درستی از این موضوع نشده و بدون شک بی‌تأثیر نیست؛ آن چیزی که ما از دامنۀ فساد می‌بینیم این است که کنش‌ها و حرکت‌ها به سمت مبارزه نیست.

البته اکنون آقای جهانگیری اختیاراتی به ستاد داده که تغییراتی صورت گیرد.

* به نظر شما تا چه میزان ضرورت دارد که جلسات این ستاد بهبود یابد چون گویا جلسات آن با تأخیر برگزار می‌شود؟

من در حدی که می‌دانم جلسات تشکیل می‌شود. در حد کلان این جلسات برگزار می‌شود اما باید شتاب بیشتری باشد وقتی یک بیماری به بدن حمله می‌کند نمی‌شود با آن عادی برخورد کرد، بلکه باید اورژانسی با آن برخورد شود. اکنون چیزی که من می‌بینم این است که اورژانسی با این قضیه برخورد نمی‌شود.

* آقای عارف اخیراً گفته‌اند که نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم، به نظر شما چرا عملکرد چشمگیری در این خصوص از فراکسیون امید شاهد نیستیم؟

بحث مبارزه با فساد از یک فراکسیون خارج است و به ساختار و نظارت و سازوکارهای دیگر در کشور برمی‌گردد. همه‌اش به مجلس و نماینده‌ها برنمی‌گردد.

مستحضرید وقتی که لیست امید بسته شد، بعضی‌ افراد شاید حد نمایندگی تهران در پارلمان را نداشتند و به‌صرف بودن در لیست حضور پیدا کردند. من فکر می‌کنم لیست تهران می‌توانست بهتر بسته شود و البته دست اصلاح‌طلبان بسته بود ولی بحث مجلس را نمی‌شود نادیده گرفت.

بنابراین برای مبارزه با فساد اگرچه مجلس نقش عمده‌ای دارد؛اما نقش اصلی بر دوش سه قوه است و جهت‌گیری‌ها باید درست شود.