شناسهٔ خبر: 154229 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

ممنوعیت نمایندگی مجلس پس از سه دوره فرصت نخبه‌پروری را فراهم می‌کند

ابولفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «ممنوعیت نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی تصمیم خوبی است»، گفت: مسلماً زمانی که یک فرد چند دوره متوالی در مجلس نماینده باشد به طور طبیعی قدرت نفوذش افزایش یافته و فرصت حضور برای نخبگان و جوانان در مجلس فراهم نخواهد شد.

به گزارش «نمیانده» سید ابوالفضل موسوی درباره معایب و محاسن مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیان کرد: از نظر من مدتی زمان می برد تا نمایندگان با هر سابقه‌ای که به مجلس آمده باشند، با قواعد ملی آشنا شوند و کیفیت و کارآیی خود را نشان دهند. زمانی که نماینده بتواند بین خود و مردم و قوانین و وظایفش رابطه برقرار کند، نقش مؤثرتری خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه «زمانی که نمایندگان بیش از سه دوره در مجلس حضور داشته باشند، تجربیات آنها یکنواخت می‌شود و به گونه‌ای اگر منحنی ریاضی آن را بکشیم خط مستقیمی خواهد شد»، اظهار کرد: از سوی دیگر باید فرصت نخبه پروری و حضور جوانان را نیز فراهم کنیم. مسلماً زمانی که یک فرد چند دوره در مجلس نماینده باشد به طور طبیعی قدرت نفوذش افزایش یافته و دیگر اجازه رشد و کسب فرصت به نخبگان و جوانان داده نمی‌شود.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: از نظر من ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان در انتخابات مجلس پس از سه دوره متوالی تصمیم خوبی است. از سوی دیگر درست است که یک نماینده در بین مردم است اما حداقل در یک بازه زمانی پس از چند دوره نمایندگی باید ارتباطش با مجلس قطع شود و در جامعه و در بین مردم حاضر شود و مسائل جامعه را از بیرون مجلس درک کند. چراکه نگاه از داخل مجلس با نگاه از بیرون مجلس متفاوت است.

موسوی در ادامه تاکید کرد: با رفتن نمایندگان پس از چند دوره متوالی یک نخبه دیگر از جوانان خواهد آمد که این امر می‌تواند در تصمیم گیری ها مؤثر باشد. بر اساس قانون اساسی نیز ما نمی‌توانیم جلوی انتخاب آزاد مردم را بگیریم و مردم حق دارند آزادانه رأی دهند. از آنجا که در قانون برای ریاست جمهوری نیز یک بازه دو ساله تعیین شده است می‌توان یک سه دوره نیز برای نمایندگی مجلس تعیین کند.