شناسهٔ خبر: 154210 - سرویس پارلمان شهری
منبع: ایسنا

رایزنی شهرداری با دولت برای تبدیل "کارخانه سیمان ری" به موزه میراث صنعتی

کارخانه سیمان.jpg معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از رایزنی حناچی برای تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه میراث صنعتی خبر داد.

عبدالرضا گلپایگانی ظهر امروز در مراسم معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران در حوزه گردشگری با اشاره به وضعیت تاریخی شهر تهران گفت: تهران دارای سابقه میراثی تاریخی است که ارزش معنوی زیادی برای مردم دارد.

وی با بیان اینکه مردم در خیابانی قدم می‌زنند که متعلق به دوره صفویه است و یا درختی در امام زاده یحیی داریم که چند صد سال سن دارد، گفت: این ارزش‌ها قابل محاسبه نیستند، اما از نظر معنوی بسیار اثرگذارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه از این میراث تاریخی به نفع تولید ثروت استفاده نمی‌شود، گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع متراژ ایران مال است و با احتساب همه فضاهای تجاری پایتخت می‌توانیم بگوییم که به ازای هر تهرانی سه متر فضای تجاری وجود دارد، اما می‌بینید که جریان توزیع خدمات نامناسب است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار خانه در تهران وجود دارد که وقتی ساخته و خریداری می‌شد تنها برای حفظ ارزش ثروت بود، گفت: عددی که صرف خرید و یا ساخت این خانه‌ها شده به اندازه بودجه یک یا دو سال است و افراد به جای به جریان انداختن این ثروت آنها را راکد گذاشتند و این مسئله سبب شد که تحرک اقتصادی نداشته باشیم و این در حالیست که اگر فضای فرهنگی می‌ساختند یا خانه‌های تاریخی و یا باغات را احیا می‌کردند، این ثروت به جریان می‌افتاد و باعث رشد و حفظ ریشه‌های تاریخی می‌شد و هم اقتصاد جریان می‌یافت.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد ساخت و ساز در ۶۲ باغ، گفت: این جنجال کار بزرگ شورا در لغو مصوبه برج باغ و تصویب خانه باغ را تحت تأثیر قرار داد؛ به گونه‌ای که ما برای اولین بار فرصتی را فراهم کردیم که ضمن حفظ باغات پایتخت، موجب رونق گردشگری شویم.

وی با اشاره به لزوم حفظ میراث تاریخی تهران گفت: حناچی سعی دارد که در گفت‌وگو با دولت کارخانه سیمان ری را که میراث صنعتی کشور است حفظ کند و این نشان دهنده نگاه ویژه به حفظ میراث تاریخی در تهران است.

وی با بیان اینکه کپی بازار تهران را در جاهای مختلف دنیا ایجاد می‌کنند تا جذب گردشگر شود، گفت: بازار ۵۰ هکتاری تهران به تنهایی می‌تواند موجب رونق گردشگری و تولید ثروت شود، اما باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

در ادامه عشقی - عضو اتاق بازرگانی نیز با اشاره به شاخص‌های اقتصادی در پی جذب گردشگر و رونق توریسم گفت: تهران ظرفیت‌های بیشماری برای رونق گردشگری دارد و ما می‌توانیم در اتاق بازرگانی به آنها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ترکیه با رشد ۱۵ درصدی بزرگترین رشد گردشگری در سال گذشته میلادی را داشته است، گفت: امروز اقتصاد ایران به غیر از توسل به گردشگری راه دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در تعامل با مدیریت شهری آغاز کننده رونق گردشگری باشیم، گفت: در ابتدا در حوزه نمایشگاه تماس‌هایی بین ما و شهرداری ایجاد شد. چرا که معتقدیم شهرداری اقدامات خوبی در زمینه ساخت نمایشگاه انجام داده، اما به دلیل آنکه کارش نمایشگاه داری نیست، نتوانسته به خوبی از آن بهره برداری کند. به همین دلیل امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم جلساتی را با مدیریت شهری در راستای احیای فضاهای نمایشگاهی برقرار کنیم و مبانی سرمایه گذاری ایرانی – خارجی را برای سرمایه گذاری در تهران ایجاد کرده و با شهرداری به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در زمینه گردشگری فرصت‌های خوبی دارد، گفت: سرمایه گذاران نیازمند آن هستند که اطمینان لازم از آینده سرمایه گذاری‌شان در تهران را کسب کنند تا بتوانند با اعتماد کافی در پایتخت سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران مایلند در بافت تاریخی سرمایه گذاری کنند، اما نگران آینده‌شان هستند، گفت: بخش خصوصی می‌تواند در صورت تضمین آینده در سرمایه گذاری باعث رونق گردشگری در پایتخت شود.