شناسهٔ خبر: 154236 - سرویس مجلس
منبع: فارس

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سفر«روحانی» به بغداد پایه‌ریزی تحولات آینده با دست برتر محور مقاومت است

نوریان.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفر حسن روحانی به بغداد پایه‌ریزی تحولات آینده منطقه‌ای با دست برتر محور مقاومت و جریان‌های انقلابی است چرا که ما در منطقه بسیار حساس و با بازیگران ویژه‌ای روبرو هستیم که ایران و عراق دو ستون این معادلات منطقه‌ای هستند.

به گزارش «نماینده»، اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، درباره تاثیر سفر حسن روحانی به عراق در توسعه روابط دو کشور پس از پیروزی‌های متعدد محور مقاومت، گفت: این سفر در دوران بسیار مهمی صورت گرفته است چرا که این سفر، اولین سفر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش به عراق بوده است.  

وی افزود: عراق در طول سال‌های  اخیر دوران پرفراز و نشیب زیادی در روابط با ایران داشته است این در حالی است که روابط ایران و عراق در دوران صدام با وجود حمله این کشور به ایران بسیار بد بوده است البته این جنگ با حمایت کشورهای غربی از صدام علیه انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: صدام و آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با راه‌انداختن جنگ تحمیلی علیه ایران، کشورمان را تضعیف کنند؛ ضمن اینکه چند جنگ منطقه‌ای پس از سقوط صدام، این کشور و منطقه را تحت تاثیر قرار داد. با تشکیل دولت شیعی در عراق و پس از آن ظهور و بروز جریان سلفی تکفیری داعش و تصرف بخش اعظم سرزمین عراق توسط این گروهک تروریستی، جمهوری اسلامی در کنار نیروهای نظامی عراقی توانستند شکست داعش را رقم بزنند.  

نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: پس از پیروزی‌های مختلف صورت گرفته علیه داعش که با همکاری ایران و عراق صورت گرفت فصل نوینی از روابط تهران و بغداد شکل گرفته و سفر مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق  این سفر را از اهمیت والاتری برخوردار کرده است.  

نوریان گفت:‌در این سفر توافقات مختلف اقتصادی، سیاسی و اسناد متعدد همکاری به امضا رسید اما صرف‌نظر از این موضوع باید بگویم که این سفر در فصل و زمانی انجام می‌شود که جریان مقاومت در منطقه دست برتر داشته و با شکست داعش و  گروهک‌های سلفی معادلات منطقه به نفع محور مقاومت بوده و به شکلی رقم خورده است که توانایی جریان‌های انقلابی و همسو با جمهوری اسلامی ایران در منطقه در یک نقطه تکوینی قرار دارد.  

وی گفت: سفر حسن روحانی به عراق در مقطعی صورت گرفته است که معادلات قدرت منطقه‌ای در حال تثبیت و  نهادینه شدن است و از این جهت سفر وی به عراق بر اهمیت سفر یک مقام عالی‌رتبه افزوده است لذا می‌توانیم به صراحت بگوییم که این سفر در این مقطع تاریخی و با توجه به فراز و نشیب‌های متعدد نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های منطقه‌ای به نقش اول تبدیل شده است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: هیچ معادله‌ای در تنظیم روابط کشورها و بازیگران متعدد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد مگر  اینکه نقش ا ساسی جمهوری اسلامی در آن دیده شود.  

نوریان اظهار داشت: سابقه تاریخی ایران و عراق و هنگام سفر حسن روحانی به این کشور نشان دهنده آن است که هیچ قدرت، ‌ اتفاق و رویدادی در منطقه نمی‌تواند پیوندهای بین ایران و عراق را جدا کند و این موضوع علی‌رغم آن است که امریکایی‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای تمام تلاش‌های خود را برای قطع روابط بین تهران و بغداد انجام دادند.  

وی تصریح کرد: در رقابت‌های منطقه‌ای که بین جمهوری اسلامی و بازیگران اصلی عرب در منطقه مانند عربستان سعودی، ‌ امارات و متحدین آنها در جریان است سفر حسن روحانی به عراق نشان داد که برتری در منطقه از آن جمهوری اسلامی ایران است و حضور قدرتمندانه هیات ایرانی در عراق موید این دست برتر است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: سفر حسن روحانی به بغداد پایه‌ریزی تحولات آینده منطقه‌ای است چرا که ما در یک منطقه بسیار حساس و با بازیگران ویژه‌ای روبرو هستیم که ایران و عراق دو ستون این معادلات منطقه‌ای هستند که این موضوعات از اهمیت سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق و تاثیر این سفر در روابط دوجانبه و چند جانبه در منطقه است.