شناسهٔ خبر: 154215 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس:

رئیس قوه قضائیه تدابیر مناسبی برای رفع اطاله دادرسی اتخاذ کند

محمد کاظمی.jpg نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اطاله دادرسی در محاکم قضایی را یکی از عوامل نارضایتی مردم دانست و از رئیس جدید قوه قضائیه خواست تدابیر مناسبی را برای رفع این مشکل اتخاذ کند.

به گزارش «نماینده»، محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی،   با اشاره به فرمان۸ ماده ای مقام معظم رهبری به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، گفت: توصیه هایی که مقام معظم رهبری در این حکم مشخص کرده اند باید مورد توجه رئیس جدید قوه قضائیه قرار گیرد به طور قطع هر کدام از نکاتی که در متن حکم توصیه شده می‌توانند الگو و سرفصل حرکت نوینی در قوه قضائیه قرار گیرند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: ایشان به دلیل سابقه ۴۰ ساله به تمام زوایای پیدا و پنهان مشکلات در دستگاه قضا واقف هستند و امیدواریم با محور قرار دادن فرامین رهبری در انجام وظایف خود موفق باشند.

دستگاه قضایی در هر کشوری نماد عدالت و احقاق حقوق عامه است

کاظمی با بیان اینکه دستگاه قضایی در هر کشوری نماد عدالت و احقاق حقوق عامه است، گفت: انتظار می رود آقای رئیسی هم در محور احقاق حقوق خصوصی و هم احیا و احقاق حقوق عامه مردم به ویژه در اصولی که در قانون اساسی مقرر شده برنامه خوب و منظمی داشته باشند زیرا حرکت بر این مدار برای احقاق حق مردم  و اجرای عدالت تقویت اعتماد مردم را در پی دارد.

قضات به دلیل کثرت کار  قضایی و پرونده ها بار سنگینی را متحمل می شوند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی کشور را قانونی مترقی دانست که به حقوق انسان ها و کرامت انسان ها توجه جدی دارد، افزود: متاسفانه امروزه قضات به دلیل کثرت کار  قضایی و پرونده ها بار سنگینی را متحمل می شوند و مقام معظم رهبری تاکید داشتند که حرمت قضات و کارکنان دستگاه های قضایی باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه فشار کاری قضات به گونه ای است که اگر متوسط رسیدگی قضات باید ۵۰ تا ۶۰ پرونده در ماه باشد اما قضات در برخی موارد ناچار به رسیدگی به پرونده‌هایی تا سه برابر می شوند، ادامه داد: با افزایش مشکلات اقتصادی در کشور بر تعداد پرونده های سرقت، طلاق و سایر آسیب ها افزوده شده این در حالی است که متناسب با افزایش پرونده ها بر عِده و عُده دستگاه قضایی افزوده نشده بنابراین متناسب با این فشار کاری حفظ حرمت قضات و رسیدگی به شرایط مادی و رفاهی آنها ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اطاله دادرسی در محاکم قضایی را یکی از عوامل نارضایتی بین مردم دانست و گفت: انتظار می رود رئیس قوه قضائیه برنامه مناسبی را برای رفع این مشکل داشته باشد.

کاظمی با یادآور اینکه مقام معظم رهبری در حکم رئیس جدید قوه قضائیه بر ضرورت استفاده از نیروهای جوان تاکید کردند، تصریح کرد: اگر بودجه لازم برای جذب نیروهای جوان تامین و همچنین شعبات تخصصی در دادگاه ها ایجاد شود دادرسی پرونده ها به نحو مطلوب تری پیش می رود.