شناسهٔ خبر: 154242 - سرویس مجلس
منبع: فارس

فلاحت پیشه:رئیس‌جمهور باید کارگروه ویژه پیگیری مصوبات سفر عراق را تشکیل دهد/استقبال اقوام مختلف عراق از روحانی

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای روحانی باید یک کارگروه ویژه پیگیری مصوبات سفر عراق را تشکیل دهد، چرا که ما در شرایط کنونی ۱۲ میلیارد دلار مناسبات با عراق داریم، در صورتی که کشور عراق به سختی یکصد میلیون دلار از عراق واردات به ایران دارد.

به گزارش «نماینده» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق اظهار داشت: این سفر، سفر مهمی است که بنده معتقد بودم زودتر از اینها باید صورت می‌گرفت.

وی افزود: به هر حال کشورها براساس میزان استعداد روابط با کشورهای دیگر است که آمد و شدهای سیاسی‌شان را شکل می‌دهد.  

وی ادامه داد: در طول یک سال اخیر بیشترین گسترش مناسبات اقتصادی را ما با عراق داشتیم، این در حالی است که پس از فاجعه داعش، بسیاری از زیرساخت‌های مناسباتی بین دو کشور از بین رفت و اکنون عراق در حال بازسازی است.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس اضافه کرد: جالب است بسیاری از کشورهایی که حامی داعش بودند و دست‌شان به خون ملت عراق آلوده است، اکنون در زمینه اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای را در عراق آغاز کرده‌اند، اما جای ایران واقعا خالی است.  

وی با اشاره به سفر یک ماه پیش خود به عراق، عنوان کرد: طی این سفر در بغداد دیدیم که جای کالای ایرانی واقعا خالی است، لذا ضمن اینکه دو کشور هنوز در گیر و دار مسائلی مانند بازگشایی مرزها و دیگر موارد هستند (مرزهایی مانند مرز خسروی، شیلات و چنگوله و ... هرکدام به تنهایی برای اینکه یک اثر اساسی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند، جایگاه ویژه‌ای دارند) در سطح ریاست جمهوری می‌توان بر سر این توافقات به این شرایط بکر رسید که این سفر در این قالب شکل گرفت.

فلاحت‌پیشه ضمن ارزیابی خود از سفر روحانی به کشور عراق عنوان کرد:‌ آقای روحانی با یک دستورالعمل و برنامه کاری گسترده‌ای این سفر را انجام داد و دیدیم که حضرت آیت‌الله سیستانی که معمولا ملاقات‌های سیاسی با سیاسیون در سال‌های اخیر نداشتند، اما به صورت نادر با رئیس جمهور کشورمان ملاقات داشتند، البته این ملاقات در سطح سران و همه گروه‌های سیاسی هم به خوبی با عراقی‌ها شکل گرفت.

وی با اشاره به استقبال عراقی‌های شیعه و سنی از رئیس‌جمهور کشورمان عنوان کرد:‌ ما دیدیم که عراقی‌های سنی، شیعه، کرد و عرب همگی استقبال بسیار خوبی از رئیس‌جمهور ما داشتند که این بسیار مهم بود.  

وی ادامه داد: بنده معتقدم با مجموع این شرایط، ‌ آقای روحانی باید یک کارگروه ویژه پیگیری مصوبات سفر عراق را تشکیل دهد، چرا که ما در شرایط کنونی ۱۲ میلیارد دلار مناسبات با عراق داریم، در صورتی که کشور عراق به سختی یکصد میلیون دلار از عراق واردات به ایران دارد.

وی در ادامه مطلب فوق افزود:‌این مناسبات پایدار نمی‌ماند در شرایطی که در حال حاضر ما می‌بینیم مجموع صادرات غیرنفتی ما به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی به سختی به یک‌پنجم مبادلات ما به عراق می‌رسد. ما می‌بینیم بسیاری از افراد در کشور بیشترین تمرکز را در محاسبات با اروپا گذاشتند و امیدهای نه چندان واقعی را در این محاسبات شکل می‌دهند، در صورتی که امید واقعی به مناسبات ایران در مرزها شکل می‌گیرد و من معتقدم آقای روحانی باید بلافاصله به سفر عراق خود سفر به افغانستان را هم درنظر داشته باشد.  

وی افزود:‌ اکنون صادرات و مناسبات واقعی ما به افغانستان حدود ۵ میلیارد دلار است و به دلایلی -که بنده نمی‌توانم بگویم- این سطح را پایین‌تر یعنی حدود ۳ میلیارد اعلام می‌کنند، همین صادرات افغانستان تقریبا دو برابر ۲۸ کشور اروپایی است، بنابراین بنده معتقدم ما باید از سفرهای آقای روحانی و ظریف به حوزه ۱۵ کشور هم‌مرز و ۲۵ کشور همجوار استقبال کنیم و البته از مناسبات خاص با کشورهایی مانند روسیه، چین و مشابه این کشورها نیز اگر گسترش پیدا کند، آنگاه سازوکارهایی مانند اینستکس و... اثر می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه یک اشتباه محاسباتی در میان دیپلمات های ما وجود دارد، گفت: دیپلمات‌های ما فکر می‌کنند که دنیا منتظر راهکار اروپا است، در حالی که اروپا منتظر شرایطی است که در دنیا شکل می‌گیرد،  از جمله شرایطی که ما اکنون با عراق شکل دادیم و این نشان می‌دهد که ما پیوندهای خاصی را داریم که با هیچ تحریمی گسسته نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در مجموع سفر به عراق در روزهای پایانی سال نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با صلابت و عزم جدی وارد سال ۹۸ می‌شود و ما باید تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که بی‌توجهی به همسایگان به ضرر کشور تمام شده است، ‌ گفت:  اکنون این توجه وجود دارد، ضمن اینکه بی‌توجهی به اقتصاد و وضعیت داخلی هم به ضرر کشور تمام شده است.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما مجموعه گزارش‌هایی که در کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گرفتیم نشان می‌دهد بسیاری از تولیدی‌های کوچک و بزرگ ما به دلیل اینکه واردات و قاچاق کالا به کشور صورت نمی‌گیرد، آ-ن هم به دلیل گرانی‌ها- اکنون فعال شده‌اند و چند شیفته کار می‌کنند، این از مواردی است که باعث می‌شود در کنار همکاری‌های دوجانبه، گشایش مرزها و این قبیل موارد می‌توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.