شناسهٔ خبر: 154123 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

پیگیری وزیرخارجه انگلیس در پرونده زاغری خلاف کنوانسیون های بین المللی است

سیدحسین نقوی حسینی431 عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:رفتار هانت درباره پرونده زاغری تبلیغات و موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی بوده و چنین اقدامی برخلاف کنوانسیون‌های دیپلماتیک است.

به گزارش «نماینده»، سید حسین نقوی حسینی عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به موضوع پرونده نازنین زاغری و پیگیری دیپلماتیک جرمی هانت گفت:پیگیری دیپلماتیک وزیرامور خارجه انگلیس در پرونده نازنین زاغری خلاف همه کنوانسیون های دیپلماتیک است.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دم خروس انگلیس در موضوع جاسوسی زاغری آشکار شده است، تاکید کرد:غربی ها بعد از بازداشت خانم زاغری با هجمه‌های شدید تبلیغاتی مدعی شده بودند سفر او به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته بود و او هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته، درحالی که" جانسون" وزیر خارجه اسبق انگلیس به صورت ناخواسته فاش کرد که زاغری  برای آموزش خبرنگاری از موسسه انگلیسی تامسون رویترز به ایران سفر کرده است.   

نقوی حسینی تاکید کرد:دیگر کشورها و افراد دیگر نمی توانند در امور داخلی کشور ما دخالت کنند؛ این نظرات دخالت آشکار در امور داخلی کشور است.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:کشورها حمایت دیپلماتیک را می توانند از اتباع و شخصیت‌های خودشان انجام دهند؛ در حالی که این خانم تبعه انگلستان نیست، بنابراین این کار خلاف موازین بین المللی است.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه طبق قانون فرد ایرانی فارغ از محل اقامت تابعیت خود را حفظ می کندتصریح کرد: این کار با هدف خاصی صورت گرفته است و دخالت مستقیم و اظهارنظر بیجا است و حتماً هدفش فقط تبلیغات و موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی است و الا چنین اقدامی برخلاف کنوانسیون‌های دیپلماتیک است.

گفتنی است"جرمی هانت" وزیرامور خارجه انگلیس بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌شده در ایران را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است، اما "حمید بعیدی‌نژاد" سفیر ایران در انگلیس در واکنش به تصمیم هانت در توئیترش نوشت:تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می کنند.